nieuwe keuken

bootsma

Nieuw lid
2 jan 2016
5
0
Hallo,

Momenteel ben ik bezig met een nieuwe keuken en dacht misschien hebben jullie interesse daarin :)
De keuken wordt gemaakt van vuren panelen die gemaakt worden uit 32x90 balken die eindigen naar 20x80
Wat overblijft gebruik ik voor de achterwand en panelen voor de deuren.
zo als je kan zien heeft de keuken een simpele opstelling met drie laden en krijgt 1 hoge kast.
mochten jullie vragen of opmerkingen hebben hoor ik het graag.
WP_20160402_18_51_04_Pro.jpg




WP_20160207_19_49_00_Pro.jpgWP_20160131_19_32_15_Pro 1.jpgWP_20160207_19_48_27_Pro.jpg
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Interessant dat je ook de body zelf maakt. Een veel gehoorde opmerking op het forum is dat het zelf maken hiervan niet loont. Men koopt dan een body bij dat geelblauwe woonwarenhuis en maakt zelf de fronten.
Dat eerste plaatje, is dat al een gereed product?
 

bootsma

Nieuw lid
2 jan 2016
5
0
Hoi Ronald
Ik weet niet of het loont, maar het geeft wel veel voldoening.
Ik vindt dat dit is waar meubel maken om gaat als hobby.
Op de eerste foto is het bijna klaar, de fronten moeten nog afgelakt worden en de kast komt nog op poten te staan, met een plint en ventilatie rooster voor de koelkast en oven
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Het loont ook niet. Het heet overigens geen body maar corpus. Zelfs de meeste handmatige keukenbouwers kopen hun corpus extern in.
Maar het resultaat is veel beter dan die voorgebakken dingen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat niet het niet zou lonen, wie heeft dat eigenlijk bedacht?
Appels en peren vergelijken weer.
Spaanplaten paneeltjes vergelijken met massief houten paneeltjes?
Het kan handig zijn om je corpussen in te kopen, maar hou liever zelf alles in de hand, is alleen voor de meeste partikulieren niet weggelegd.
Wat wel heel handig is, het ontwerpprogramma van Blum, Dynalog.
Werkt ook voor particulieren. Beetje ontdekken en spelen en zaaglijsten en onderdelen lijsten erbij.
 
P

Pel

Guest
kijk, hier zien we nog eens het degelijke timmerwerk hoe het bedoeld is, heel wat anders als die spaanplaten prullen waar na enkele jaren de scharnieren uit vallen.

Groet Pel.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Een beetje om te stoken, maar ook een beetje serieus (ik vind de corpussen mooier om te zien dan m'n ikea corpussen hoor): hoe is corpussen uit vuren timmeren het betere timmerwerk? Ik zou denken, laat het "domme" rechttoe rechtaan werk met seriematig gaatjes boren lekker in spaanplaat / multiplex door een robot doen en ga zelf "het betere timmerwerk" van de frontjes maken doen.
A
Ben wel heel benieuwd naar de rest van de keuken!
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Heb een blauwe maandag bij een keukenboer gewerkt, maar Raster zegt me niets, wat is het?

Raster is een denkbeeldige horizontale verdeling van de keuken. Bij raster 16 is de keuken opgedeeld in lijnen met een hoogte van 16cm.
Iedere keuken is ontworpen met een bepaalde rastermaat.
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Corpus is het jargon.
je bent helemaal stoer als je het hebt over rastermaten. Raster 15, 16, 17, 18 etc,

Als dit een verticaal raster is, waar wordt dan het verschil opgevangen bij het werkblad en de inbouwapparatuur?
Ik ken de rastermaat wel als stramienmaat, en het modulair ontwerpen met als ultiem resultaat de moduulsteen, maar deze kende ik niet. Wordt deze alleen in de keukenbouw gebruikt?
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Dat weet ik niet. Ik weet wel dat alle grote keukenfabrieken zo werken. Maar hoe het dan zit met de standaard hoogtematen van inbouwapparatuur (eenheden van 15) weet ik niet.
Deze vraag heb ik uitgezet.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik dacht dat zo'n raster door de keuken boeren gebruikt werd als teken sjabloon, als er een klant komt die zegt dan hoe groot zijn keuken is, dan tekenen ze zo'n raster als vaste maat. Daarna tekenen ze de apparatuur, spoelbakken enz. erin, maar ik kan het mis hebben?

Groet pel.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
In het platte vlak zal het raster wss 10 zijn, met een minimum van 30 (100 en 300mm). Zover ik weet zijn de meeste kasten namelijk 300, 400, 500 en 600mm breed. Maar het is al weer een tijdje geleden dat ik mij daarin heb verdiept.
Maar dat verticale raster van 15, 16, 17, 18 et cetera intrigeerd mij best wel. 5x 18 en 6x 15 komen uit op 900, wat weer een mooie hoogte is voor het aanrecht (komt nog bladdikte bij). Maar hoe zit dat dan bij de 16, 17 en et cetera? :confused:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.