Zaagbladen - verschillende tanden, wanneer gebruik je welke ?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb 3 zaagbladen bij mijn Kapex, de ene is een vrij grof blad waar niks op staat dus wat het precies is weet ik niet maar het zaagt goed.
De andere 2 zijn festool bladen die ik heb laten slijpen (pfew....dure hobby)

Nu kan ik op de website van festool wel terug vinden waar welk blad voor bedoeld is maar ik zou toch wat meer willen weten

Trapeziumvlaktand 68 tanden
20160418_105207.jpg

Wisseltand-zaagblad 60 tanden
20160418_105212.jpg

wat is nou het verschil van deze twee tanden en wanneer zet je welke in ? de trapezium staat aangeduid als alu en kunstoffen maar hout zal deze toch ook prima zagen ? en zo ja...welke soorten (hard/zacht)

Ik probeer dus wat te leren over mijn zaagbladen :)
 
Laatst bewerkt:

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dag Jeroen,
Ik heb ook beide zaagbladen en gebruik ze waarvoor ze bedoeld zijn.
De eerste is idd voor aluminium en kunststof. Deze gebruik ik voor het het zagen van plexiglas.
Zoals je op de stickers kunt zien zijn de tanden anders geslepen dan het zaagblad dat bedoeld is voor het afkorten van hout.
Het eerste zaagblad gaat "stroever" door hout heen en laat dan brandsporen achter.
Tenminste, dat is mijn ervaring.
Voor wat betreft het laten slijpen; je hebt vast wel veel vriendjes in de buurt en misschien wel één die bij een bouwbedrijf / aannemer werkt.
Gewoon via hun de zaag laten slijpen. Ik betaal via mijn vriendje 12 euro...

Groet,
Jan
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik heb er ook drie bij (gelukkig weet ik wel waar ze allemaal voor zijn. :p), staal, alu/kunststof en hout. Wat vooral belangrijk is, is het toerental. Die voor staal bijvoorbeeld gebruik ik niet harder dan standje 1, alu mag volgens mij niet harder dan 3.

Een mooi sprekend vergelijk is die van de ijzerzaag en de "schulpzaag". Met een ijzerzaag kan je best hout zagen, maar opschieten doet het niet. Andersom kan je het proberen, maar dan mag je daarna de zaag fijn slijpen. ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok duidelijk....dat van de brandsporen weet ik niet heel zeker meer, ik weet namelijk niet 100% zeker wel blad ik er als laatste op had, het zou goed eens het alu/kunstof blad geweest kunnen zijn en brandsporen heb ik niet echt gehad
Ze zijn nu beide geslepen dus gebruiken zoals het hoort

zo een vriendje heb ik helaas niet Jan, daarom moest ik ook 78 euro aftikken aan Gunter en Meuser
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik merkte het toen ik bij wijze van proef met het staalblad hout zaagde, dat ging een stukje langzamer dan met het widia blad. Ook moest ik harder duwen, wat het niet leuker en veiliger maakte. :)

€78,- is geen grap overigens, dat is bijna net zo duur als een nieuw blad. Kijk hier maar eens: klik. Als je houtblad ook zoveel kostte om te slijpen, dan wist ik het wel en zou ik een nieuwe halen. (of was het voor twee bladen, die €78.-?)
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik heb een paar jaar als monteur kunststof ramen gewerkt, hier gebruikte. We alleen maar de vlaktand-daktand (kunststof alu) zagen, we hadden zelfs geen andere zaagbladen. Ook hout zaagden we gewoon zonder problemen met ditzelfde blad zonder brandsporen of wat dan ook. Vaak is het zelfs dat dit zaagblad zelfs een beter resultaat geeft dan een normaal zaagblad.

Ik heb op dit moment diverse zaagbladen bij de slijper (oertli, niet de goedkoopste), ik zal als ze terug zijn en de factuur binnen is even kijken wat het kost om een kapex blad te slijpen.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Het slijpen van een 60 tands blad zoals op de 2e foto kost 13,55 ex btw waar ik de bladen laat slijpen. Lijkt me dat ze je behoorlijk te pakken hebben gehad... Jammer!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Klaas dat was de prijs voor twee bladen en ik vond het ook érg duur
De prijs die je linkt is wel heel erg goedkoop, moet je kijken wat festool als advies prijs geeft https://www.festool.nl/Products/Acc...94604&name=Universeel-zaagblad-260x2-5x30-W60


PBT, dat was ook een beetje de reden van mijn vraag
heb ook wel betere resultaten geboekt in het verleden met bladen waar ze eigenlijk niet voor waren

Marco, genaaid met de broek aan heet dat hier ;-)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Klaas dat was de prijs voor twee bladen en ik vond het ook érg duur
De prijs die je linkt is wel heel erg goedkoop, moet je kijken wat festool als advies prijs geeft https://www.festool.nl/Products/Acc...94604&name=Universeel-zaagblad-260x2-5x30-W60


PBT, dat was ook een beetje de reden van mijn vraag
heb ook wel betere resultaten geboekt in het verleden met bladen waar ze eigenlijk niet voor waren

Marco, genaaid met de broek aan heet dat hier ;-)

't Is inderdaad voordelig, maar de shop is bonafide. Die verkoopt gewoon originele producten. Die adviesprijs is ook gewoon een wassen neus voor hoge marges. De lokale gereedschapshandel hier heeft een geen btw actie op alles van Festool bijvoorbeeld, inclusief alles van E-Kat.

Er blijft dus genoeg hangen. 😉
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Weet iemand een adresje in het oosten (in de buurt van doetinchem - arnhem)? ik wil die van mij wel laten slijpen. het gaat om een standaard festool fs55 invalzaag blad ( ik meen met 48 tanden).
Verder nog tips voor goede zaagbladen die op de festool passen? voor plaatmateriaal en eiken planken?
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Zoeken op Google met, Slijperij Doetinchem of Slijperij Arnhem.
Dab vindt je wel adressen.
Dank je wel, had ik natuurlijk ook gewoon kunnen proberen, dacht dat de slijperijen niet zo veel zouden bestaan. Ik ben langs geweest bij een zaak in Doetinchem en rekent ongeveer €20,- incl btw per zaagblad Festool (48 tands dacht ik)
Volgens mij prima prijs.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
interessant, maar nu vraag ik mij af, wanneer moet ik nou voor een T60 afkortblad kiezen en wanneer voor een T80? uiteraard geld deze vraag ook voor de andere mogelijkheden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.