Vermogen bovenfrees

Blauwvinger

Nieuw lid
29 jul 2015
4
0
In een poging een goede keus te maken voor een bovenfrees, kan ik nergens ook maar iets van richtlijnen vinden voor het vermogen van een bovenfrees. De meeste bovenfrezen hebben een vermogen tussen de 900 en 2400 Watt, maar wat is nou geschikt waarvoor? Het zal de combinatie zijn van houtsoort en freesdiameter die het vermogen bepaalt. Kan iemand hier richtlijnen voor geven? Ik begrijp dat de ene machine de ander niet is en dat er grote verschillen zitten in afgegeven vermogen, maar er moet toch iets van een maatstaf zijn om te kunnen bepalen welk vermogen je nodig hebt voor de bewerking en houtsoort die je toepast?!
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
meer power is minder diepte stappen.
500 watt is 10x 1mm afnemen.
2400 watt is 2x 5mm afnemen

houtsoorten zijn daarbij niet belangrijk.
alleen wordt het bij harder hout
500 watt dan 15x1mm
2400 watt 3x4mm
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Als ik zwaluwstaarten ga frezen gaat dit in een keer. Als het hout 2cm dik is dan 2cm in eens. De frees is gelukkig wel 2400w en 12mm stift. Ideaal is om niet te veel in een keer te willen. Wat heel belangrijk is de maat van de frees bit. Als je een groef wil frezen van 3mm breed d zou ik dit in 3 keer doen.
 
Laatst bewerkt:

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Hoe zwaarder de frees, hoe minder de hanteerbaarheid. Maar de stabiliteit neemt wel toe met het gewicht.
keuzes, keuzes, keuzes. Ik heb zelf een 1010 van Festool. Een kleintje dus.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Belangrijkste vraag is toch wel "wat ga ik er mee doen", vermogen is dan minder relevant. Komt het onder een tafel te hangen, dan zou ik voor een zwaar model gaan, maar ga je veel uit de hand frezen, dan moet je je afvragen of dat voornamelijk fijn of grof werk is.
Zelf heb ik een 600watt kantenfrees en 1800watt bovenfrees. De kleine voor het lichtere werk (niet alleen hanteerbaarder, maar je kont er ook mee in kleinere hoekjes) en de grote voor het grove werk.
 

Blauwvinger

Nieuw lid
29 jul 2015
4
0
Bedankt voor alle reacties. Hier kom ik verder mee met mijn keuze (OF 1010 of OF 1400).

Een van de eerste dingen die ik ermee zal doen is het maken van een blad voor een wasmeubel met onderbouw wasbak. Het hout dat ik gebruik is Afromosia van 27 mm dik. Moet dus de binnencontour van de wasbak kopiëren in het blad, wat kantenfreeswerk. Daarnaast ga ik zelf kasten maken, de trap, misschien deuren en zal ik dus ook profielen gaan frezen. Zal ook hier massief hout gebruiken (eiken, teak, high density bamboe). Ik kan me voorstellen dat voor een aantal bewerkingen een freesbank uitkomst biedt, maar zover ben ik nog niet wat betreft ervaring. Lees veel dat een lichtere bovenfrees (bv. de 1010) gecombineerd wordt met een Triton voor onder de tafel. Vraag is alleen in hoeverre het voor hobbymatig gebruik interessant is en ook dat is voor iedereen anders.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Gebruik zelf de OF 1400 onder de frees unit en uit de hand. Vind deze frees uit te hand nog goed hanteerbaar en onder te tafel wel de stappen doseren. Voordeel is dat er een 8 en 12mm spantang bij wordt geleverd.

De OF 1010 spreekt me niet zo aan. Als je gaat werken met een kopieer-ring moet je de instelling doen met een zgn. centreerdoorn. Ook eerst de ring verwijderen en het vrijgekomen schroefje veilig opbergen. Niet iets van deze tijd maar wellicht is er een speciale reden dat Festool dit blijft hanteren. Daarom voor een 1400 gekozen.

Een OF 2200 voor onder de tafel ernaast lijkt me ideaal (vooral omdat je dan profielfrezen kan gebruiken tot een diameter van 89mm) maar voor het hobbywerk tot nu toe voldoet de 1400.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Vanuit mijn ervaring zijn de middenmoters van zo'n 1200 a 16oo watt het handigst.
Goed voor uit de hand te frezen en ook voor onder de tafel.
Onder de 1000w is alleen voor het lichte werk en boven de 2000w is handiger voor alleen onder de tafel.
Daarnaast zijn de 6 en 8 mm freesjes betaalbaar maar de 12 mm zijn wat aan de prijs.
Als ik lees wat je ermee wilt doen lijkt mij zo'n middenklasser het handigst.
Een Festool is natuurlijk prima en vooral uit de hand maar als je ook profielen en zo wilt doen op een freestafel dan is een Triton 1400 w handiger.
Of als je veel geld hebt dan kan je de keus voor 2 bovenfrezen maken natuurlijk maar da's een beetje zonde geld vind ik.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De reden dat de OF1010 nog een oude bevestiging heeft voor de kopieerring, is omdat het model is geëvolueerd uit de OF900 en OF1000. De OF1400 en OF2200 zijn veel nieuwer en hebben deze innovaties er reeds inzitten. Ik ben afgelopen najaar naar de Festool Experience in Waddinxveen geweest, en daar werd verteld dat de OF1010 op de nominatie staat om vernieuwd te worden. Dit gaat waarschijnlijk pas 2017 worden, maar de populariteit van het model is zo groot, dat ze geen haast hebben.

