Scherpe messen Elektra beckum hc-260 e vlak van diktebank

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Ik heb een schaaf/vandiktebank met messen van 20 cm breed, heb er onderhand al redelijk veel padoek en azobe mee geschaafd, lijkt mij eens tijd om de messen te vervangen cq slijpen,
Toen ik hem kocht zaten er 2 extra messen bij, en die zien er uit als nieuw, het vreemde is alleen dat ze niet zo scherp zijn dat je je vinger er aan snijd. Hoort dat zo ? Kan me zo voorstellen dat als ze vlijmscherp zijn, de hele dunne uiteinden snel beschadigen, maar misschien heb ik het helemaal verkeerd.
Misschien is er een bedreven persoon die mij eens zou willen helpen ? ( 's-Gravendeel )
Alle advies etc welkom :)

Elektra beckum hc-260 e is de machine waar het over gaat !
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Hey herbieferbie, Als je je nagel over de beitel heen haalt voel je al snel of ze gebruikt zijn of niet. Als ik de tijd er voor wil nemen wet ik de nieuw geslepen beitels wel eens om ze vlijmscherp te maken voor dunner of gevoelig ( warrige draad ed) hout. Je zou ze goed even kunnen wetten maar let er wel bij op dat je de volledige lengte wet en de schuinte van de beitels de beweging/schuinte/hoek laat leiden. ( ik heb er 4 van 51 cm per machine op zitten dus ik laat ze soms voor wat ze zijn en als ze van de slijper afkomen kan ik er al papier mee snijden). succes!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nieuwe messen moeten echt scherp zijn.
Of er zit een soort van coating op die je misschien niet goed ziet of ze zijn heel regelmatig afgesleten of eventueel een slijpfout.
Misschien is er iets mee bewerkt wat veel hars afgeeft zodat er een laagje op komt?
Heb je een loep misschien, dan kan je ze even inspecteren.
Als je een wetsteen hebt zou je even kunnen kijken of het iets oplevert om de messen een paar keer rustig langs de wetsteen te halen.
En anders; slijpen kost heel weinig in die breedte.
 

Hamma

Nieuw lid
3 aug 2014
19
0
Harderwijk
Hallo,

Ik heb ook de elektra beckum hc 260 vandiktebank. De vorige eigenaar heeft twee spijkers geraakt wat onhandig is bij het schaven van bijvoorbeeld snijplanken.

Kun je alle beitels laten slijpen, of kan dit alleen met hss beitels.

Heeft daarnaast iemand een goed adres waar ik nieuwe beitels kan bestellen voor mijn elektra beckum hc 260?

Alvast bedankt!
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Hmm ik ga de hele handel maar laten slijpen denk ik, die nieuwe zien er perfect uit, maar scherp dat niet, zal ravestijn maar eens bezoeken, nog iemand in de buurt die verstand heeft van het afstellen, heb het met de vorige machine een keer gedaan , maar daar kwam geen recht stuk meer uit, en heb echt mn best gedaan.

Zal ook een nieuwe aandrijfriem moeten, die voor het mechanisme welke het hout transporteerd, zit veels te los en en in tegenstelling tot de moterriem kun je hem niet spannen helaas, iemad enig idee waar je die kunt kopen in nederland ?
 

Hamma

Nieuw lid
3 aug 2014
19
0
Harderwijk
Hmm ik ga de hele handel maar laten slijpen denk ik, die nieuwe zien er perfect uit, maar scherp dat niet, zal ravestijn maar eens bezoeken, nog iemand in de buurt die verstand heeft van het afstellen, heb het met de vorige machine een keer gedaan , maar daar kwam geen recht stuk meer uit, en heb echt mn best gedaan.

Zal ook een nieuwe aandrijfriem moeten, die voor het mechanisme welke het hout transporteerd, zit veels te los en en in tegenstelling tot de moterriem kun je hem niet spannen helaas, iemad enig idee waar je die kunt kopen in nederland ?

Ik heb aan dit filmje veel gehad:
https://www.youtube.com/watch?v=1uXh1fx6JE0

Hier wordt uitgelegd hoe je een vlak- en vandiktebank moet afstellen, stap voor stap.

En nog op een Elektra Beckum HC 260 ook :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb aan dit filmje veel gehad:
https://www.youtube.com/watch?v=1uXh1fx6JE0

Hier wordt uitgelegd hoe je een vlak- en vandiktebank moet afstellen, stap voor stap.

En nog op een Elektra Beckum HC 260 ook :)

Toen ik m'n nieuwe vlak-vandiktebank kocht heb ik indertijd ook dit filmpje gevolgd en het werkt prima!
Simpel en geen dure meetapparatuur nodig.
Wel opletten of je tafels goed staan en vlak zijn.
 
Laatst bewerkt:

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Volgens filmpje doe ik het ook altijd, met een geslepen liniaal, werkt prima. M'n schaaf resultaat is prima zo. Oh ja en en wel de lat op de uitvoertafel leggen natuurlijk. Die fout heb ik ook een keer gemaakt... Komt het schaafbeeld niet echt ten goede..
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
helder filmpje dank hiervoor, hoe controleer je of de tafels goed en vlak staan ?

Persoonlijk ken ik niet de vlak-vandiktebank die jij hebt maar in veel gevallen heeft de uitvoertafel een vaste instelling, dan stel je de aanvoertafel op gelijke hoogte en met bijv een lange vlakke lineaal die je over je tafels heen legt kan je zien of er geen licht onderdoor komt, zowel in de lengte even kijken als diagonaal.
Je uitvoertafel is wat dat betreft je uitgangspunt om de rest af te stellen.
Daarna volg je het filmpje om je messen af te stellen en je bent klaar.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.