380v stekker aansluiten op compressor

wesselvn

Nieuw lid
12 jan 2013
7
0
Dag forumleden,

Onlangs heb ik een 380v compressor gekocht, maar de vorige eigenaar heeft de stekker eraf gehaald en ook de schakelaar.
Zo heel veel verstand van electronica heb ik niet, vandaar dat ik jullie om hulp vraag.

Nu zit ik hiermee :
IMG_1391.jpg
IMG_1389.jpg
IMG_1390.jpg
IMG_1392.jpg
IMG_1393.jpgIMG_1394.jpg

Kan iemand mij vertellen hoe ik de 380v stekker aan moet sluiten, en of deze schakelaar nog bruikbaar is ?
(Momenteel kan je de knoppen wel indrukken, maar hangen ze ''los'' in de omkasting, ze drukkken niets in.)

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
'Je mist niet alleen het snoer met stekker, maar ook de beide schakelaars, een maak en een verbreek, maar het kan ook zijn dat het relais alleen geschakeld wordt door de drukschakelaar. Dat kun je zien als je kijkt waar die draad (die net onder de rode knop op de eerste 2 foto's te zien is) heengaat, ik denk dat kabeltje wat rechts onder eruit komt. Mijn advies is om er een noodstop schaklelaar tussen te zetten.

Nog 2 ander punten, ten eerste moet je kijken wat de spanning is die op dat relais staat, als dat 220V is moet je een 5 aderige kabel gebruiken om hem aan te sluiten want dan hebt je ook de nul draad nodig. Het snoer met stekker moet aangesloten worden op het relais bovenaan op de L1, L2 en L3 voor de aansluitingen van de 3 fasen en de nul moet dan eventueel aan de spoel direct worden aangesloten maar ik denk dat het een 400v spoel is (gezien de draad van L1 naar achter...)

Ten tweede moet je ook even kijken naar de stroom op het plaatje van de Motor zelf want ik vind die 13 A wel een vrij hoge waarde, dus moet het ook best een zware motor zijn.
Als dat niet zo is en de stroom waarde op de motor komt niet echt overeen dan hebben ze een ander kastje erop gezet wat niet bij deze motor hoort.
Dat onderste blokje is een stroom begrenzer en die moet in verhouding staan tot de stoorm die de motor nominaal verbruikt, ik ben er te lang uit om de juiste factor te weten. Zo'n 30 jaar terug had ik dagelijks wel zo'n soort kastje in mijn handen, om te vervangen of te kijken of alles nog werkte. Maar sindsdien de IT ingegaan en dan heb je hier te weinig mee te maken om het bij te houden, maar de basis blijft.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Aarde aan aarde , blauw aan a2, zitten aan de rechterkant wat meer naar onderen, fasedraden aan l1 l2 l3. De aan en uitschakelaar zit aan het rechter draadje dat uit de onderkant van de kast komt.
 

wesselvn

Nieuw lid
12 jan 2013
7
0
Fantic en Chevy, bedankt! Ik heb hem aan de praat gekregen, nu nog een degelijke schakelaar ertussen en maken dat ie uit zichzelf afslaat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Normaal gesproken is een compressor voorzien van een pressostaat die de motor uit zet bij bv 8 bar en hem weer inschakeld bij 6 bar. Op jou foto's is niet te zien hoe de compressor is opgebouwd, dus als je meer hulp wil,moet je meer informatie verschaffen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als de pressostaat ontbreekt, is er grote kans dat het overdrukventiel, dat daar in zit, ook niet aanwezig is. Dan zou ik oppassen, want dan heb je een bom staan. Eerst kennis vergaren voordat je aan de slag gaat is wel verstandig. Is het overdrukventiel wel aanwezig, dan begint de compressor vanzelf te blazen als de maximum druk is bereikt. Dat hoor je wel.

Kijk dus wel uit dat je geen knoeipressor hebt, in plaats van een compressor.
 

wesselvn

Nieuw lid
12 jan 2013
7
0
Hij is inderdaad voorzien van een Pressostaat, echter blijft ie op 10bar steken(werkdruk is volgens specificaties 11bar) en hij blijft afblazen.
Als ik de regelmoer bovenaan volledig indraai, stopt ie met afblazen aan de Pressostaat, maar de motor blijft draaien en begint op een andere plaats af te blazen. (Overbeveiliging neem ik aan?)


Betekent dit dat de Pressostaat kapot is? Dat ie de motor niet meer laat stoppen?

IMG_1419.jpg

IMG_1424.jpg
IMG_1423.jpg
IMG_1420.jpg
(De onderste zwarte kabel gaat richting pressostaat)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Als ik het zo zie, was de compressor origineel een 220volt compressor, waar de motor van ontploft is. Daar heeft iemand een 380 motor opgezet,met een daar niet bij horende kast met een relais met een veel te zware motorbeveiliging. De pressostaat moet nu het relais bedienen. De rode knop op de pressostaat moet ingedrukt staan en de kap moet gemonteerd zijn, anders schakelt hij niet op druk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.