Metabo BS1638 lintzaag

16 apr 2016
2
0
Goede dag mensen ,
Ik wil een lintzaag kopen voor wat kleiner werk en heb hier geen honderden euro's voor (over). Nu heb ik de mogelijkheid een Metabo BS1638 te kopen voor €175,- heeft iemand hier ervaring mee en kan mij vertellen of het wat is en of de prijs een beetje redelijk is ?
P.s. het is een drie wiel machine met op het 3e wiel een schuurschijf.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hallo,
Mijn Emco Swing is de voorloper van deze zaag en is volgens mij nagenoeg hetzelfde alleen zijn de wielen in mijn machine helaas van kunststof.
Metabo heeft omstreeks 2000 dit patent overgenomen van Emco toen het wat minder ging met het bedrijf.
Inmiddels is Emco failliet gegaan en overgenomen door een andere metaal firma die alleen nog de draaibanken verkoopt onder dit merk.


Ik heb mijn machine ook 2[SUP]e[/SUP] hands gekocht voor een luttel bedrag en zag er nog wel redelijk uit.
Maar tijdens het opknappen kwam ik tot de conclusie dat de losse onderdelen die nog te verkrijgen zijn erg prijzig zijn.
En toen ik bijna gereed was kwam ik toch nog tot op behoorlijk bedrag uit.


Tijdens het opknappen heb ik diverse keren geprobeerd om onderdelen van de Metabo BAS380 of de BS1638 te bestellen maar steeds zonder succes.
Daar zijn dus ook problemen met het leveren van de onderdelen. Sommige dingen heb ik dus zelf moeten fabriceren of repareren, maar toen ik gereed was en na goed afstellen zaagt de machine in mijn opinie erg fijn, ook vind ik schuurwiel erg praktisch en werkt prima.
De afzuiging die bij veel oude machines erg slecht is werkt hier erg goed met een volume afzuiger hoewel ik steeds na een paar keer zagen de binnenkant goed schoonmaak.
Onder andere het oppervlak van de wielen en het zaagblad want daar blijft het zaagsel plakken ik denk door statischiteit en het borsteltje dat daar zit kan dit niet goed verwerken.

De lintzagen heb ik bij Tuffsaws gekocht die zijn van heel goede kwaliteit en zagen prima ook omdat je voor deze driewieler met kleine wielen dunnere zagen nodig ben. Bij Tuffsaws kun je contact opnemen met Ian en geef je op wat voor machine je heb en wat je er allemaal mee wilt zagen (soort hout en dikte) dan krijg je een keurig advies welke zagen te bestellen

Ik denk als de machine in een perfecte conditie is en ook nog goed zaagt de prijs redelijk is.
Als je wel onderdelen moet vervangen zou ik voor een gereviseerde Inca machine gaan bij ons lid O Peatey die heeft er weer 2 in de revisie.

Mvg.:).
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.