donkere ring in eiken stamhout

Boo

Actieve deelnemer
Hallo

ik kan een eikenstam kopen maar hij ziet er niet zo geweldig uit dus ik twijfel een beetje.
Los daarvan ben ik ook wel nieuwsgierig wat de oorzaak en het gevolg is van het verschijnsel dat ik op de foto's zie.
(Ik had hem eerst in een ander topic geplaatst maar het leek me beter om er een apart topic van te maken omdat het toch een verschijnsel op zich is wat wel vaker voor zal komen)

IMG_1461579547_18212.jpg

Aan de voet is het ook nog een heel klein beetje te zien

IMG_1461579547_28367.jpg

Wat ik me vooral ook afvraag, is of er wel goed hout uit te zagen is of dat iedere plank in meerdere delen uit elkaar zal vallen.

Alvast bedankt voor een reactie.

groeten Bo
 

Boo

Actieve deelnemer
bedankt voor de reacties.

Ik denk ook aan een losse jaarring. Ik brgrijp alleen niet waarom het hout dan zo verkleurt.

Prikkeldraad denk ik niet zo.
Aan de voet waar je prikkeldraad zou verwachten is het nauwelijks zichtbaar, het andere zaagvlak zat op 5-6 meter hoogte.
De kleur is ook meer bruin als blauw, het lijkt meer op rot...

groeten Bo
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Deze boom heeft vermoedelijk eerst tussen andere bomen gestaan, beschut tegen de wind. Bij onoordeelkundige houtkap rond deze boom kwam deze vrij te staan, waardoor de wind vrij spel had op de kroon. Door de windkracht is die kroon gaan torderen, waardoor binnen in de boom jaarringen onderling gaan verschuiven. De ruimte tussen de jaarringen leidt tot verkleuringen wat lijkt op bruinrot. Planken uit zo'n boom hebben dan ook op die plaats een onvaste bruine naad. Mijn houtkennis koopt eiken op stam in Frankrijk en let bij het beoordelen van bomen op Rust/Reinheid/Regelmaat rond bomen.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Boo

Actieve deelnemer
Hallo

helemaal mee eens Tom, dat vind ik ook. Bedankt Jan!
Het klinkt heel logisch.

Zou een boom die vrijstaand opgroeit dan minder gevoelig zijn voor zulke windinvloeden? Is dat hout anders van struktuur, stevigheid?

groeten Bo
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Hallo

helemaal mee eens Tom, dat vind ik ook. Bedankt Jan!
Het klinkt heel logisch.

Zou een boom die vrijstaand opgroeit dan minder gevoelig zijn voor zulke windinvloeden? Is dat hout anders van struktuur, stevigheid?

groeten Bo

Ik ben geen kenner maar ik verwacht juist andersom, een boom die vrij staat kan de natuur helemaal los op, de boom zal continu moeten werken om recht te blijven waardoor je intern spanning in het hout krijgt. daarom zie je naar mijn weten soms wanneer een balk wordt verzaagd tot planken dat de planken spontaan krom trekken.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Een boom die vrijstaand opgroeid maakt juist reactie hout aan
en kAn de wind daardoor perfect weerstaan
zoals Jan al zegt en wat ook logisch klinkt voor me een beschute boom die vrij komt te staan
heeft dit reactie hout niet (ook wel trek en duwhout genoemd )
waardoor er dus grote spanningen komen op de stam
ik denk dat dit trek en duwhout juist voor houtdraaiers veel uitmaakt
maar daar moet ik nog even mee experimenteren :)
als er iets uitkomt post ik er wel wat over
mvg tom
 
Deze boom heeft vermoedelijk eerst tussen andere bomen gestaan, beschut tegen de wind. Bij onoordeelkundige houtkap rond deze boom kwam deze vrij te staan, waardoor de wind vrij spel had op de kroon. Door de windkracht is die kroon gaan torderen, waardoor binnen in de boom jaarringen onderling gaan verschuiven. De ruimte tussen de jaarringen leidt tot verkleuringen wat lijkt op bruinrot. Planken uit zo'n boom hebben dan ook op die plaats een onvaste bruine naad. Mijn houtkennis koopt eiken op stam in Frankrijk en let bij het beoordelen van bomen op Rust/Reinheid/Regelmaat rond bomen.
vr.gr. Jan Pranger.

