Een houten grondschaafje gemaakt

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Een grondschaafje gemaakt van een blokje beuken en een beitel uit zo'n ouderwetse houten veerploeg. Het model heb ik gekopieerd uit het boek over de Seaton chest uit 1797.

Eerst het gat boren voor de beitel en de wig. Ik boor voor de helft van boven en voor de helft van onderen, dan komen ze redelijk in elkaars verlengde uit. Dan het gat voor de spaanders vanaf de bovenkant boren. De beddingshoek van de beitel is ongeveer 65 graden, het gat voor de spaanders is iets steiler, 70 -80 graden.

foto 1 (10).jpg

Verder heb ik geen foto's gemaakt tijdens het bouwen. Het is een kwestie van het gat vierkant uitsteken, de bedding en het vlak voor de wig mooi vlak maken en de ronde voorkant maken met profielschaafjes.

Dan heb je dus een grondschaafje die er nu eens wat anders uitziet dan de grondschaven zoals de Stanley #71. Door de hoge bedding van de beitel schraapt hij meer, wat wel eens een voordeel kan zijn.

foto 3 (9).jpg

En de onderkant met de uitstekende beitel. De Engelsen noemen dit een Old Wifes Tooth, omdat het wel lijkt op een mummelbekkie waarin nog maar 1 tand overgebleven is.

foto 4 (7).jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja, dat is de meest gebruikelijke methode. Ik neem aan dat hij ook wel werkt als je hem naar je toe haalt, maar de beitel moet wel in de snijrichting wijzen.
 
P

Pel

Guest
Mooi schaafje Seek, is het gewoon een stuk staal wat je geslepen hebt wat als beitel fungeert? Ik dacht zo te zien, dat er een stukje rubber tussen de wig en de beitel zit, dit om te voorkomen dat de beitel omhoog komt door de druk die er op komt?

Groet Pel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Nee er zit geen rubber tussen! Het is een beitel uit een oude Engelse veerploeg schaaf. Daar zit een hele set bij van 8 beitels in oplopende maten die dus ook hierin passen. De beitels hebben een sterke wigvorm, dus dik aan de onderkant en dunner naar de top toe. De wig van het schaafje en de wigvorm van de beitel samen zorgen ervoor dat het allemaal muurvast zit.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
En inderdaad, niks mis met de Stanley #71. Die heb ik ook, veel gebruikt. Maar ik ben helemaal op de houten schaven toer op het ogenblik, dus vond ik het wel leuk deze ook te maken.
 
P

Pel

Guest
Inderdaad Seek, ik dacht al, met een gewone rechte beitel zal dit m.i. niet gaan, omdat de beitel te recht op het hout staat 65 graden dat in behoorlijk stijl. Met een taps toelopende beitel en een wig is dit opgelost, mooi bedacht Seek.

Groet Pel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Nou, eerlijk gezegd, niet zelf bedacht maar goed gejat. Het ontwerp is al eeuwenoud en specifiek deze staat in het boek, The Toolchest of Benjamin Seaton. Een prachtig boek over een gereedschapskist vol gereedschap uit 1797 dat haast niet gebruikt is, omdat de eigenaar toch een ander carriere volgde dan die van cabinetmaker.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Heel netjes Seek en super dat je er acht verschillende beitels bij hebt! Bij de Stanley zijn het er maar drie.
Ik denk dat je hem meer gaat gebruiken als de 71. En zeker bij warrig of kruisdradighout.

groetnis, Roeland
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Eerlijk gezegd weet ik niet of ik ze ooit alle 8 nodig ga hebben ;) Meestal maakt het niet veel uit of je de groef in 1 of 2 keer glad maakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.