Constructieverslag puzzelkistje/boek (veel foto's)

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Na iets van 10 kistjes hebben ontworpen die allemaal niet of lastig uitvoerbaar bleken, heb ik al mijn energie gestoken in een "simpel" ontwerp met zo min mogelijk bewegende onderdelen. Dit alles zou vermomd moeten worden als iets anders dan een kistje. Ik heb toen besloten om er een boek van te maken. Dit is een constructieverslag van het boek, van veel werkzaamheden heb ik helaas geen foto's gemaakt. Halverwege dit project heb ik eindelijk een tafelzaag in de werkplaats gekregen, dit gaf veel nieuwe mogelijkheden. Ik zit nu al te denken hoe ik ooit zonder heb kunnen werken :p

Het principe van de puzzel is gebaseerd op 2 schuivende panelen. Een van de panelen heeft een uitstekende pen, de ander heeft een doolhof van groeven waar de pen doorheen loopt. Door de panelen t.o.v. elkaar te bewegen kan de pin door het doolhof worden geleid en het kistje worden geopend. Om de beweging van de panelen te verstoppen heb ik magneten gebruikt. Hierdoor lijkt het alsof beide panelen niet kunnen schuiven als het kistje op slot zit.

Het globale ontwerp zag er zo uit:

overview.jpg

Het pakket met ruwe onderdelen was snel gemaakt. Voor de rug van het boek heb ik een stuk Amerikaans notenhout gebruikt, voor de meeste andere onderdelen van het boek heb ik esdoornhout gebruikt.

IMG_20160303_182840.jpg

Vanaf dit moment is het allemaal erg snel gegaan, van sommige acties ben ik dan ook totaal vergeten om foto's te maken. Met de figuurzaag heb ik eerst Het doolhof gemaakt, daarna gevijld en geschuurd en verlijmd met 3 andere lagen om het te verstevigen. De onderste laag is een stuk minder breed, dit heb ik gedaan omdat de wrijving dan minder is bij het schuiven. Het totale pakketje is 20mm dik.

IMG_20160311_134059.jpg

IMG_20160311_134042.jpg

Hierna heb ik de afdekplaat gemaakt voor het doolhof, met daarin ook de uitsparingen voor de magneten. Omdat het allemaal behoorlijk dunwandig is (5mm) heb ik er nog spijkertjes doorheen gezet (voorgeboord met 0,5mm). Achteraf gezien had ik beter een hoekverbinding kunnen maken met het hout zelf. De magneten zijn 6mm doorsnede en zijn gewoon strak in het hout gelijmd. De sleuf die zich in de plaat bevindt, is bedoeld voor de pin die door het doolhof heen zal moeten gaan.

IMG_20160311_134111.jpg

De onderdelen die hierop volgden waren de zijkanten van het boek (de "bladzijdes") Deze heb ik van beukenhout gemaakt. De hoeken moeten in verstek staan om de hoeken goed uit te laten komen. Deze zullen nog worden verstevigd met ingelegde stukjes hout.

IMG_20160311_134141.jpg

IMG_20160311_134159.jpg

Met de overige bladzijdestukken (midden op de foto) zijn nu de basisonderdelen van het boek klaar:

IMG_20160311_134019(2).jpg

Even kijken hoe alles in de hoeken aansluit, dit was geen makkelijke verlijming!

IMG_20160304_210953.jpg

Lijmen met schilderstape en Bison constructielijm (werkt naar mijn mening beter op kopshout dan normale witte houtlijm)

IMG_20160311_141356.jpg

Met behulp van alle elastieken die ik kon vinden, en een paar stukjes karton om de scherpe hoeken te beschermen heb ik het geheel verlijmd.

IMG_20160313_104502.jpg

Na de verlijming eerst gekeken hoe goed het doolhof-onderdeel in staat was om te schuiven. Dat bleek allemaal nog vrij stroef, dus ik ben weer flink aan het schuren geweest om dat goed te krijgen. Van onderaf zag het er nu zo uit:

IMG_20160320_223948.jpg

Hierna heb ik geleiders gemaakt voor het deksel, deze moeten in de groeven passen die ik eerder heb gemaakt. is 2 foto's omhoog goed te zien, het eerste onderdeel vooraan heeft 5x5mm groeven waar de geleiders in komen. Ook deze moesten passend worden gemaakt, zoals hieronder te zien is. het onderdeel is +- 1,5mm te kort gezaagd... ik heb het later opgevuld met een stukje beuken fineer omdat ik er niet mee kon leven :p

IMG_20160320_224106.jpg

De hoeken van de basis zijn nog steeds zwak en zullen verstevigd moeten worden, dit wordt gedaan met 2mm dikke beuken strips. Om de strips te plaatsen moeten er eerst sleuven in de hoeken worden gezaagd/gevijld. Dit zou ook machinaal kunnen, maar ik heb het met de hand gedaan.

Eerst met de ijzerzaag:

IMG_20160324_125130.jpg

Daarna met de rechte naaldvijl de groeven op maat maken:

IMG_20160324_121847.jpg

De gevijlde groeven.

IMG_20160324_123235.jpg

Stukjes beuken klaar maken voor de groeven. Zoals op de foto te zien is, zijn de stukjes niet recht. Ik heb er bewust een holle kant aan gemaakt om ervoor te zorgen dat hij van buitenaf beter aansluit (de gevijlde groef is nooit exact recht, maar een beetje krom door het vijlen).

IMG_20160324_140002.jpg

Lijmen wederom met elastiek. Dit keer met witte houtlijm d3.

