Zwaar verpest

malex

Nieuw lid
9 jun 2015
7
0
Hoi hoi,

Enige tijd geleden heb ik een leuke opdracht gekregen voor het vervaardigen van paneel raamluiken voor binnenzijde raam. De opdrachtgever wou deze onbehandeld zodat ze deze zelf kon gronden/schilderen etc. Het lijstwerk van meranti en de panelen van gegrond multiplex. Leuke opdracht en mensen tevreden. Tot mijn grote schrik belde ze me op of ze even langs kon komen met de panelen want er was 'iets' misgegaan.

Hierbij eerst de foto's toen ik er klaar mee was: IMG-20160405-WA0006.jpgIMG-20160405-WA0004.jpgIMG-20160405-WA0007.jpg

En hierbij de foto's hoe ze bij me terug kwamen: 20160419_204501.jpg20160419_204434.jpg20160419_204649.jpg

SCHRIK!!! het gaat hier om in totaal 20 panelen voor en achterzijde geruïneerd omdat ze sommige hoekjes wat ?mooier? wou maken heeft ze een klont plamuur er ingestopt met de bedoeling het netjes te schuren.

Ben ik hier te kort geschoten? ze wouden de kosten zo laag mogelijk houden door de afwerking zelf te doen en bij het afleveren heb ik nog wat tips en adviezen gegeven maar dit had ik uiteraard niet zien aankomen. Uiteraard wil dit stel de paneelluiken laten herstellen of indien nodig vernieuwen ik weet me even geen raad, hopelijk jullie wel!

Alvast bedankt
Groetjes Alexandra
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Lijkt me niet dat je ergens te kort bent geschoten. Wel bizar dat ze alle panelen heeft gedaan met plamuur ipv 1.
Is het redelijkerwijs te herstellen (logen?!)... geen idee eigenlijk... plamuur is wel zo'n beetje gemaakt om te blijven zitten dacht ik zo.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
voorzichtig met een stevig Stanley mes de hoeken weer scherp snijden, anders langs een geleider een freesje proberen? Voor de rest veel geduld en schuurpapier...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
In hoeverre zou je nogmaals me een frees langs de rand kunnen gaan ? dan kom je alleen niet helemaal in de hoeken maar dat is minder werk dan de hele lijst handmatig moeten doen

Verders zou ik deze mensen gewoon vertellen dat ook deze werkzaamheden geld kosten en daar je uur tarief tegen over zetten
Dit is is geen leuk werk (gewoon herstellen van domme fouten) en én dat hun goedkoop uit willen hoeft niet te koste te gaan van jou
 

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
Je hebt het prachtig afgeleverd. Toen was het goed. Daarna zijn ze zelf aan de gang gegaan en nu is het lelijk. Vanzelfsprekend ben jij niet te kort geschoten, het siert je dat je je dit afvraagt maar is dus echt niet nodig.
Je kunt wederom advies geven maar je kunt dit bijna niet herstellen zonder er enorm veel tijd in te stoppen. De beste mensen zullen er of mee moeten leven of ze moeten het zelf uitkrabben.

Afgezien van dat het dus niet jouw fout is, ik zou zelf als oplossing er waarschijnlijk voor kiezen om jouw profiel in een schraapstaaltje te slijpen (eerst op een slijpsteen en dan het fijne afwerken met vijltjes), dan een braam zetten en daarna die gebruiken om het profiel uit te krabben. Of met een paar kleine gutsjes maar het is veel werk.

Vraag ze ook eens wat voor verf ze gebruikt hebben. Het lijkt wel latex (het spul voor op plafonds en muren) :-( En als je hout ergens niet mee zou moeten behandelen dan is het met latex. Dat krijg je bijna niet mooi gelakt : alles er af.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik zou zelf eerst eens proberen of de plamuur niet zacht wordt als je m verhit met een verfbrander. Als het daardoor zachter wordt zou ik het voorzichtig weg schrapen.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Soms kun je het werk beter niet terug zien. :(
Zo te zien hebben ze ook eerst geplamuurd en daarna gegrond (gekwast). Kaal maken en opnieuw opbouwen zou ik zo zeggen, maar eerst een goede prijs afspreken!
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nou, jij bent in ieder geval niet tekort geschoten. Zoals al eerder gezegd, bij oplevering was het prima. Dus eventuele kosten zijn voor de klant. Ik denk overigens dat het zo goed als onmogelijk is om het weer netjes te krijgen door het plamuur.

Wellicht met een frees het zo goed als mogelijk netjes krijgen, en als dat niet wil met de invalzaag de panelen eruit zagen (half door, tot op het paneel. Ik neem aan dat je de panelen er tijdens het verlijmen in hebt geschoven) en dan glaslatten frezen en zagen op dikte om deze er vervolgens in te lijmen en tacken. Hierna kan je het schuren en plamuren en met netjes schilderen zal je er niets van zien.

Maar wat een ongelofelijk prutswerk zeg.. En jouw resultaat was zo mooi..
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Je gaat naar de garage voor een nieuwe auto.
Nee mijnheer, er hoeft geen lak op, doe ik zelf wel, is tenslotte veeeeeeel goedkoper!
Je verknald je nieuwe aanwinst en dan terug naar de garage???
Wat denk je??
 
