Open trap dichtmaken

Rene+

Nieuw lid
9 apr 2016
14
0
Ik heb een open trap, 13 trede met een halve draai. Een lang gekoesterde wens van mij vrouw is dat ze deze graag dicht zou willen hebben. Ik heb nog nooit een trap dicht gemaakt en uit korte feedback die ik van enkele van jullie kreeg in het topic waarin ik mezelf heb voorgesteld, kreeg ik al de indruk dat er addertjes onder het gras zitten, waar rekening mee gehouden moet worden.

Zonder jullie hulp zou ik zeggen ik neem 18 mm triplex en boor deze aan de achterkant van trede één vast en door de bovenliggende trede in het midden van het (18 mm triplex) schopbord. Volgens mij is dit niet de beste methode, iemand een beter idee?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
18mm is niet echt nodig. 6 of 12 is voldoende.

Een stootbord wordt aan de bovenkant iets bol gemaakt. Je klemt dit zonder bevestigingsmiddelen of lijm aan de tree. De tree moet je opspannen.

Normaal worden de stootborden in de trapbomen en in de tree erboven gefreesd. Het lastigst bij naderhand montage is de bevestiging van de stootborden aan de trapbomen. Dit zou met extra latjes kunnen. In de tree erboven zou je nog kunnen frezen.

Van klusidee even een plaatje gehaald met montageopties:
stootbord.jpg
Op dat forum zijn meerdere topics hierover.

Let erop dat de treden "smaller" worden als je de trap dichtmaakt. Dus niet alle trappen zijn hiervoor geschikt.
 

Rene+

Nieuw lid
9 apr 2016
14
0
Dat de trede korter worden is wel een factor om rekening mee te houden, nooit zo bij nagedacht eigenlijk. Misschien is het een optie om de trede aan de achterkant een stukje te verlengen. Een gleuf in de bovenste trede frezen wordt lastig. Goed om te weten dat het stootbord los van de trede erboven moet blijven. Ik heb nog even om me voor te bereiden, want ik moet nog een paar weken werken tot mijn voorjaarsvakantie. Bedankt voor jullie feedback. Ik laat van me horen als ik ermee bezig ga.
 

WR1944

Oud hout
Je kunt een test doen om te zien of de treden te smal worden om ze comfortabel te belopen. Lijm met dubbelzijdige tape karton of restjes triplex of hardboard tegen de achterkant van kritische treden om een stootbord na te bootsen. Als je ze er af schopt heb je al een redelijke indicatie.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ook mijn trap heeft een halve draai en bij mij zijn de stootborden 12 mm.
Het infrezen is bij mij aan de zijkanten gedaan dus in de boom en de steun aan de muurkant en in de tredes maar dit was al gefreesd voor de trap gemonteerd werd.
Bij optie 1 heb je het probleem dat de tredes, de boom en de zijsteun in de muur in de weg zitten ivm de zool van je bovenfrees en je zou dan ook nog ondersteboven moeten frezen, dat lijkt mij niet te doen.
Kortom geen makkelijke klus.
Optie 2 is volgens mij wel een manier die goed gedaan kan worden dus daar zou ik voor kiezen of je moet eerst de hele trap willen demonteren om gleuven te frezen, dat lijkt me erg omslachtig.
De suggestie van wr1944 is een hele goede, dan kan je eerst 'ns kijken of het een beetje uitvoerbaar is.
 

Rene+

Nieuw lid
9 apr 2016
14
0
Demonteren van de trap wordt een beetje omslachtig vrees ik. Mijn ouders hadden vroeger een gesloten trap en ik ken me herinneren dat deze trap inderdaad meer op je tenen beklommen werd. Dat van die kartonnetjes ga ik proberen.
 
Dat de trede korter worden is wel een factor om rekening mee te houden, nooit zo bij nagedacht eigenlijk. Misschien is het een optie om de trede aan de achterkant een stukje te verlengen. Een gleuf in de bovenste trede frezen wordt lastig. Goed om te weten dat het stootbord los van de trede erboven moet blijven. Ik heb nog even om me voor te bereiden, want ik moet nog een paar weken werken tot mijn voorjaarsvakantie. Bedankt voor jullie feedback. Ik laat van me horen als ik ermee bezig ga.
Het stootbord moet juist niet los blijven van de trede. De bovenkant van het stootbord maak je iets rond. Bij het aanbrengen van het stootbord moet de trede iets opgeligt worden zodat het sootbord mooi aan sluit. Doe je dit niet dan krijg je krakende treden.
 

Rene+

Nieuw lid
9 apr 2016
14
0
Dank je Jan, goed dat je me even corrigeert. Als ik het goed begrijp moet het stootbord iets onder druk komen te staan wanneer het bevestigd wordt. Wat is precies de functie van het rondmaken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.