Hoe zaag je een hoek van 60 grade

klusserNZ

Nieuw lid
22 mei 2015
8
0
Hi all,


Ik pieker me suf en de zoek functie heeft me niet kunnen helpen. Hoe zaag ik een hoek van 60 graden om een gelijkzijdige driehoek te maken?!

De cirkelzaak en de mitre zaag gaan niet verder dan 45.

Bedankt vast!
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Euh, simpel lijkt me zolang de zijden binnen het bereik van een afkortzaag liggen.
Je begint met een rechthoek. Dan maak je een afkortsnede op 30 graden. Vervolgens draai je het werkstuk en herhaal je dat aan de andere kant en klaar.
 

klusserNZ

Nieuw lid
22 mei 2015
8
0
Uhm....Ik was niet geheel duidelijk dus :)


De 3 planken moeten rechtop komen te staan en samen een driehoek vormen. Dat doe ik dan 3x en dan moet het een plantenbak worden.
 

AlexH

Actieve deelnemer
19 feb 2016
26
2
Je plank rechtopstaand door de zaag duwen (kopse kant op de tafel) ipv plat op de tafel. (Tafel dan instellen op 30 graden.)
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
oké, in dat geval is de eenvoudigste methode om de driehoek te molenwieken, dan hoef je nog maar 30 graden af te korten.

Als je het precies in verstek wilt zagen zou je een schuin hulpstukje op de afkortzaag kunnen zetten. (maar dat wordt lastig als de planken >1m zijn).
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Uhm....Ik was niet geheel duidelijk dus :)


De 3 planken moeten rechtop komen te staan en samen een driehoek vormen. Dat doe ik dan 3x en dan moet het een plantenbak worden.

Als je de zaag 30° naar links kantelt krijg je aan de rechterzijde toch gewoon een 60° hoek aan de onderkant?

Dus ipv het rechtse einde van je plank in te korten, leg je hem ondersteboven aan de andere kant en kort je de linkse zijde in.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Hi all,


Ik pieker me suf en de zoek functie heeft me niet kunnen helpen. Hoe zaag ik een hoek van 60 graden om een gelijkzijdige driehoek te maken?!

De cirkelzaak en de mitre zaag gaan niet verder dan 45.

Bedankt vast!
in de tijd dat jij piekert, doe ik het met deze.;)
Handzaag.JPG
 

klusserNZ

Nieuw lid
22 mei 2015
8
0
Bedankt voor alle reacties. Het is hier nu 7:45 en tijd om verder te klussen.

Je plank rechtopstaand door de zaag duwen (kopse kant op de tafel) ipv plat op de tafel. (Tafel dan instellen op 30 graden.)

Sorry. Weer een foutje. Heb een handcirkelzaag. Geen tafel.

oké, in dat geval is de eenvoudigste methode om de driehoek te molenwieken, dan hoef je nog maar 30 graden af te korten.

Als je het precies in verstek wilt zagen zou je een schuin hulpstukje op de afkortzaag kunnen zetten. (maar dat wordt lastig als de planken >1m zijn).

You lost me. Molenwieken??? Ben duidelijk niet thuis genoeg in houtbewerking :D

Als je de zaag 30° naar links kantelt krijg je aan de rechterzijde toch gewoon een 60° hoek aan de onderkant?

Dus ipv het rechtse einde van je plank in te korten, leg je hem ondersteboven aan de andere kant en kort je de linkse zijde in.

Bedankt voor je reactie. Echter snap ik echt niet wat je bedoelt. Heb net de afkortzaag 30 graden gekanteld. 3 stukjes gezaagd maar dan wordt het geen driehoek en dus niet op 60 graden? Je moet dus eigenlijk de zaag verder dan 45 graden kunnen kantelen?

in de tijd dat jij piekert, doe ik het met deze.;)
Bekijk bijlage 47238

hahaha
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Het probleem van onze kiwi (;)) even uitgeschetst. De rode lijn is de zaaglijn.
image.jpg
Dat wordt toch de Bacho......
 

WR1944

Oud hout
Misschien dat een schetsje van de uiteindelijke bedoeling verhelderend kan werken. Vaak is het eenvoudiger in een eerder stadium van een project een andere weg te bewandelen dan een probleem dat in een verder stadium ontstaat op proberen te lossen.
Het loont altijd bij de aanvang van een project te kijken of alle benodigde handelingen uit te voeren zijn met het aanwezige gereedschap en of ook de ervaring of expertise er is.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Wat zijn de afmetingen en materiaal?

