Deurkozijn op een stenen dorpel

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De deur van mijn garage naar de tuin is goed verrot, en het kozijn ook. Bij harde regen liggen er al plassen water binnen. Tijd voor actie dus!

Ik heb een vraagje over de aansluiting van het kozijn op de bestaande stenen of betonnen dorpel. De stijlen van het kozijn staan hier op. Moet ik dat dan goed afkitten zodat er geen water tussen kan komen of kan ik beter een beetje ruimte laten zodat evt. vocht weer op kan drogen? Het bestaande kozijn is hier helemaal door en door weggerot dus het lijkt me wel een punt wat aandacht verdient.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Waar ik ook vaak naar kijk of je voor de oorzaak geen oplossing kan bedenken. dus aan de dakgoot of een bezink gootje. Ik zou er geen ruimte tussen willen hebben daar verzamelen zich humus en pissebedden. je kunt ook de onderkant v/d stijl ook van beton of steen maken. Beton blijft wel vochtig dus dat is ook lastig.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Kun je misschien neuten toepassen? Dat werd (wordt) gedaan om dit soort problemen te voorkomen Ik vond onderstaande afbeelding op wikipedia onder ""Neuten"" .Heb er zelf geen enkele ervaring mee.





220px-Dorpel_neut_003.jpg

mvg
klaas0639
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Met Repair care

repair care.jpg

repaircare2.jpg


Deze foto is om aan te geven, dat een soort waterkering wenselijk is. Bv grind.

repaircare3.jpg
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hier is de situatie. Ik heb even aangegeven welke delen steen (beton) zijn en welke hout. Dit is trouwens de goede kant! De andere kant is grotendeels verdwenen.

Deurpost.jpg

Neuten zou een mooie oplossing zijn, dat heb ik ook bij de voordeur en dat ziet er prima uit. Maar ik weet niet goed hoe ik dat aan moet pakken. Maak je die zelf, of zijn die te koop, en hoe bevestig je dat dan?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Je kan ook nog deze doen.


Wat is jouw kozijnmaat. Ik heb nog wel een paar Holonite dorpels liggen met neuten. Alleen denk ik dat die neuten een ander profiel hebben. Zal straks foto maken als het nodig mocht zijn.
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mooi systeem hoor. Maar ik ga het hele kozijn vervangen en de stenen dorpel laat ik zitten. De vraag is alleen hoe sluit ik de houten deurposten aan op die stenen dorpel. Dat met die neuten vind ik een mooi idee, maar dan is weer de vraag, staat het kozijn zo los op die neuten of gaat daar nog kit tussen?

Kozijnmaat is trouwens standaard, 110x67 als ik het goed onthouden heb.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Eh, er moet hier ergens op dit forum een eerder draadje zijn over de verbinding/bevestiging neuten/kozijn. Maar ik kan het niet vinden. Misschien anderen met een beter geheugen?

Ik geloof dat een steenhouwer ze op maat maakt?. Dat zal duur zijn?

mvg
klaas0639

PS: ik heb zelf uitstekende ervaring met het door Bobmartin genoemde repair care.
 
P

Pel

Guest
@Seek, ik zou er toch een hardstenen dorpel onder zetten met neuten, of zoals in het filmpje kunststof dorpel met neuten, anders rot het nieuwe kozijn ook weer weg omdat er altijd water vanonder in de deurposten trekt.

Groet Pel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Begrijp ik het goed dat het beton water opzuigt en naar de kozijnposten stuurt?

En je moet toch altijd een verbinding maken tussen het hout en de neuten, trekt daar dan geen water in?
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Ik ben het met Pel eens, de huidige dorpel is poreus waardoor er altijd vocht het kozijn in zal trekken. Je kan beter de onderdorpel gelijk vervangen voor DTS of hardsteen. Je hebt dan maar een kleine neut, de renovatiedorpel heeft een hogere neut omdat al het rotte hout weg gehaald moet worden.

Edit na reactie Seek: Met een hardstenen of DTS dorpel trekt er geen water het kozijn is omdat het geen poreus materiaal is. Zie hier bij mijn werkplaats:
image.jpg
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Voor garantie mag je tegenwoordig geen hout meer op maaiveldniveau hebben. Ik dacht dat 50mm boven peil minimaal is.
De diverse leveranciers van kunststeen dorpels (holonite o.g) hebben standaard detaillering op hun sites staan. Daar kun je de kunst afkijken. Diezelfde details kunnen ook in hardsteen, dat verouderd wel mooier.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ok dan ga ik op zoek naar een kunsstof dorpel. Hardsteen is wel mooi maar wordt ook wel erg duur denk ik.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het lijkt wel of dat betonnen randje tussen de stijlen staat. Dat is dan ook een probleem, waar water tussen komt.
Neuten zijn los te koop en te lijmen.
Met de kozijnmaat bedoelde ik van links naat rechts en van boven naar beneden.
Ik heb nog een heel systeem liggen, dat je zo mag hebben. Je moet alleen de slijlen op maat maken en in elkaar zetten.
Met Holonite onderdorpel en neuten. Ik kan ook uitleggen hoe het werkt.
De stijlen hebben alleen 3 gaten voor driepuntsluiting die je dan dicht moet maken. Daar heb ik nog wel ergens blokjes voor.
Het is allemaal nieuw.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik leer er weer een hoop bij. Die dorpel staat inderdaad deels tussen de deurposten.

Ik stuur je een berichtje Bob!
 
P

Pel

Guest
Er is zit nu zo te zien op de foto weinig tot geen neut, dus de situatie blijft zo als ze nu is als je er een nieuw kozijn op zet. De oorzaak waarom de deurposten rot zijn geworden is m.i. omdat er praktisch geen neut zit, het kopse hout trekt het vocht aan, als het water niet direct wordt afgevoerd.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
@Seek, misschien zijn er ergens tweedehandse hardstenen dorpels te krijgen, daar zo ik eerst eens naar kijken?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Begrijp ik het goed dat het beton water opzuigt en naar de kozijnposten stuurt?

En je moet toch altijd een verbinding maken tussen het hout en de neuten, trekt daar dan geen water in?

Nee hoor! als je wat putlood toevoegt aan je beton mengsel word deze waterdicht. Vaak worden de kozijnen bevestigd op de neuten middels twee korte stalen pennen met tussen kozijn en neut een laagje lood.(de klassieke manier) Trouwens een neut van hardsteen of kunststof neemt überhaupt geen water op.
Maar twee korte stalen pennen en wat polymeerkit werkt ook goed.

groetnis, Roeland
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Vroeger werden onderdorpels ook wel van eiken gemaakt, veel meranti kozijnhout zijn restjes dat is gevingerlast.
repair care is leuk spul maar voor kleine rot reparaties, voor de grotere reparaties is het te duur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.