Een paar lintzaagvragen (Inca)

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Soms sta je in je eentje te werken met je Inca lintzaag en heb je van die vragen. Als je het weet zijn het vast vanzelfsprekendheden, maar hier heb ik er toch een paar ;-)

Is er een handigheidje om te checken of het zaaglint nog scherp (genoeg) is. Ik weet hoe een scherpe beitel voelt, maar kan je dat ook bij een zaaglint voelen?

Ik was bezig met het schulpen van een 5 cm dik zebrano. Dat ging maar moeizaam. Klopt dat, met een Inca, met een 15mm/5 tpi hardpoint blad erop?

Als ik het zaagblad goed bekijk zit er harsigheid op en rond de zaagtanden. Is dat erg, maakt het iets uit voor het zagen?

U wordt bij voorbaat al bedankt voor de wijze raad!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Als een zaaglint echt scherp is kun je je er flink aan bezeren, net als aan een goede beitel.
5 cm zebrano zou geen probleem moeten zijn. Hoe doet hij het in 5 cm vuren? Als dit ook moeizaam is moet het lint scherpen of een nieuw kopen.
Die hars kan komen van vuren, grenen en andere naaldhoutsoorten. Even verwijderen met wasbenzine want het remt het lint wel natuurlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.