2 probleempjes felder bf 6

PBT

Actieve deelnemer
Ik heb 2 probleempjes met mijn felder bf 6 combi

Probleem 1:

De vlakbank schaaft iets bol, nét teveel om met lijmklemmen dicht te trekken bij panelen lijmen. Hoe kan ik dit best bijstellen? Ik kan zowel aanvoerblad als afvoerblad op 2 plaatsen stellen. Zowel de hoogte in het midden als de uiteinden.
Moet ik de askant stellen of de uiteindes?
Ik doe liever niets aan het afvoerblad aangezien ik hier pas een dag werk aan heb gehad om dit blad netjes vlak te krijgen met de zaagtafel, tevens ligt dit blad nu precies in het verlengde van de rail waar de zaaggeleider op komt.

Probleem 2:

Als ik de zaag in de hoogste stand draai, gaat deze schuin staan. En dan bedoel ik naar de rolwagen toe schuin. (Zie foto)
Wat kan ik hier best aan doen? Ik heb al alles goed schoon gemaakt.

Zaagblad volledig omhoog gedraaid
image.jpg

Zaagblad +/- 15mm lager gedraaid
image.jpg
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen,

Je 2e probleem heb ik ook weleens gehad op een harwi 130 die ik heb gehad. dit had ermee te maken dat er zaagsel op en tussen het omhoog stel mechanisme(spindels) zat, als die dus omhoog ging was 1 kant vrij omdat het zaagsel eraf kon vallen en de andere kant ging steeds verder schuin staan omdat dit fijn geperst werd en er tussen zat.

Misschien kan je dit nakijken en met de compressor even schoon blazen. Vaak wordt dit niet gedaan met schoonmaken van de machine omdat je er slecht bij kan en er zijn ook machines ( zoals robland combi) waar het zaagsel dus om de motor heen valt en slecht kan koelen.

je eerste probleem; tjah dat blijft testen nadat de 2 tafels gelijk zijn gezet en beitels op hoogste staan. theoretische antwoorden zijn er zat te vinden maar ik denk dat het bij testen blijft als je de basis goed heb staan. Veeeel frustratie nog even dus! Ik stel het zelf af met een aluminium rij van 2 meter lang die ik over de tafels leg.

mvg wilco
 

tuoh

Oud hout
Door he afvoerblad te (ver)stellen in lijn met het zaagtafelblad klopt vermoedelijk de instelling van de messen in de schaafas niet meer. Die zullen nu iets te laag zitten ten opzichte van het afvoerblad, het gevolg is dan bol schaven.
Is dit effectief zo dan zal je de fabrieksinstelling van de messendragers moeten aanpassen.

Voor de zaag zie ik niet meteen een mogelijke oorzaak, best eens het zaagblad en de afzuigkap eirond eens wegnemen alvorens de zaagas naar de max hoogte te draaien, kan je beter zien wat er juist gebeurt die laatste centimeters.
 

PBT

Actieve deelnemer
De messen heb ik gesteld na het stellen van het afvoerblad. Enige nadeel hiervan is dat ik nu de liniaal niet meer kan gebruiken aangezien hier een royale afwijking in zit (en alles is vastgeplakt hiervan), maar liever dat dan dat ik maar 25cm breed kan zagen langs de geleider omdat de rest niet goed stond.

Probleem 1 is opgelost gelukkig. Binnenkort nog eens naar probleem 2 kijken. Dan ook direct even kijken of het spouwmes af te stellen is. Dit staat nu iets rechts naast het zaagblad waardoor alles klemt tussen de geleider of net na de geleider weggeduwd wordt. Beetje vervelend met werken met spaanplaat, hier breken dan van stukjes af
 

PBT

Actieve deelnemer
Dat heb ik al geprobeerd, maar bleek niet voldoende te zijn helaas. Ik heb tijdelijk een dun houtje tussen de bevestiging aan het zaagaggregaat gezet maar dat bleek ook geen uitkomst, na een tijdje was het probleem terug
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.