Het loont altijd bij de aanvang van een project te kijken of alle benodigde handelingen uit te voeren zijn met het aanwezige gereedschap en of ook de ervaring of expertise er is.

Of je gebruikt het om je gereedschapsset uit te breiden.
Ervaring doe je niet op door ergens niet aan te beginnen ;)
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Het uitzetten van een hoek van 60 graden doe je met een passer (of met een latje met twee spijkertjes).

Bekijk bijlage 47265

Nu heb je je 60 graden. Dit is goed genoeg om de hoeken te controleren.

En de Bacho moet hoogstwaarschijnlijk een Bahco zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/B.A._Hjort_&_Company

Wel zo makkelijk om even te vermelden

1. kies punt B op l, niet te dicht bij A
2. cirkel afstand AB om vanuit A en vanuit B
3. C is snijpunt cirkelbogen
4. LCAB = 60 graden
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Thanks! Dat is inderdaad de bedoeling. Maar hoe kun je zorgen dat alle drie de hoeken gelijk zijn. Je zult toch iets moeten meten?

Een Bacho?

Zoals WR1944 al aangaf bedoel ik inderdaad de Bahco zoals deze op het plaatje daarboven stond afgebeeld.
 

WR1944

Oud hout
...... Of je gebruikt het om je gereedschapsset uit te breiden.
Ervaring doe je niet op door ergens niet aan te beginnen ;)

Door de tekst van de vraagsteller kreeg ik de indruk dat hij aan het begin stond van het houtbewerken. Dan spring je niet in het diepe als je geen goede zwemmer bent. Maar ervaring bouw je op door aan projecten te beginnen maar die moeten dan wel binnen een redelijk gebied vallen dat je kunt bestrijken met de aanwezige kennis en kunde plus een beetje extra om geleidelijk je horizon te verbreden. Maar als je ervaring te kort schiet dan helpt de mooiste werkplaats niet als het gebruik van bepaalde gereedschappen veel te hoog gegrepen is. Het kan zelfs gevaarlijk zijn.

@Huib, ik dacht dat een plaatje duizend woorden waard is maar het lijkt er op dat die Chinezen niet helemaal correct waren. ;)
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ervaren of minder ervaren, evengoed kom je uitdagingen tegen hoe iets te maken. De eerste keer was ik blij dat ik 2 stukken hout haaks op elkaar had gekregen en aldoende leert men bij. Een werkplaats met alle machines en hulpmiddelen is daarbij ook niet nodig. En wil ik echt graag een bepaalde hoek (of verbinding, of weet ik wat) maken en ik weet niet hoe dan ga ik even naar de bouwmarkt haal een of wat vuren plankjes voor een paar euro en ga aan de slag. Je kan nog zoveel denken en tekenen, het begint allemaal door het te doen.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Ervaren of minder ervaren, evengoed kom je uitdagingen tegen hoe iets te maken. De eerste keer was ik blij dat ik 2 stukken hout haaks op elkaar had gekregen en aldoende leert men bij. Een werkplaats met alle machines en hulpmiddelen is daarbij ook niet nodig. En wil ik echt graag een bepaalde hoek (of verbinding, of weet ik wat) maken en ik weet niet hoe dan ga ik even naar de bouwmarkt haal een of wat vuren plankjes voor een paar euro en ga aan de slag. Je kan nog zoveel denken en tekenen, het begint allemaal door het te doen.

Meten is weten is eigenlijk een overbodig iets.

Daar zit ik dan met mijn zwaaihaak, gradenboog, passers, winkelhaken, kruishout en nog meer overbodig meet en afteken gereedschap. Tis gewoon een kwestie van doen. Plankie of balkie kopen en net zolang stukkie er af (erbij gaat moeilijker) tot het gewenste resultaat. Had ik nu maar het geld besteed aan vuren plankjes enz..

Wellicht wat cynische reactie maar dit kan je toch als serieus houtbewerker niet menen. Met een duimstok en potlood kom je ook heel ver maar dan moet je toch op zijn minst kennis hebben van bepaalde formules.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.