IMG_20160324_161759.jpg

IMG_20160325_122607.jpg

Oeps.... vergeten om de hoeken op te vullen met een klein stukje hout. Nouja, kan nu tenminste nog opgelost worden :eek:

IMG_20160329_203352.jpg


Toen was het tijd voor het echte monnikenwerk... inlegwerk... een heel proces waar ik bijna geen foto's van heb gemaakt.

Ik heb van grenen plinten, verschillende soorten fineer en hardhout een plank inlegband gemaakt. Het lastigste was om de kleine driehoekjes te maken van het hardhout, ik heb een vierkante lat gezaagd op de lintzaag van 5x5mm die ongeveer 3m lang was. Deze lat heb ik met behulp van een hulpstukje verwerkt tot 5mm driehoekige lat. Het hulpstukje bestond uit niets meer dan een stuk hout met een 90 graden "V" groef die 20cm lang was. Hier heb ik de schaaf overheen gehaald, waardoor de driehoek die in de groef lag ongedeerd bleef. De grenen plinten waren exact 45 graden gezaagd, en hoefde ik alleen nog maar te schuren. Deze plank is 180mm x 100mm x 8mm! Ik heb maar een plakje nodig van 1 a 2mm dik, de rest wordt voor toekomstige projecten bewaard.


IMG_20160311_134702.jpg

Eerst een proef-inleg.

IMG_20160304_211908.jpg

Daarna de kaft van het boek.

IMG_20160304_160852.jpg

Verlijmd en voor mijn gevoel in stapjes van 200 tot aan korrel 2miljoen geschuurd.

IMG_20160311_133749.jpg

De rug van het boek heb ik gelijmd door tussen het mechaniek stukjes fineer te stoppen. De gaten die in het doolhof onderdeel zitten worden met deuvels aan de rug van het boek vastgemaakt. De rug kan dus elke beweging maken, die het doolhof-onderdeel ook kan. Het mechanisme heeft als het goed is na de verlijming een speling net zo groot is als de dikte van het fineer wat ik ertussen heb gestoken (0,8 mm).

IMG_20160411_131806.jpg

Het enige onderdeel wat nog overblijft is de voorkant van het boek, de kaft. Deze wordt samengesteld uit de geleiders en hieraan komt ook de fundamentele pin waar de hele puzzel om draait.

IMG_20160412_121925.jpg

Hierna heb ik een poging gedaan om de groeven te maken, waardoor het hout meer op bladzijdes papier zou lijken. Dit heb ik gedaan met een ijzerzaag die ik dwars over het hout heb geschraapt. Allen is het bij het maken van de groeven erg fout gegaan in de verstevigde hoeken :mad: Hier zijn allemaal stukken uitgebroken. Ik heb toen het project een tijdje laten liggen, gefrustreerd. Later heb ik besloten om maar fineer aan te brengen over de groeven heen.

IMG_20160417_165539.jpg

Hierna was het een kwestie van schuren, schuren, schuren, schuren owja en daarna nog wat schuren.




Het eindresultaat!




--


------


----------


--------------


-----------------


---------------------


------------------------


----------------------------


---------------------------------


--------------------------------------


---------------------------------------------


---------------------------------------------------


--------------------------------------------------------


--------------------------------------------------------------


----------------------------------------------------------------------


--------------------------------------------------------------------------------

IMG_20160420_164011.jpg



IMG_20160420_164343.jpg



IMG_20160420_164438.jpg
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Douwe, het ziet er prachtig uit.
Is het ook mogelijk de eerste bijlagen opnieuw te publiceren? Er is iets fout gegaan en ik wil graag het hele verhaal volgen!

Probleem verholpen! Leuk woodworking projectje! ;)

Prachtig, nogmaals prachtig!
Ow ja, waar is de titel gebleven?
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Hallo Ronald, ik heb een poging gedaan om ze er opnieuw in te zetten. Ik denk dat het verhaal te lang was voor een enkel bericht, alleen de laatste foto's werden nog weergegeven...

Er komen nog wat detailfoto's bij! (als de upload het trekt)
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Prachtig, nogmaals prachtig!
Ow ja, waar is de titel gebleven?

Die moet ik er nog op maken, maar ik heb er nog geen besluit over genomen. Het leuke is nu wel dat mensen niet weten wat de voor of achterkant is, dit maakt de puzzel lastiger. Sterker nog, ik moet toegeven dat ik zelf al een paar keer de achterkant heb proberen open te maken... die zit natuurlijk strak vastgelijmd... haha
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Ik moet eerlijk zeggen ik snap het puzzel gedeelte niet helemaal... (Ligt echt aan mij tis nog vroeg :p) Maar ik vind het geheel wel zeer mooi.. vooral het inleg gedeelte :D
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Probeer in te schatten hoe het puzzelgedeelte werkt. Het deksel is voorzien van twee groeven. Het blok met het doolhof moet je heen en weer schuiven door het boek te kantelen. Zo kan je het deksel steeds verder uittrekken?

Erg leuk bedacht en mooi uitgevoerd.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik zal proberen om binnenkort een filmpje te maken en hier te uploaden.

De voorkant (kaft) van het boek kan alleen van links naar rechts schuiven, aan deze plaat zit een pen bevestigd. Aan de rug van het boek is het doolhof bevestigd, de rug kan alleen omhoog en omlaag schuiven. Een voorbeeld van het mechaniek staat hieronder (doolhof is niet hetzelfde als bij mijn boek, maar het principe is hetzelfde). De kaft kan pas worden verwijderd als het hele doolhof doorlopen is.

Naamloos.jpg
 
Laatst bewerkt:

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Halleluja... Even met de bovenstaande uitleg en wat foto's bestuderen begin ik hem eindelijk te snappen.. Heel gaaf idee :D Maar uiteraard wel erg benieuwd naar een filmpje er van.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.