Spanzaagje gemaakt

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dit weekend even tijd gehad om een spanzaagje te maken van essen natuur gedroogd en een stuk linzaaglint van mijn lintzaag.
Het lint heb ik herslepen naar 5 tanden per inch en opnieuw gezet. Het is een schulpzaag (ripcut)
Gelijk maar even een filmpje van gemaakt.


groetnis, Roeland
 
P

Pel

Guest
Mooi model zaag Roeland, zo te zien heb je er een trekzaag (Japanse zaag) van gemaakt, tenminste zo lijkt het toch op het filmpje?

Groet Pel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Inderdaad Pel, Roeland gebruikt hem als trekzaag gezien het zaagsel dat naar hem toekomt.
De zaag is echter spiegelbeeldig dus je kan hem ook op stoot gebruiken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Mooi gemaakt Roeland. Hoe vind je spanzagen in het gebruik, vergeleken met de "normale" zagen?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mooi model zaag Roeland, zo te zien heb je er een trekzaag (Japanse zaag) van gemaakt, tenminste zo lijkt het toch op het filmpje?

Groet Pel.

Dank je Pel, maar nee het is geen (japanse)trekzaag maar gewoon een (nederlandse) spanzaag. Dergelijke zagen kun je op trek en duw gebruiken!
Het zaagblad kun je onder elke hoek draaien zodat je ook lange delen kunt schulpen. Afhankelijk van je zaag positie gebruik je hem als trek of duwzaag.

groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mooi gemaakt Roeland. Hoe vind je spanzagen in het gebruik, vergeleken met de "normale" zagen?

Dank je wel Seek.
Zo'n spanzaag zaagt veel sneller door het hout (oa door geringe weerstand van het smalle blad t.o.v. een normale handzaag).
Ook is naar mijn gevoel de controle over de zaag veel groter.
Heb ook meerder afkort(pen) spanzagen zijn dus voor mij dus een prettige afwisseling tussen de vijlgreep (toffelzagen) de pistoolgreep (handzagen,zwaluwstaartzagen) en de vuisgreep (de spanzaag dus).
Een ander voordeel is dat ze me bijna niets kosten, afgeschreven zaaglint, wat hout en 2 houtdraadbouten van 20 cent, en je hebt een prachtig presterende zaag!

groetnis, Roeland
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hmm, moet ik me dan ook maar eens in gaan verdiepen. Ik heb een klein spanzaagje met een heel smal blad om ronde vormen te kunnen zagen. Ik blijf het een listig ding vinden om het lijntje goed te volgen, en ik ben ook nog zoekende om de beste manier van vastpakken te vinden. In het filmpje zag ik wel een houding die er erg handig uitzag.

Trouwens, slim bedacht met die houtbouten. Zitten ze gelijk goed vast in het handvat.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Vandaag weer bijzonder zelfgemaakt gereedschap gezien, zo ook deze trekzaag!
Wat mij vreemd (of onnatuurlijk) over komt is dat je zegt dat je meer controle hebt, terwijl hij vormtechnisch onhandig lijkt met dat hoge gedeelte boven het zaagblad wat zo makkelijk kan gaan wiebelen.

Overigens last ik vandaag iets over een hoge positie van de pistoolgreep in relatie tot de beweging. Nu leeg bij jouw zaag die greep ook redelijk hoog gepositioneerd. Klopt dat en heb jij daar dan geen last van?

Note: met betrekking tot de hoge positie van de greep hier de link http://www.woodworking.nl/showthread.php?5158-Meld-hier-je-oude-nieuwe-handgereedschap/page153 de opmerking van Pel op pagina 153.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.