Dikke balken afkorten 15 x 15 haaks, welke afkortzaag kan dit

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Vraag namens een vriend

Hij gaat een constructie maken met dikke eiken balken welke hij besteld heeft, nu wil hij deze exact en haaks op maat maken, maar een gewone afkortzaag gaat natuurlijk niet werken, met de hand word nooit mooi recht en exact haaks. Wie weet een oplossing.
Balken zijn 4 meter lang dus je rijd ook niet ff langs de houtzagerij.

Alle ideen welkom !!
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Met een gewone afkortzaag die tot 75mm of meer kan afkorten, en dan de balk 180gr draaien rond zijn lengteas? Indien je tegen een aanslag werkt (vlakke muur ofzo) krijg je dat toch perfect recht?
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Hmmm ja klinkt best logisch, maar probeer maar eens een balk van 15 x 15 onder je afkortzaag te krijgen, gaat niet lukken. Truukje lukt prima op een zaagtafel als je een dikke plank wilt zagen , maar met een afkortzaag niet
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik doe dat met mijn makita 5903 en een simpel malletje van twee stroken die haaks op elkaar staan.
Daar zaag ik langs en draai elke keer een kwartslag tot ik rond ben.
 

michael pijnenburg

Actieve deelnemer
12 okt 2013
40
0
kamperland
ik het zelf zulke balken met een formaatzaag gezaagd met een zaagblad met diameter 550 de ene zaagt en de andere houdt het uiteinde vast zodat de balk recht ligt zo heb ik het gemaakt met balken van 150x150mm en rond de 5 m lang dat ging makkelijk het moest een eiken balie worden van 10 meter lang en het moest er uit zien als een pakket eiken hout dit ging makkelijk en anders een haakse mal maken en er overheen leggen en daar langs zagen met een cirkelzaag of kettingzaag

groetjes michael
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Ik heb wel is op de geleiderail van de Festo een hulpstuk gemaakt zodat ik hem haaks op de balk kon leggen. Dan de balk gewoon een paar keer omdraaien. Zo maakte ik ook de pennen en kun je de zaag mooi op diepte instellen.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Gewoon haaks malletje maken en rondom zagen. Doordat je de mal op maat afzaagt kan je tot op de millimeter zuiver rondom afkorten. Het enig is dat je de afkort mal vier keer gebruikt dus hij moet echt zuiver haaks zijn. Plaatjes zijn gemaakt voor een half houtverbinding. Dus even je zaag diep zetten en de balk van vier zijden inzagen.

Plaatje 5.jpgPlaatje 4.jpgPlaatje 3.jpg

Er is een keerpunt voor stationaire machines of het met handmachines. Als het materiaal te lomp wordt kan je soms beter kiezen voor hand machines. Meestal makkelijk te bepalen. Als het te bewerken materiaal nog hanteerbaar is zonder hulpmiddelen kan je het stationair bewerken. Te zwaar gewoon kiezen voor machinaal handgereedschap.
Natuurlijk zijn er afwijkingen maar in het algemeen kan je dit wel aan houden.
 
Laatst bewerkt:

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Met de hand gaat dat prima. Je hoeft ook niet heel erg geoefend te zijn om dat te kunnen.
Stap 1: rondom aftekenen, controleer uiteraard of je op hetzelfde punt uitkomt.
Stap 2: met een mes minimaal 3 kanten diep insnijden
Stap 3: met een beitel of mes aan de afvalkant het hout wat insnijden zodat een groef ontstaat.
Stap 4: de ontstane groef gebruik je als geleiding voor je zaag. Zaag langs de lijnen het stuk hout af, gebruik steeds 2 lijnen zodat je recht blijft gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: smartwin

avh

Nieuw lid
27 apr 2014
22
0
Onder de Kapex 120 EB van Festool wil het ook, wel de balk een keer omdraaien
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
OK we zijn eruit, hij heeft een machine gevonden van dewalt en ook Makita die het kennelijk toch kunnen waarmaken, persoonlijk denk ik het met 4 keer draaien ook zou moeten lukken, maar hij wilde toch al een leuke zaagmachine aanschaffen en doet het nu maar meteen goed. Thanxxx
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.