Festool TS55 - welke zaagbladen zijn goed?

grunt

Nieuw lid
30 nov 2013
6
0
Ik heb een TS55, het originele zaagblad is wat bot geworden (hout wordt donkerbruin / zwart aan de zaagsnede). Ik heb hier een boel laminaat mee gezaagd :cool: Vraag: zijn de dure originele Festool zaagbladen echt beter, of kan ik net zo goed een goedkoper merk nemen. Wat / wel merk adviseren jullie? Is het oude blad nog te slijpen? Waar laat je dat doen?

Op het moment moet ik veel vuren zagen, en ook nog wat eiken.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Gereedschap pro heeft scherpe prijzen voor de originele festool bladen.

Ecotools bladen zijn ook prima en de prijs is erg laag. Deze bladen zijn iets dikker dan de festool bladen en als je die op je geleiderail gebruikt wordt je strip smaller. Gebruik je daarna een origineel blad dan wil sommig materiaal wel eens splinteren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb een originee blad op mijn ts55, toen die botter werd bestelde ik wat ecotools bladen en tegelijkertijd liet ik mijn blad slijpen
De ecotools staan nu nog steed op reserve :) geen idee hoe goed die zijn, het originele blad is wel erg goed (vind ik)
slijpen is net zo duur als een ecotools blad dus zeker de moeite
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Er zijn vele goede merken. Festool Leitz CMT dimar-rvs deze zijn wel in het hoge prijs segment. Eco tools zit aan de onderkant van de markt. Van de zaagbladen kan ik je uit persoonlijke ervaring niets zeggen. Wel gebruik ik andere artikelen van eco tools waar ik zeer tevreden over ben.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik heb een EcoTools blad in m'n TS55 zitten, en die zaagt prima. Volgens mij is het wel de duurdere, maar hij zaagt best goed. Zondag er nog een 2x3 op z'n kant mee geschulpt (44mm) en dat ging prima zonder verbranden. Ik zal er binnenkort eens een Festool op zetten om te vergelijken, ik wist niet eens dat het een EcoTools blad was. :rolleyes:
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik werk, om te proberen, met een Freud proM blad.
Zaag er eiken panelen mee. Maakt minder herrie.
Ik zou voor dat laminaat zagen een ecotools zaagblad kopen. Of meerdere.
De originele Festool laten slijpen voor een tientje of zoiets.
Beter voor laminaat een knipper nemen.
 

grunt

Nieuw lid
30 nov 2013
6
0
Allen dank, ik laat het blad eerst eens slijpen en koop voor laminaat een goedkoop blad.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik kreeg deze set bij men TS55: http://www.toolnation.nl/cmt-4-delige-zaagbladen-set-voor-festool-mafell-makita-etc-160-mm.html
Tot nu toe tevreden van. Die CMT bladen hebben ook dezelfde dikte dan de Festool bladen, dus kan ze probleemloos uitwisselen met het standaard Festool blad.

Zoals Huib al aangeeft moet je opletten bij het gebruiken van bladen met verschillende diktes. Met het dikste blad snijd je de splinterguard van je geleidingsstrip verder in, dus bij gebruik met een dunner blad 'werkt' die niet meer goed (en kan je die niet zo maar gelijk leggen met je merktekens!). Ofwel houd je verschillende geleiderails voor de verschillende (diktes) bladen, ofwel pas je steeds de splinterguard aan (kan je lostrekken en weer iets verder plakken, of helemaal vernieuwen).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@SereN,
Is de tanddikte van die zaagbladen 2,2mm?
Ik vind in de catalogus van CMT met die artikelnummers een tanddikte van 2,6mm.
Mvg,:).
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
@SereN,
Is de tanddikte van die zaagbladen 2,2mm?
Ik vind in de catalogus van CMT met die artikelnummers een tanddikte van 2,6mm.
Mvg,:).

Da's gek, volgens 'mijn' catalogus wel... : http://www.cmtutensili.com/media/Files/143_13_english_catalogue_2014.pdf

D B FT Z K P α β ORDER NO.
160 20 2/6/32 40 2,2 1,6 10° 15° ATB 292.160.40H
160 20 2/7/42 56 2,2 1,6 15° 15° ATB 292.160.56H
160 20 2/6/32 56 2,2 1,6 -6° Neg. TCG 296.160.56H
160 20 2/6/32 24 2,2 1,6 15° 15° ATB 291.160.24H

472_253_ds_292.jpg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@SereN,
Dank je, ik heb het gevonden.
Misschien zijn die letters ervoor belangrijk daar heb ik niet op gelet.:eek:
Mvg,:).
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
De ecotools zaagbladen gebruik ik alleen in de cms module en ze hebben een prima kwaliteit prijs verhouding.

Op de geleidingsrail alleen origineel festool omdat er dan niet teveel van de strip wordt afgezaagd. Dikte zaagblad verschil tussen festool en ecotools.

Waarom het verschil. Op de zaagtafel worden veel meer meters gemaakt en grover materiaal verwerkt dan met de geleiderail

Even zo belangrijk is om het juiste zaagblad te gebruiken. Universeel is leuk maar wil je de puntjes op de I dan ontkom je er niet aan om het zaagblad aan te passen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.