na verhuizing de werkplaats aan de beurt

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Hallo allen,

Ik zal een verslagje maken van de vorderingen voor de bouw van een kleine werkplaats waar ik later mijn eigen meubels (kasten, bed, etc) zal gaan maken.
Gelukkig zet mijn vrouw wat druk op de eindproducten, dus mijn prioriteit gaat nu echt in de werkplaats.
Ik ben begonnen met het opruimen van de oude troep van de vorige bewoner: slecht gemonteerde planken en vele pluggen in de muur. Pluggen waar mogelijk eruit getrokken en de muren even afgesmeerd met goudband waar nodig. Kleurtje op de muur (ral 9010 met 5ml zwart pigment) en de muur ziet er weer strak uit. Gekozen voor een licht grijze kleur waardoor er minder snel vuil, spinnenwebben etc te zien zal zijn. Las er eens een tip over en het ziet er inderdaad goed uit.
Verder heb ik al wat electra aangelegd voor de verlichting met een mogelijkheid nog verder / meer electra aan te leggen.
Zie bijgevoegde foto's van de vorderingen tot nu toe. (let niet op de zooi)

garage plattegrond.jpg

IMG_1752[1].jpg
hier zie je ook welk lichtopbrengst de 2 led-bakken geeft met elk 2 led (tl-vorm) lampen.
Bekijk bijlage 47439
Voor wat langere stukken (planken) alvast een steuntje gemaakt (boven de loopruimte zodat je er makkelijk bij kan).
hieronder de uitwerking van de werkbank (new yankee workshop aflevering 102) - nog bezig -
werkbank sketch up.jpg

Binnenkort meer foto's.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Duidelijk, dat smallere groene deel van de verkeersruimte dus, Hoeveel fietsen heb je? want ze staan nu in het midden, misschien dat je die tegen de (ik neem aan) garagedeur kwijt kunt?
 
P

Pel

Guest
Arthur, ik zou de koelvries installatie, of ergens anders neer zetten, of heel goed afdekken, fijn stof kruipt in de rubbers van de deur, en je rubbers gaan langzaam eraan. Het beste zou m.i. zijn als je hem uit de werkplaats verwijderd.

Groet Pel.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
@pel, die is al afgeschreven, zo lang die nog mee gaat is het prima. We zien wel weer als die stuk is wat ik dan doe. Mijn vrouw begon vandaag al te denken dat we misschien toch een aparte garage moesten hebben bij het huis. Hmmm... Net verhuisd... Ik dacht niet dat we weer gaan verhuizen :)
De fietsen komen inderdaad strak naast de garagadeur, die gaat op den duur vervangen worden voor 2 openslaande deuren ipv een kanteldeur met normale deur ingebouwd.
ik zal morgen weer wat fotos's posten van de vorderingen. Zowel in sketch up wat vorderingen gemaakt, maar ook al een flink begin van de werkbank, vooral het frezen van verbindingen.
Wie interesse heeft in de sketch up bestanden / afbeeldingen, stuur maar even een PM met mailadres, dan mail ik die.
hopelik komt snel na het weekend mijn laatste "hardware" vanuit België (www.willyvanhoutte.be), dan hoef ik alleen nog wat plaatmateriaal te regelen en heb ik alles in huis. :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Ik zou de indeling indien mogelijk anders maken om meer open werkruimte te hebben.
De maten van de kasten en koeling moeten dan wel overeenkomen met de aangeboden ruimte.

De linkerwand geheel vullen met de opbergkasten, linksboven in de hoek een open kast waartegen de werkbank komt te staan.
Van die kast is dan alleen het onderste stukje minder makkelijk bereikbaar, (ik heb daar spullen staan die je weinig gebruikt).
Je heb dan ook nog een stukje uitwijkruimte (kastdikte) naar links op de werkbank indien nodig.
De koelkast/vriezer rechtsboven in de hoek naast de deur als de ruimte dat toelaat.
Mvg,:).
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
ik heb wat vorderingen gemaakt, d.w.z. ik heb de volgende delen af:
- poten op lengte en de uitsparingen gemaakt
- de 3 liggers op lengte en uitsparingen getekend om te frezen.
- de balk met gaten voor bench dogs op maat gemaakt.

Ondertussen probeer ik zo af en toe een foto te maken en na een uurtje werken in de schuur werk ik de tekening van sketch up bij zodat die actueel is aan de maten die ik voer in de praktijk. Nu ben ik naast een overzicht ook de losse onderdelen aan het tekenen met de juiste maten erbij. dus 1 overzichtsplaat en lossen plaatjes per onderdeel (onderdelen set) Dan kan de tekening daarna online op het forum.

