Pianofinish op dun triplex

gekkewiebel

Nieuw lid
4 jan 2014
16
0
Dag mede houtwerkers!

Een hele tijd terug alweer heb ik hier gepost over twee autostoelen waar ik meubels van wilde maken. Het project is ondertussen iets verder maar heeft (veel te) lang stilgestaan. (Zie oude topic hier: http://www.woodworking.nl/showthread.php?9699-Ontwerp-van-autostoel-meubel )

Ik had gehoopt rond deze tijd een mooie update-post te kunnen plaatsen met foto's van de compleet afgewerkte stoel, maar dat duurt dus nog even ;)

Heel in het kort: de autostoel staat ondertussen op twee 'staanders' (links en rechts). Beiden zijn gemaakt van 12 lagen 4mm berken triplex, op elkaar gelijmd in een (pers)mal waardoor ze een curve maken.

Relevant plaatje uit de bovengenoemde post:
attachment.php

VRAAG: De bovenkant van de staanders zou ik graag afwerken in zwarte hoogglans. Echter, ik wil dit wel superstrak, als ware het een piano-finish. Nu is hier genoeg over te vinden op internet dus dat zit hopelijk wel snor. Ik loop vooralsnog vast bij het voorwerk: d.w.z. het verkrijgen van een egale ondergrond alvorens te gaan lakken. Er zitten wat nerfjes in de triplexstaanders die ik na 3 lagen zwarte hoogglans lak nog steeds zag. Ik ben nu begonnen om eerst een (donkere) grondverf erop te zetten, wellicht scheelt dat wat. Maar er zitten hoe dan ook (te) diepe 'splinters' in het hout (dat komt van het zagen).

Probleem is dat ik de bovenkant van de staanders niet zomaar compleet vlak kan schuren omdat ik dan door het 'bovenste' laagje van de triplex ga. Alle triplex laagjes wil ik juist zichtbaar houden aan de zijkant, dus zomaar een missend laagje is geen optie.

M.a.w: ik wil de bovenkant van het triplexplaatje zo egaal mogelijk krijgen, maar dit moet gebeuren door het ophogen van deukjes, niet door het afvlakken van de rest. Teveel ophogen kan ook weer niet (bijv. een dikke laag plamuur), want dan zou je die laag plamuur zien bij een zij-aanzicht. Tevens wil ik een goede ondergrond hebben om vervolgens op verder te lakken om hopelijk een piano-finish te krijgen :)

Ik heb dus wat lopen prutsen met grondverf en vanmiddag ook wat met plamuur, maar de plamuur was wel erg grof. Is er nog een manier om dat te verdunnen? Hebben jullie in het algemeen tips om de triplexplaat egaal vlak te krijgen? Ik heb veel rondgekeken op internet en er is wel e.e.a. te vinden, maar hoewel m'n Engels prima is ben ik niet thuis in Engelse houtbewerkingsjargon, plus veel merken die daar verkocht worden kennen we hier niet, enz. Vandaar dat ik het hier vraag ;)

Sorry voor het wat chaotische verhaal, hopelijk is m'n vraag duidelijk en kunnen jullie me een beetje op weg helpen :)
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Je wil de bovenkant helemaal strak hebben, dan zou ik er een aluminiumplaatje of een rvs plaatje er op lijmen of schroeven net wat je mooi vind, als je dat aflakt is het super glad en strak, wel eerst een primer gebruiken.

Groet Pel.
 

gekkewiebel

Nieuw lid
4 jan 2014
16
0
Heb je het geprobeerd met lakplamuur?
Nee dat heb ik nog niet geprobeerd! Ik had toevallig nog wat 'Instant Vuller' en polyester plamuur van de action staan (schaam...). Lakplamuur is een aanrader begrijp ik? Eventueel nog te verdunnen?

