elektrotechniek vraagje voor zelfbouw afzuiger.

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
beste forummers,

Ik weet niet of ik het nou hier moet zetten of in kantine of nog ergens anders maar hier komt ie:

Mijn zelfbouwafzuiger wil ik zowel met een machine kunnen bedienen dmv een master/slave schakeling, maar ik wil de machine ook dmv een schakelaar om de masterslave schakeling heen in kunnen schakelen.

nu vraag ik mij af, kan ik dmv diodeweerstanden een schakeling parallel aan de master/slave maken?
op die manier zal er geen stroom op de masterslave module kunnen komen als ik de handmatige schakeaar inschakel waardoor ik het risico op defect vermijd.

voorbeeld:
schakeling.jpg

Welke Diode weerstanden kan ik hiervoor gebruiken?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Die diodes gaan niet werken bij wisselspanning. Ze laten de stroom in één richting door, maar bij wisselspanning veranderd deze voortdurend, dat is dus geen oplossing.
Ik weet niet welke master/slave je gaat gebruiken, maar ik heb een zelfde functie bij mij thuis. De afzuiging schakelt automatisch in, of handmatig via een schakelaar. De m/s module bedient een kontaktor, maar heeft zelf een relaisuitgang (is gekocht bij Felder). Indien jou m/s ook een relaisuitgang heeft, heb je geen diode nodig.


IMAG2352 [26610].jpg

Ik hoop dat het schema duidelijk is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
In de stuurkring wordt er enkel de fase geschakeld. In vermogenkring (die ik niet heb getekend) wordt inderdaad fase en nul, of in betreffende gevallen, de drie fasen geschakeld.
Waar ik kontaktor bij heb geschreven is de spoel van het relais wat de vermogenschakelaar bevat.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zolang je met 230volt werkt, kun je de nul bij elkaar knopen. Schakelen doe je met de fase, is in je installatie in huis niet anders.

Stroom gaat pas lopen bij gesloten kring, dus 1 van de twee onderbreken is voldoende.

Alleen volledig afschakelen gebeurt met fase en nul, dus bij een hoofdschakelaar bijvoorbeeld. Dan neem je risico voor lekstromen volledig weg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.