Mafell is gestopt met de LO50E, wat een broertje van de OF900 was, maar het nieuwe model is daar nog niet uit. Een middenmoter zoals de OF1400 is het perfecte compromis als je met 1 machine alles wil doen. Ik vind hem al te zwaar voor handwerk, op mijn verlanglijst staat de OF1010.

De 12mm frezen zijn misschien wel wat duurder, maar deze machines kunnen altijd met een 12,7mm (1/2inch) spantang uitgerust worden, en deze frezen zijn veel goedkoper te krijgen. Ook een overweging.

Kijk niet alleen naar Festool, de GOF1600 van Bosch is ook een beste jongen, Dewalt heeft een 1400 watt model, en ook AEG heeft een 1400 watt model met vaste en verstelbare voet (bij Bosch de GMF1600). Ik zou deze frezen niet onderschatten in mogelijkheden en capaciteit.

Er wordt bij Festool altijd hoog opgegeven op het systeem, maar dit vind ik bij de bovenfrezen mank gaan. De geleiders zijn niet uitwisselbaar tussen de modellen, de kopieerringen ook niet. Stofafzuiging hebben ze allemaal, mooie koffers tegenwoordig ook, dus dat pleit niet meer voor Festool.

Kijk goed rond wat er te koop is, want je moet een machine op beste mogelijkheden voor jezelf kopen, niet omdat er een specifiek merk op staat.
 

Blauwvinger

Nieuw lid
29 jul 2015
4
0
Denk dat ik voor de OF 1400 ga. De argumenten voor vermogen, diameter spantang en de verbeteringen t.o.v. De 1010 geven de doorslag. Ik geef toe dat ik een voorkeur voor Festool heb, werkt verslavend.

Een Mafell zou ik daarentegen nooit kopen. De agressieve marketing van de importeur staat mij erg tegen (vele reacties op fora onder verschillende namen, misleidende filmpjes, positieve recensies op sites zoals ToolNation bij eigen producten). Ik kan niks bewijzen maar het ligt er wat mij betreft erg dik bovenop. En aangezien aankopen voor een groot deel worden gebasseerd op emotie: geen Mafell hier dus!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Een Mafell zou ik daarentegen nooit kopen. De agressieve marketing van de importeur staat mij erg tegen (vele reacties op fora onder verschillende namen, misleidende filmpjes, positieve recensies op sites zoals ToolNation bij eigen producten). Ik kan niks bewijzen maar het ligt er wat mij betreft erg dik bovenop. En aangezien aankopen voor een groot deel worden gebasseerd op emotie: geen Mafell hier dus!

Dit soort van informatie en insinuaties draagt niet veel bij op het forum :( en ik denk dat daar ook geen behoefte aan is.
Ik heb geen Mafell machines maar zou er wel graag een paar willen hebben.
Mvg,:)
 

Blauwvinger

Nieuw lid
29 jul 2015
4
0
@Spaander: Eigenlijk heb je ook helemaal gelijk ook. Reactie op basis van emotie nadat ik er voor mijn gevoel weer mee geconfronteerd werd. Als je me nou niet gequote had, kon ik dat deel nog verwijderen.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Ik heb een OF1010 en de bevestiging van de frezen in de machine is daar wel anders dan bij de OF1400. Dat zal ik zeker ook mee laten spelen als ik jou was. Ik twijfelde lang en heb een 1010 gekozen, maar misschien had dat toch een 1400 moeten zijn...
Overigens heb ik ook een apparaat van Mafell, namelijk de decoupeerzaag P1CC. Heel goed apparaat en zeker een aanbeveling. Ik zaag soms eerder iets even met die dan met de cirkelzaag.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Een Mafell zou ik daarentegen nooit kopen. De agressieve marketing van de importeur staat mij erg tegen (vele reacties op fora onder verschillende namen, misleidende filmpjes, positieve recensies op sites zoals ToolNation bij eigen producten). Ik kan niks bewijzen maar het ligt er wat mij betreft erg dik bovenop. En aangezien aankopen voor een groot deel worden gebasseerd op emotie: geen Mafell hier dus![/QUOTE]

Ik ben wel benieuwd wie de importeur in Nederland is?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.