Festool Kapex UG-set

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb sinds vorig jaar een Kapex en ik werk hier zeer graag mee.
Op deze moment staat deze zaag gemonteerd op een DeWalt onderstel, maar het is moeilijk om echt nauwkeurig te zagen (repetetieve stukken).
Nu ben ik aan het twijfelen om de UG-set van Festool aan te schaffen (link: https://www.festool.be/NL/Products/Pages/Product-Detail.aspx?pid=497354&name=Toebehoren-voor-afkort-verstekzaag-UG-KA-KS-120-Set)
Beetje aan de prijzige kant, maar bij onze Duitse buren is de prijs alvast een stuk beter (linkje)

Heeft er iemand ervaring met deze set?
Het mobiele aspect is mooi meegenomen, maar is zeker geen must :)
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Voor €523 kun je een hele mooie afkort werkbank maken met een precieze zaagstop. Je maakt een fence met een T-track erin (het liefst met meetlint erop) en daar gewoon een stopblok op. Je wint op die manier ook nog eventuele opbergruimte onder de afkort werkbank.

Anderzijds, het is wel een mooi systeem van Festool. Ik denk alleen dat je zelf nog iets beters kunt maken :D

Edit: Kijk eens naar de oplossing van Jay Bates. Op zijn website vind je ook de bouw van zijn 'Mitter saw station'.
http://jayscustomcreations.com/2015/04/super-simple-stop-block-for-a-miter-saw-station/
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Dat had ik een tijdje terug al gezien, maar dat is te bombastisch om in mijn werkplaats te zetten :)
Mss moet ik er wel eens over nadenken om zelf iets in elkaar te knutselen.
Heb hier nog een aantal 2x4's liggen (vuren) waar ik niks mee doe :)
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Verleden jaar november de knoop doorgehakt en deze set gekocht bij Toolnation. Prijsverschil met Duitsland was dusdanig klein. Werkt heerlijk en geen seconde spijt. Geen gesjouw meer en binnen een vijftal minuten staal alles en de afkort aanslagen zijn een uitkomst waar je de maat snel kan instellen. Repetitiesnelheid oke. Het onderstel is d.m.v knoppen stabiel in te stellen op ongelijke ondergrond.

Voorheen stond de kapex op een soortgelijk onderstel als de Dewalt. Mijn onderstel was van de Gamma en vooral lange balken en planken vond ik behelpen.

Een bijkomstig iets is dat je de afkort aanlagen ook kan monteren op een mft3 tafel en de cms module. Op de cms module heb ik ze een keer naast elkaar gemonteerd om zo lange planken te schulpen.

De hele handel is in no time weer opgeruimd.

Tis een hele uitgave maar vind het zijn geld dubbel en dwars waard.
 
Laatst bewerkt:

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
ik heb de ug-set. gewoon doen. opbouwen en afbreken een eitje. Je wilt nooit meer zonder. Tis een klap geld maar tis zo lekker om te kunnen zagen zonder aftekenen van de maat...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
De projs bij Rubart.de is inderdaad heel interessant, maar daar heb je als niet-Duitser niet veel aan omdat de set niet naar het buitenland geleverd wordt. Als Belg zou ik dan uitwijken naar NonPaintStore in NL, waar je als buitenlander met een geldig BTW-nummer op 0% kunt kopen. Dan kost de set 532 euro.[h=2][/h]
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Heb helaas geen btw-nummer :)
Tools-time.de verzend wel naar België, kost wel 39€ aan verzending maar is nog steeds een stuk goedkoper (532,99€ incl verzending) :)
En ik wist niet dat die aanslagen ook op de cms-modules konden gebruikt worden.
Er staat namelijk ook nog een freestafel van Festool op mijn verlanglijstje :)
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
En ik wist niet dat die aanslagen ook op de cms-modules konden gebruikt worden.
Er staat namelijk ook nog een freestafel van Festool op mijn verlanglijstje :)

Het is niet origineel maar het kan. Bij de kapex zelf monteer je de aanslag volgens de instruktie. Bij de cms en mft3 maak je gebruikt van de v groef en klem je de aanslag direct onder de groef.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.