P

Pel

Guest
Alexandra, jou treft m.i. geen blaam in deze, ik zou tegen die mensen zeggen ga maar naar een schilder, ik bedoel jij hebt het houtwerk prima afgeleverd. Het schilderwerk wilde ze immers zelf doen, dat is een grote bende geworden wat je denk ik, niet meer kunt herstellen zodat je er helemaal niets van ziet. Ik zou er niet aan beginnen en ze naar een goede schilder sturen die het misschien nog kan herstellen. Als je er zelf aan begint en ze vinden het herstel niet mooi dan zit jij met de onkosten en heb je geen poot om op te staan, ik wilde de hele trammelant gewoon niet meer aan mijn hoofd hebben, stelletje prutsers.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Straks verwijten ze je nog dat je het erger hebt gemaakt als je er iets aan probeert te doen.. Ik zou er denk ik ook niet aan beginnen, of gewoon de uren betalen en de risico's zijn voor de klant.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Zelf het herstellen waar je hier een paar suggesties voor krijgt heeft risico omdat de verflaag op zich al zo slecht is, lijkt inderdaad op latex:mad: Dat betekend dat je alle weer zou moeten schaven, met alle risico voor je machines. NIET aan beginnen, jammer....

Sterkte met je beslissing, lijkt me een heel vervelende kwestie.

Fons
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben slechts amateur. Ben wel een ervaren klant. Dat gezegd hebbende veroorloof ik me toch een mening: Enige juiste dat je kunt doen is de mensen een goede schilder adviseren. Voor jou was de zaak gesloten op moment van aflevering/acceptatie.

Bijzonder frustrerende ervaring.

mvg
klaas0639
 

tuoh

Oud hout
Ik zou er niet aan beginnen om deze rotzooi op te kuisen, als nieuw ga je dat niet meer krijgen. De klant is hier overduidelijk zelf serieus de mist ingegaan, en moet dus (maar) op de "blaren" zitten. Elke oplossing zal die mensen dus geld gaan kosten, nieuw maken of deze (laten) opschuren. Qua kostprijs gaat dit weinig uiteen lopen denk ik. Voor deze miskleun draag je als maker geen enkele verantwoordelijkheid, en hoef je dus ook niet voor een al dan niet "zacht prijsje" de klus overnieuw te doen, of te trachten er nog iets van te maken.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
poehpoe, das niet fraai.

Ik heb ooit wel eens een vandikte schuurmachine gezien waar ook (ipv de schuurrol) een schuurborstel (grof, korrel 40 60 80) in kan. Dit werd verkocht om oude profiel lijsten ed op te schonen, soort van satineermachine maar dan stationair waar je een heel paneel in duwt. Mogelijk is dit een optie om terug tot een kale basis te komen, dan zal je waarsch nog handwerk moeten steken in de hoeken.
Dit is igg geen meubel/schrijnwerk meer maar restauratie...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik vind dat je de klant altijd zo goed mogelijk moet helpen en service is erg belangrijk. Echter heeft de klant er zelf bewust voor gekozen om dit zo te doen. Je zou kunnen aanbieden om alles kaal te maken, zelf af te werken maar dan op hun kosten.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Ik vind dat je de klant altijd zo goed mogelijk moet helpen en service is erg belangrijk. Echter heeft de klant er zelf bewust voor gekozen om dit zo te doen. Je zou kunnen aanbieden om alles kaal te maken, zelf af te werken maar dan op hun kosten.

Ik sluit me aan bij Rick,
Hoewel de klant misschien onkundig te werk is gegaan is het toch belangrijk ze zo goed mogelijk te helpen. Ik weet niet hoe anderen leden die hun geld met houtbewerking verdienen, maar bij mij gaat vrijwel alles via mond op mond reclame. (hier heb ik 6 dagen in de week werk van). Klanten zijn dus erg belangrijk voor vervolg opdrachten
Hoe moeilijk of onkundig klanten ook zijn. Ik heb er veel voor over om ze tevreden te houden. Dat gezegd is dit natuurlijk wel meerwerk en zal de klant je natuurlijk wel moeten vergoeden voor het herstelwerk, mits ze het door jou laten doen natuurlijk.


Succes ermee!
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Ben het helemaal eens met Rick. Een uiteindelijk tevreden klant is belangrijker en mond op mond reclame is nog steeds de beste reclame. Als de klant maar zelf overtuigd is dat hij zelf het probleem heeft veroorzaakt zou ik er een proberen te herstellen ( eventueel met de klant erbij zodat ze kunnen zien hoeveel werk het is ) en dan een offerte te doen voor de rest.
 

PBT

Actieve deelnemer
Die zijn idd goed verpest! Ik zou als ik jou was in ieder geval proberen de panelen te fatsoeneren. Zelf zeg ik altijd, goed werk spreekt zich rond, maar slecht werk nog véél sneller. Ook zou ik eens aan de klant vragen wat voor verf ze er op hebben gesmeerd.... Lijkt wel latex te zijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.