MFTC - een klein beetje anders

Mrt

Nieuw lid
31 jan 2013
15
0
Dag allemaal,

Al een aantal jaar lees ik met groot genoegen de posts op deze site. Ik heb er veel geleerd en inspiratie opgedaan.
Het werd eens tijd om zelf eens wat input te leveren.

Recent heb ik een MFTC gemaakt gebaseerd op het design van BenchWorks. Ik heb aan de hand van de foto's die ik her en der online heb gevonden eerst het ding zelf uitgetekend en nog wat aanpassingen aangebracht.
Mijn gereedschap is grotendeels van Bosch en de systainermaat daarvan is een beetje anders dan Festool.

Mijn werkruimte heeft een beperkte maat, dus de opstelling gebruik ik binnen als handig toegankelijke systainer kast. Ik wilde in opgeklapte toestand nog extra kisten kwijt bovenop, vandaar dat de transport beugel is vervangen door een flightcase handvat.
Alle systainers staan geborgd met deuvels, dus ook als de kar schuin staat blijft alles netjes op z'n plek.

Ik las dat mensen problemen hebben met opgeschietende lades tijdens transport, daarom heb ik de voorste staanders buiten de kast gebracht zodat ik met meubelschuifjes de lades kan borgen. Ze zitten nu alleen aan 1 kant en dat lijkt voldoende.

Omdat de MFTC niet te breed te laten worden is de opbouw aan de zijkanten ook wat anders geconstrueerd. Daarmee moest ik een andere oplossing verzinnen om opgeklapte tafel te borgen. Dat heb ik nu wel goed werkend, maar niet persé heel mooi opgelost. Zie de foto's.

Wellicht dat ik later toch nog bedenk dat ik t-tracks aan de zijkanten wil, maar vooralsnog mis ik ze niet. Daarbij is een eventuele tafelvergoter ook wel op een andere wijze te bevestigen.

Door de stelvoetjes van de kast aan de achterkant buiten het corpus te plaatsen zijn die makkelijk toegankelijk en het komt ook de stabiliteit van de opstelling ten goede. Ik ben niet ontevreden over de stijfheid van de werkbank.

Op de foto's is wel goed te zien dat het tijd wordt om een bradtacker te kopen, de combitacker laat zo snel brede afdrukken achter. Ook met het mengen van de RAL 5001 blauw is volgens mij iets niet helemaal goed gegaan. Dit zou wat groener moeten zijn dan de Bosch kleur volgens mijn RAL waaier, maar deze verf is duidelijk juist blauwer. Ik heb het maar zo gelaten, zo belangrijk is het nu ook weer niet.

Hopelijk geeft dit wat inspiratie voor de forummers hier. Kan ik weer met een gerust hart leren van de posts van de anderen hier :D

Groeten
Maarten


MFTC_01.jpg
MFTC_02.jpg
MFTC_03.jpg
MFTC_04.jpg
MFTC_05.jpg
MFTC_06.jpg
MFTC_07.jpg
MFTC_08.jpg
MFTC_09.jpg
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Knap werk, zier er eg handig uit.

Hoe heb je de gaten in het werkblad gemaakt en op de juiste plaats kunnen zetten?
 

Mrt

Nieuw lid
31 jan 2013
15
0
Dank. Was een leuk project, ik had ook veel lol in het uitdenken van de kleine veranderingen.

Voor het blad had ik via werk een dibond paneeltje laten frezen met een paar rijen van het gaten patroon. Ik wilde deze dan overnemen met een kopieerfrees. Dat werkte door de dikte (te dun) van het dibond helemaal niet goed.
Uiteindelijk heb ik de gaten ermee afgetekend en nagemeten met de passer om te kijken of het haaks en goed gespatieerd was. Hulpmiddeltje gemaakt om het middelpunt van het gat met een priem te kunnen prikken. Daarna voorgeboord ø 5mm en daana met een ø 20 mm forstnerboor in de bovenfrees de gaten opgeruimd. Is allemaal behoorlijk zuiver geworden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.