Met welke houtsoort heb ik hier te maken?

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Tussen al mijn speelgoed door ben ik begonnen aan een stukje intarsia. Dit boeide me al van in het begin dat ik meer begon op te zoeken over houtbewerking, dus wou ik een poging wagen! Ondanks dat ik geen figuurzaagmachine of lintzaag heb, ook geen hand figuurzaagje haha. Een uitdaging dus!

Tussen mijn verzameling hout van pallethout kwam ik deze stukjes tegen, kunnen jullie me helpen welke soort dit is? Eerst dacht ik dat het dennenhout was, maar het weegt toch wel aanzienlijk wat meer.
DSC02058.jpgDSC02059.jpg

Groetjes Jolien
 

Bijlagen

  • DSC02060.jpg
    DSC02060.jpg
    36,9 KB · Weergaven: 240

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik vind een foto altijd lastig en twijfel tussen elzen en een grenen soort. Als er geen vocht in zit waardoor het zwaarder aanvoelt, er zijn ook zwaardere grenen soorten. Maar ik vind het altijd lastig. Ik heb hier ook een stuk amerikaans eiken wat daar op lijkt.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Ik dacht ook iets van grenen ofzo, je kan een stuk wegen en dan opmeten dan weet je ongeveer hoe zwaar de soortelijke massa is. Wie weet kun je daar iets uithalen?
 
P

Pel

Guest
Het zou essen kunnen zijn, maar van foto is het heel moeilijk te zien?

Groet Pel
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Dit is yellow pine. Het lijkt me ook dat je schaafmessen aan vervanging toe zijn... ;-)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Intarsia kende ik nog niet. Coole dingen als je het eens googelt! Hoe maak je dit dan zonder gepaste zaag? Met decoupeerzaag?
Als je een goed figuurzaagje zoekt, ik heb er vorige week 1 gekocht in promotie op Amazon:
http://www.amazon.co.uk/Unknown-70-...1460814060&sr=8-1&keywords=eclipse+coping+saw
Dit is een soort figuurzaag (officieel heet het decoupeerzaagbeugel) waarbij je het zaagblad ook kan kantelen. Fantastisch ding om bochten te zagen met laag budget! Eclipse is een kwalitatief merk, en dat voel je direct. Mocht je het kopen, neem dan ook de reservezaagbladen er bij:
http://www.amazon.co.uk/Eclipse-Cop...1460814060&sr=8-2&keywords=eclipse+coping+saw
 

WR1944

Oud hout
Het nadeel van coping saws is de relatief korte beugel. Je kunt hier niet zo diep mee zagen. Ook al kun je het zaagblad draaien, de range blijft beperkt. Ook de zaagjes zijn wat breder zodat je iets minder scherpe bochten kunt maken.
Er bestaan (in ieder geval in de USA) veel soorten zaagjes kwa tandvorm en zetting maar ook in lengte. De afstand tussen de pennetjes, waarmee je ze vastzet, is niet gestandaardiseerd. Soms is die afstand zo groot dat je het blad niet genoeg kunt spannen. Dan moet je de beugel iets verbuigen en dat kan lastig zijn. Ik heb twee coping saws waarvan ik er eentje heb moeten verbuigen voor de iets langere bladen.
Met een coping saw kom je een heel eind maar dan moet je het onderdeel eerst grof uitzagen en dan op sommige plaatsen met het blad min of meer dwars te werk gaan.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Intarsia kende ik nog niet. Coole dingen als je het eens googelt! Hoe maak je dit dan zonder gepaste zaag? Met decoupeerzaag?
Als je een goed figuurzaagje zoekt, ik heb er vorige week 1 gekocht in promotie op Amazon:
http://www.amazon.co.uk/Unknown-70-...1460814060&sr=8-1&keywords=eclipse+coping+saw
Dit is een soort figuurzaag (officieel heet het decoupeerzaagbeugel) waarbij je het zaagblad ook kan kantelen. Fantastisch ding om bochten te zagen met laag budget! Eclipse is een kwalitatief merk, en dat voel je direct. Mocht je het kopen, neem dan ook de reservezaagbladen er bij:
http://www.amazon.co.uk/Eclipse-Cop...1460814060&sr=8-2&keywords=eclipse+coping+saw


Ja met de decoupeerzaag ondersteboven zo dicht mogelijk bij de lijn blijven en dan met het bandschuurmachine bijwerken. En met de houtraspen enzovoort... Ik wou het zo graag eens proberen dat ik dacht: dan maar met mijn beperkte middelen een poging wagen! Zal wel wat langer duren, maar achja :D.
En kun je inderdaad heel mooie dingen mee maken, intarsia!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Aha, met een omgekeerde decoupeerzaag. Heb ik mij nog niet aan gewaagd, maar is perfect te doen. Wel oppassen voor de vingers ;)
@WR1944: je hebt met een coping saw inderdaad geen supergroot bereik, maar voor intarsia zou het perfect zijn. Ik heb het eigenlijk speciaal gekocht voor de kleine stukjes hout die ik niet veilig kan klemmen om met decoupeerzaag te zagen, dus het kleinere bereik is voor mij een non-issue zoals jullie zeggen in de States :)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Idem hier, met een figuurzaag heb ik nooit fatsoenlijk kunnen werken. Misschien lag het wel aan de kwaliteit van de zaagbladen. Maar de Eclipse coping saw doet perfect waarvoor ik hem gekocht heb
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.