Vurenhout drogen, ruw laten of schaven?

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Voor een goede prijs kan ik ongeveer 10 kuub vuren kopen, vrij vers en ruw. Ik heb de ruimte om het zelf te laten drogen dus ik overweeg om het maar te doen. Het zijn planken met een kopmaat van ongeveer 220 x 35 mm, zes meter lang. Ik wil het tzt terugschaven naar 200x28 mm en had bedacht om het hout voor het oplatten al iets terug te schaven, iets dunner droogt iets sneller, was mijn gedachte.

De verkoper vertelde me dat hij zijn hout altijd ruw liet drogen omdat het dan sneller zou gaan. Zijn theorie is dat door de vezels er meer "droogoppervlakte" zou zijn waardoor vocht sneller afgegeven zou worden.

Kan iemand dat bevestigen of is het een broodje aap verhaal?

Groets, Rob.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Of het een broodje aap is durf ik niet te zeggen, maar ik kan me wel voorstellen dat de vezels als een soort van lont fungeren, waardoor het wat vlotter droogt. Alvast terugschaven zou ik niet doen, hoe meer vlees hoe rustiger het droogt met minder kans op scheuren. Ook wanneer het gaat torderen is het fijn dat er wat extra vlees op zit zodat je makkelijker de gewenste dikte kan halen na het schaven. Er dwalen een aantal professionele en hobby zagers rond op het forum, zij kunnen je beter onderbouwde tips geven! :)

Wat sowieso belangrijk is is dat de koppen met parafine, houtlijm of verf ingesopt worden om uitdrogen en splijten daar te voorkomen. Ook goed oplatten is belangrijk, op een goed geventileerde plek. Gebruik bij voorkeur schone (zonder schors) latten van hetzelfde hout hiervoor om vlekken e.d. te voorkomen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dat er meer droogvezels zijn dat klopt natuurlijk wel maar de planken zijn ook dikker dus is er meer te drogen.
Dus in hoeverre het scheelt weet ik niet.
Ik zou altijd het hout ruw laten want pas als het droog is kan je goed vlakken en hou je meer hout over lijkt me.
Buiten dat heb je ook nog 2 keer werk eraan, het hout gaat 2 keer door je handen en de machines en nat hout verwerkt toch minder lekker vind ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.