Opklapbare werktafel probleem

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Goedemorgen,

Ik ben begonnen aan een werktafel, omdat ik de schraagjes behoorlijk zat was. En door beperkte ruimte een opklapbare gemaakt. Nu heb ik alleen de gaten iets te wijd geboord en iets te ver naar binnen en kan de poot zijdelings bewegen.
En dus gaan de poten te ver door de 90 graden. Waardoor deze ook niet heel stabiel is. Met een balkje erachter is ook geen groot succes. Iemand ideeën om dit op te lossen, waarbij ook het opklapidee in stand blijft.

MVG Leroy



http://imgur.com/9tZICVj


http://imgur.com/Qdx29qm
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Je zou een verwijderbaar blad of een paar balkjes tussen de poten kunnen zetten, zoals hieronder:

QzMymkBo.jpg


Ik bedoel het stuk met de 4 gaten en de "rode" kleur. Dit stuk zit vast met 4 domino's die aan 1 kant gelijmd zitten, zodat het stuk er ook uit kan. Zie hier voor meer foto's.
 
P

Pel

Guest
Je zou er een kettinkje aan kunnen maken, zodat ze niet verder kunnen, of een scharnier een uitzetschaar.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Schoren (dus die schuine stukken zoals op de foto hierboven) met een stukje hout, dan kan de poot niet naar binnen/buiten (er vanuit gegaan dat het blad niet doorbuigt)
Die ga je toch nodig hebben, al waren je gaten op maat op een gegeven moment gaat alles een beetje rekken/vervormen etc en dan is het ook niet stabiel meer
 

WR1944

Oud hout
Die tafel krijg je alleen maar stabiel door een stijve verbinding te maken tussen het blad en de poten. De simpelste vorm is zoals je scharnierende uitzetters hebt voor uitklapbare deksels. Dit zou je met dunne houten stroken al kunnen nabootsen. Bewerkelijker is een schoor die je met bouten vastzet aan de poot en het blad. Met vleuglemoeren is dit losneembaar te maken. Poten die je in kokers schuift zoals bijvoorbeeld bij kampeertafels gaan op den duur ruimer zitten als je de tafel belast zoals bij schaven.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ik heb de bouten met witte electriciteitstape? omwonden om ze iets meer dikte te geven, ze gingen er een stuk stugger in en deze bewegen nu amper meer. Ajetoo!
En het idee met de ketting ga ik toevoegen, bedankt Pel! Verder wil ik om de beweging van de poten naar binnen te beperken een balk tussen de poten kunnen leggen. Door op de onderste dwarsliggers van de poten een bout te bevestigen, waar ik de balk overheen kan schuiven.
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ziet er goed uit Geneyn, ik had em niet 1 op 1 over genomen, als ik dit eerder had gezien, maar ziet er fraai en handig uit!
 

WR1944

Oud hout
Een andere mogelijkheid om de tafel zoals deze nu is te voorzien van twee balkjes die in de lengterichting van het blad halverwege de hoogte van de poten worden bevestigd met bedhaken. Die zitten stabiel en zijn eenvoudig te verwijderen.
 

WR1944

Oud hout
Op halve hoogte schroef je de ene helft van een stel bedhaken, die metalen verbinders waar je de hoofd- en voeteneinden van een bed koppelt aan de langsligger, aan de binnenkant van elke poot. Vervolgens schroef je de andere helft aan een balkje die in de lengterichting van het blad loopt.

Werkbank versteviging.jpg

En als je in de rechthoekige opening van beide pootstellen tussen beide dwarsbalkjes een diagonaal plaatst of er een plaat multiplex in schroeft dan ben je dwars ook veel stabieler.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Goeieavond! Ja, nu begrijp ik em. Wordt ie idd behoorlijk stijf van. Maar krijg je weer extra losse onderdelen. Desalniettemin hij staat al! Hij beweegt in de lengte een klein beetje en zijwaarts nagenoeg niks. Zal morgen even een foto plaatsen van het eindresultaat. In ieder geval bedankt voor de goede ideeën en het meedenken!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.