Vloeken in de kerk...

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Ik weet het, het is vloeken in de kerk:( Maar.. voor onder onze overkapping willen we een buitenkeuken maken.
Maar omdat het grote blauw/gele warenhuis zo goedkoop is met het corpus, vroeg ik me af of het mogelijk is om daar de basis te halen en daarna alles te bekleden met steigerhout en ook de fronten te maken van steigerhout.
Dit scheelt een hoop tijd en het loont ook niet om daar zelf aan te beginnen, maar als ik het zelf maak ik het zeker degelijk!
9i5ldg.jpg


Het staat 1 meter onder de overkapping en 10 cm van de grond dus ik vroeg me af of vocht het corpus kan verpesten.

Graag jullie mening
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik vind het geen vloeken...
Maakt toch niet uit waarvan iets gebouwd is?
Ik vind het wel de moeite lonen om zelf te maken ondanks dat ik weet dat daar anders over gedacht wordt.
Kies je voor Ikea, en dat is spaanplaat, dan is de kans groot dat er na enige tijd zwellingen ontstaan.
Buiten heb je te maken met luchtvochtigheid en die is weleens 100 %.
Zoveel stelt het niet voor om corpussen te bouwen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik betwijfel of dat lang goed, wij hebben een prieel in de tuin, de kussens moet ik soms wel 2 meter uit de kant verplaatsen als het regent en waait....2 kanten zijn dicht en de regen waait er ondanks dat soms nog net niet horizontaal onderdoor
De carport is aan kant dicht de andere kant met een schutting deel (laat dus iets meer wind door) en daar ligt het soms nog dieper
 
P

Pel

Guest
Waar is het corpus wat je bij de IKEA haalt van gemaakt?

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Daar zou ik niet aan beginnen, punt een je zult er scharnieren aan moeten bevestigen, die gaan absoluut los met het gewicht van de steigerplanken deurtjes, punt twee, zet maar eens een spaanplaat met melamine een jaar onder een afdak, moet je eens kijken hoeveel vocht dat hij opgenomen heeft. Je zult het ook wel eens mee gemaakt hebben dat in de zomer de wc of de badkamer vochtig is, dan is er een hoge vochtigheidsgraad in de lucht, dat vocht, en het vocht van de rijm s'morgens gaat allemaal in jou keuken zitten. Na een tijdje valt hij uit elkaar, ik zou gewoon van vuren latten een stevig frame maken en daar de steigerhouten deurtjes aan hangen, en absoluut geen spaanplaat gebruiken.

Groet Pel.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Het antwoord is duidelijk een nee dus:) maar daarom is dit forum toch ook hé.
Hoe bedoel je Pel, van vuren latten?
Ik was van plan om elk kastje afzonderlijk te maken, dus planken vlakken, verlijmen tot panelen, door de vandiktebank halen, daar de corpussen van maken en daarna te koppelen en te voorzien van frontjes.
Lijken me onverwoestbare kastjes te worden op deze manier.
Of hebben jullie andere ideeën?

Alvast bedankt,
Roy
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Misschien niet de mooiste, ook is het nog niet klaar wacht op vrije tijd icm mooi weer. Maar ik heb dus een bbq tafel gemaakt, ik had graag een hele buitenkeuken gehad maar door beperkte ruimte hiervoor gekozen. Ook het ontwerp is tijdens het "bouwen" gekomen, gewoon gekeken wat ik nog aan rest materiaal had liggen.

DSC_0116_zps0qktd2v6.jpg




Zoals aangegeven gaat dat plaatwerk vocht opnemen en als je er inderdaad steigerhouten deurtjes aan gaat hangen ben ik bang dat het niet erg lang mee zal gaan.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Er is trouwens ook Mdf exterieur als u van een geschilderde keuken houdt.
De meeste buitenkeukens zien er houtachtig uit, daar is niets mis mee, maar een kleurtje zoals een binnenkeuken kan ik mij niet 1 2 3 voor de geest halen.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Ik ben gisteren avond nog even langs de lokale houthandel gegaan. Na wat overleg met de beste man hebben we besloten om multiplex te gebruiken voor het corpus en de onderkant en achterwand uit hele platen te maken en daar de wanden tegenaan te schroeven/schieten. Dan voor het blad gewoon steigerplanken gebruiken en voor de frontjes en zijwanden gaan we gordingen van 63*175 schulpen naar 3 planken en deze verlijmen op 12mm berken multiplex wat als grondhout dient voor de frontjes.
Alle planken netjes schaven, verlijmen en door de vandiktebank halen en monteren maar.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Misschien een vreemde vraag, ik ben ook nog niet zo bedreven in de "houtwereld". Maar waarom maak je eerst een corpus als je daar alsnog steigerhout tegenaan gaat schroeven/tacken? Mijn ervaring met steigerhout is dat het zich er prima voor leent om zo mee "te bouwen". Daarmee bespaart u veel werk en een hoop extra kosten (berkenplex). Met een decoupeerzaag of bovenfrees kan u in het blad uitsparingen maken voor de bbq en de wasbak.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Omdat dat veel strakker is en ik aan de binnenkant dan nergens verbindingen hoef te maken of te verlijmen. Maar gewoon panelen kan zagen en die vastschroeven aan de onder- en achterkant.
Of is dit een heel stom idee?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.784
933
Leeuwarden
Hat is een klassieke fout om hout aan één kant op plaatmateriaal te bevestigen omdat de werking altijd verschillend van elkaar is en je gegarandeerd kromme panelen gaat krijgen, daar doelt Tuoh op.

Fons
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Strak en steigerhout:confused:

Schiet mij maar lek, maar dat begrijp ik niet. En waarom niet gewoon de hele constructie uit steigerhout bouwen. Dan krijg je ook geen problemen met de lijmverbindingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.