Waarom zou de houtkap 'onoordeelkundig' zijn dan? Alleen omdat het nu geschikt is voor de kachel?!
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wanneer een boom onder constante winddruk komt te staan zal in stam of tak drukhout ontstaan. Dus meer houtvorming om de druk op te vangen. De kern van tak of boom zit dan niet meer in het midden. Een boom die jaren tussen andere bomen heeft gestaan krijgen beschutting van elkaar. Wanneer je die beschutting wegneemt heeft de wind vrij spel op de kroon en kan deze in de wind gaan torderen met schade aan de jaarringen tot gevolg. Wie in een bos gaat kappen moet dus oordeelkundig te werk gaan om dit soort schades te voorkomen.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Boo

Actieve deelnemer
Duidelijk verhaal allemaal, bedankt voor de reacties.
Ik word toch wel benieuwd wat er gebeurt als ik deze stam in plakken zaag...
We zullen zien, mocht het doorgaan, zal ik wel foto's posten.

groeten Bo
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen bo,

Ik was afgelopen zondag een boek aan het lezen en moest even aan je topic denken. hierbij bijgevoegd een foto van de bladzijde.
hvlvb.jpg

indien je HET je afvraagt,.... het klopt inderdaad dat ik in het weekend als ik 'niet' met hout bezig ben of aan het zagen toch ook eigenlijk bezig ben met bomen hout en bossen;-)

mvg wilco
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Het is een boek van peter wohlleben met de titel; Het verborgen leven van bomen.

Ik kan het moeilijk uitleggen in een paar zinnen waar het boek over gaat maar het is juist het tegenover gestelde wat boomchirurgen, treeworkers/arboristen en bosbouwers leren over de groei van bomen en bossen. dat een bos een hiërarchie heeft en elkaar juist aanvult als er voeding of zonlicht tekort is. en dus niet dat oude bomen omgezaagd moeten worden om jonge bomen kansen te geven.

Heel indrukwekkend boek en inderdaad met veel passie en liefde voor de natuur verteld.

https://www.groene.nl/artikel/bomen-helpen-elkaar

mvg wilco
 
Laatst bewerkt:

Magic Oak

Nieuw lid
2 apr 2014
3
0
Dit zijn mogelijk spoorsteken. Boomkappers klommen vroeger omhoog in de bomen met ijzeren pinnen aan de voeten voor stabiliteit en houvast. Zo toppen ze de bomen. Dit resulteert in eik natuurlijk dat er een aantal vegen, lijnen en 'taches' te zien zijn in het eikenhout. Toch is dit wel merkwaardig veel.
Een andere verklaring is 'luné'. Een maanring rondom het hart, die eerder wit ziet dan bruin.
In elk geval, zullen er bij het zagen lange strepen te zien zijn op de boolplanken. Goed voor kleine stukken om dit eruit te zagen, maar jammer voor traptreden of tafelplanken natuurlijk.

Groeten.
 

Boo

Actieve deelnemer
Hallo,

knap dat je nog aan mijn topic moest denken, Wilco, was hem zelf al een beetje vergeten eerlijk gezegd;)

Ik ken dat, ook in het weekend altijd met hout bezig..:D

Klinkt als een mooi boek ook!
Bomen die pijn lijden...logisch gezien geloof ik er niks van maar toch benader ik bomen en alles om me heen meestal ook zo.
Ik vind een liggende boomstam die nog uitloopt na het kappen bijvoorbeeld ook altijd een heel triest gezicht...:(

Magic Oak ook bedankt voor de suggesties, ik vind ze beide interessant.
Spoorsteken had ik zelf nog nooit van gehoord.

Ik moet de stam nog steeds een keer ophalen dus ik weet nog steeds niet zeker wat het is, voorlopig gok ik op een losse ring.

Groeten Bo
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Bomen die pijn lijden...logisch gezien geloof ik er niks van maar toch benader ik bomen en alles om me heen meestal ook zo.


@Boo; er is al sinds de jaren 70 bekend dat planten reageren op hun omgeving net als dieren.
Ze hebben daar proeven mee gedaan door bijv elektroden en ook leugendetectoren aan te sluiten op planten en zo kwamen ze erachter dat planten reageren op hun omgeving, dus waarom bomen niet?
Het klinkt een beetje zweverig maar bomen voelen heel goed de omgevingssituatie waardoor ze een bepaalde kant opgroeien, het zijn levende organismen tenslotte.
Alles wat leeft in de natuur staat in kontakt met z'n omgeving, da's nodig om te overleven.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.