bomen, bos en lintzaag bladen

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Hallo allemaal
Ik zou me bijna opnieuw voorstellen omdat ik misschien al jaren niet meer heb gepost maar goed,
Ik heb het forum flink doorzocht maar ik zit nog steeds met wat vragen

Ik heb een stok oude metabo lintzaag zonder zaagblad en ik kan nergens een type aanduiding vinden

hij heeft 25 cm wielen (of 10 inch) en als ik de omtrek meet met een rol maat kom ik op een lengte van tussen de 181 en 187 cm uit

dat lijkt niet zo'n erge standaard maat
bij hbm vond ik een zaagblad van 1862 mm
maar ik las ook ergens in het forum dat die bladen niet zo aan te raden zijn
wel vond ik meer enthousiaster reacties op tuffsaws en zagen van de houtdeler
De hoogte die je kan zagen is 16 cm met 650 wat vermogen

ik zou graag dunne plakken gaan schulpen van naaldhout voor het maken van een bovenblad van instrumenten
en ik zou ook graag wat fijner detail werk doen

ik vraag me nu het volgende af
voor de lengte: zit ik save bij een lengte van 1862 mm of komt dat heel precies?

is het slim om een wat duurdere middenmoot zaag te kopen of twee goedkopere een voor detailwerk en een voor schulpen of is schulpen van hoger materiaal af te raden bij een dergelijk vermogen en kan ik dat beter op de cirkelzaag doen
(daar haal ik dan 10 cm als ik de boel omdraai)

alvast bedankt

groetjes jeroen
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou het stel wiel terug stellen op 1/3 van het minimum, dan heb je nog 1/3 om te zakken om het lint er makkelijk om te leggen en 2/3 om het lint te spannen, lijkt me meer dan voldoende

Ik heb onlangs 4 bladen van tuffsaws besteld, het vario-tooth is briljant mooi zaagsnede en heb er ook al mee geschulpt (terwijl ik daar een apart blad voor heb)

De bladen zijn niet heel duur bij tuffsaws, vraag de eigenaar (ian) eventueel om advies (leg uit wat je wilt)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik sluit me bij Toxiq aan.
Je kijkt eerst wat Metabo aangeeft, zit er op de motor niet een plaatje of zo? en dan mail je Ian van Tuffsaw en je overlegt met hem eventueel nog even.
Ik heb ook varitooth, daar kan je alles vanaf 20 mm en hoger mee doen en bestel je een wat smaller, fijner getand blad voor wat meer detailwerk, Ian adviseert je wel.
Ik zou eerst een paar linten bestellen en dan 'ns te kijken hoe het zaagt.
Als je een andere zaag overweegt raad ik je aan voor een leuke tweedehandse middenmoter te gaan, bijv Meber, HBM of een grotere metabo dan je nu hebt.
Die zijn goed genoeg voor het betere hobbywerk met een goed lint erop.
Voor een 3 a 400 heb je vaak al wat goeds.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
alvast bedankt voor de reacties
er is iets dat ik niet helemaal begrijp:
waar komt een minimale afmeting vandaan
ik kan me goed voorstellen dat er een maximale afmeting is maar een minimale snap ik niet
wat zijn de gevolgen als ik te dun hout zaag??
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
alvast bedankt voor de reacties
er is iets dat ik niet helemaal begrijp:
waar komt een minimale afmeting vandaan
ik kan me goed voorstellen dat er een maximale afmeting is maar een minimale snap ik niet
wat zijn de gevolgen als ik te dun hout zaag??[/QUOTE
Telkens als een tand in het hout grijpt krijg je een klap. De tand zal in het slechtste geval over zijn ganse hoogte gelijk op het hout vallen. De snede ziet er niet uit, het hout kan breken of gegrepen worden.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wat bedoel je met wat zijn de gevolgen als ik te dun hout zaag?
Waar komt een minimale afmeting vandaan?
Normaal zou ik zeggen dat je planken dan niet dik genoeg worden maar je zal iets anders bedoelen.
Bedoel je de breedte van het zaaglint?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Die minimale afmeting heeft te maken met de relatie van lint met een aantal tpi en de dikte van het hout dat je wil zagen.
Je moet minimaal 3 tanden in het hout hebben om te zagen. Dus met een blad van 3 tpi moet je minimaal 25 mm dik hout zagen. Triplex van 3 mm met zo'n lint wordt een grote rafelramp.
Een lint van 10 tpi is geschikt om ongeveer 8 mm dik te zagen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Jazeker en dan heb je nog de lintbreedte; smal (4mm) voor eng bochtenwerk tot breed (20 mm of groter) voor rechttoe rechtaan.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Nou bedankt
De bestelling is de deur uit
2 zaagbladen dus
ik ben benieuwd hoe de zaag het zal doen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.