Je wil de bovenkant helemaal strak hebben, dan zou ik er een aluminiumplaatje of een rvs plaatje er op lijmen of schroeven net wat je mooi vind, als je dat aflakt is het super glad en strak, wel eerst een primer gebruiken.
Groet Pel.
Dat is inderdaad een optie ja, die zou ik dan direct mee kunnen persen in de mal. Toch vind ik dat het ook zo op te lossen moet zijn, en stiekem is het nu ook gewoon een beetje een leertraject geworden waarin ik alle beschikbare materialen, verfen primers enz enz wil leren begrijpen en toepassen. Maar inderdaad een mogelijke oplossing :)
 

gekkewiebel

Nieuw lid
4 jan 2014
16
0
je zou eens kunnen proberen met een filler die ze gebruiken als vullaag/grondlaag voor auto's. ik weet niet hoe dit zich houdt op hout
Goeie tip! Morgen eens langs de autozaak.

In het verlengde van Pels suggestie, misschien is een laagje (pure) fineer meepersen ook een optie? Met fraai zaagwerk om splinters te voorkomen? Na afloop schuur ik sowieso nog 1cm van beide kanten af, dus hele kleine splinters aan de randen zouden dan toch weg moeten zijn. (Ik heb nog heel veel pvac lijm staan waar ik eigenlijk van af wil en overstappen op epoxy ed om ijzers mee te lijmen zie ik een beetje tegenop ;) )
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Met lakplamuur ga je een heel eind komen. De polyesterplamuur die op auto's wordt gebruikt zou ik niet nemen, op hout is die te hard.

Het schuren met een schuurkurk, zodat oneffenheden worden weggewerkt. Wat vaak wordt gedaan, is lakplamuur opbrengen en dan een andere kleur opspuiten, bij het schuren komen dan de oneffenheden veel beter naar voren door het kleurverschil op de hoogteverschillen.

Dit proces moet je wellicht een aantal keren herhalen, alvorens te gaan aflakken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
De ondergronds vrij stabiel, dus een goede componenten plamuur. mijnvoorkeur zou uitgaan naar epoxy, of een aantal lagen 2 componenten PU of epoxy grondlak (b.v. pantsercoat van de IJssel bij Polyservice). Dit geeft de meest stabiele basis laag. Voor de afwerking zou je ook een wrap kunnen gebruiken, een hele dunne folie in de goede kleur.

Jaap
 

PBT

Actieve deelnemer
Met lakplamuur ga je een heel eind komen. De polyesterplamuur die op auto's wordt gebruikt zou ik niet nemen, op hout is die te hard.

Het schuren met een schuurkurk, zodat oneffenheden worden weggewerkt. Wat vaak wordt gedaan, is lakplamuur opbrengen en dan een andere kleur opspuiten, bij het schuren komen dan de oneffenheden veel beter naar voren door het kleurverschil op de hoogteverschillen.

Dit proces moet je wellicht een aantal keren herhalen, alvorens te gaan aflakken.

Polyesterplamuur voor autos is er in verschillende hardheden te krijgen. Ik gebruik zelf de supersoft van dinitrol (of omnitrol, ff de naam kwijt).
 

gekkewiebel

Nieuw lid
4 jan 2014
16
0
Vooralsnog een 'extra fijne' autoplamuur gehaald en de lakplamuur van alabastine. De autoplamuur was nog steeds wat behelpen, maar de lakplamuur werkt erg lekker! Heb daar een goed gevoel over. Zal het eerst daar eens mee proberen en daarna evt. nog wat van de andere adviezen proberen. Dank voor de hulp!
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
@PBT

Dit merk ken ik niet. Zelf gebruik ik Poly plamuur van Zwaluw Den Braven. Ik heb geen idee hoe de hardheid hiervan zich verhoud tot de Dinitrol. Zelf vind ik hem behoorlijk hard om na te bewerken.

@Gekkewiebel

Vraag voor het afwerken eens aan Pascal van Hesteren op het bouwmachineforum. Hij bouwt kranen in hout, en ik heb hem op de Modelshow Europe wel eens gesproken over de afwerking van zijn modellen. Die zijn ook in hoogglans gespoten.

Kijk voor inspiratie eens naar zijn bouwverslagen:

http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?f=250&t=8686

http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?f=250&t=12120
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.