Ook de bonnetjes van de onderdelen probeer ik bij elkaar te houden zodat er inzicht is in de kosten van de bank.
Hier wat foto's van mij en de vorderingen:
IMG_1767.jpg

IMG_1765.jpg

image (3).jpg

werkbank sketch up II.jpg
 
Laatst bewerkt:

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
En weer een stapje dichter bij het eindresultaat, maar nog lang niet klaar... ik gok dat ik nu op de helft ben, want het vele montagewerk en afwerking begint nu pas. Nadat ik alle delen van het frame gedaan had, snel even de puzzel in elkaar gezet.

image.jpg

image_1.jpg
De bench dogs zaten wat strak, maar nu prima. Er komt nog eiken afwerking op en ik twijfel of ik ze moet verzinken. iemand een tip / voorbeeld van hoe het er dan uit komt te zien? ervaringen met verzonken bench dogs?
image_2.jpg

Vandaag veel afkort werk gedaan met een Japanse zaag die ik ooit van mijn vader kreeg. Een hele simpele van topcraft (aldi huismerk dacht ik)... resultaat, strakke zaagsnede, mooi haaks en geen klagen! Spierkracht ipv machinaal is toch ook gewoon mooi werken!
De sketch up tekening wordt ook steeds duidelijker en gaat nu een bouwpakket worden a la legodoosje...

sketch up bouwpakket.jpg

Morgen even een dagje niets, maar rond het weekend zal ik wel weer nieuwe vorderingen maken en dus plaatsen.
 

WR1944

Oud hout
De bankhaken die ik nog van heel vroeger kende van de LTS hadden een kop die maar aan één kant iets uitstak. Het gat waar ze in vielen was rechthoekig en was naar één kant iets breder. Als de verbreding van de kop naar achteren in het gat liet vallen lagen de haken gelijk of iets onder het oppervlak van de bank. Wees de verbreding naar voren (de kopse kant van de werkbank waar een bankschroef zat) dan bleef hij op het oppervlak hangen.

Bankhaken.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Arthur, je gaat nog meer elektra aanleggen heb ik begrepen.
Dan zou 380 een hele goede investering zijn.
Kost een paar honderd euro maar je hebt meteen meer keus in echt goede tweedehandse machines die ook nog 'ns in prijs/kwaliteitsverhouding veel beter zijn.
Goede machines op 220 zijn er minder en je betaalt meteen de hoofdprijs.
Zoek maar 'ns op het forum wat er over gezegd wordt.
Oh, als je kleine kinderen hebt plaats dan een centrale schakelaar op hoogte zodat dan alle stroom eraf gaat.
Ik zag dit bij een ander forumlid (Viepert) en vond dit een uitstekend idee.
 
Laatst bewerkt:

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Ik heb meerdere Festool machines die dus makkelijk aan en af te koppelen zijn op Electra. Ik zal een balk maken met stopcontacten die allemaal master zijn en dan de slave op de stofafzuiging. Schakelaar omzetten en aan het werk... Die schakelaars komen buiten bereik van de kleintjes. Ik zal tzt een schema maken en posten. Ik ben nu nog bezig met de afwerking van de werkbank.
image.jpg
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Bedankt, ik zal inderdaad zoiets gaan maken. Klik aan (stroom naar apparaat en stofzuiger aan) , klik uit (apparaat geen voeding en stofzuiger uit). Door het gebruik van schakelaars in combinatie met stopcontacten zoals hij ook heeft kan je met 1 knop 2 apparaten schakelen. die combinatie kan je vaker maken. dus...
knop 1: cirkelzaag en stofzuiger
knop 2: frees en stofzuiger
knop 3: ... en stofzuiger

Ik heb nog wat schakelaars en stopcontacten uit mijn woning na de verbouwing, dus die komen mooi van pas. Ik maak zoals ik al zei wel een schematje en een beschrijving van dit kleine project, maar staat op prioriteit laag (nog)
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Hmm, ik zal dat eens checken bij een vriend van me die hbo electro gedaan heeft. Dank je wel!

Snel even met paint en dankzij conrad nog even een schematje gemaakt. Netjes inbouwen in een bakje en die aan de muur hangen buiten bereik van kinderen. 0 stand gebruik ik ook... Alles UIT :)

master slave constructie.jpg
 
Laatst bewerkt:

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
de vorderingen op dit moment:

De werkbank is bijna af, alleen de achterste bankschroef nog een blok voor maken en monteren.
image_2.jpg image_3.jpg

en de stroomvoorziening zoals ik bovenstaand getekend had, daarvan is het kastje nu ook klaar, hopelijk groot genoeg om alle draden netjes in kwijt te kunnen, we zullen zien.
image.jpg image_1.jpg

nu nog alles aansluiten, dichtschroeven en aan de muur hangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.