houtskelet opbouw?

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik wil een aanbouw aan ons huisje maken en wil dit graag in houtskeletbouw doen maar wat is nu een goede manier?
Heb verschillende oplossingen gezien,deze gaf mij een goed gevoel.
Binnenzijde gipsplaat-balken van 200x40 (daartussen glas of steenwol)-osb plaat-dampdoorlatende/waterdichtefolie-horizontale regels van 22 dik-verticale regels van 22 dik-kunstof schroten of hout potdekselen.

Iemand hier ervaring mee?
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Ik heb het zelf nog nooit gebouwd maar ik zou nog wel dampwerende folie plaatsen aan de binnenkant van de wand. Dan houd je nog wat damp tegen wat in het hout kan gaan zitten.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Het is belangrijk dat je aan de warme zijde een dampremmende laag aanbrengt, aan de koude zijde een waterkerende dampdoorlatende laag. Op deze manier reguleer je de vochthuishouding in de constructie.
Persoonlijk zou ik de binnenwand afwerken met 9mm multiplex of OSB en daaroverheen 12,5mm gipsvezelplaat. Op deze wijze kun je altijd schroeven in de constructie om iets op te hangen.

Als je gaat potdekselen volstaan verticale regels achter de gevelbekleding. Heb je horizontale regels nodig voor de bevestiging van de gevelbekleding dien je altijd eerst een verticale regel toe te passen zodat het vocht niet op de houten regels blijft staan.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Hou je er rekening mee dat als er zakking plaats vind dat je stenen huis eerder zakt als je lichtere uitbouw. Kans op scheurvorming daardoor.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Inderdaad de folie toepassen zoals Ferdy aangeeft, let wel dat je met HSB vaak een aantal koudebruggen krijgt, op zich niet erg, maar minder energiezuinig
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Het huis zal wss niet zo gauw zakken.Staat in duitsland tegen een helling aan en staat er al zo'n 100 jaar.Ik heb achter het huis 2 platen beton gestort waar mettertijd een balkon op kom.De laatste plaat stort ik over 2 weken en daar komt dus een stalen constructie op te staan waarop de serre gezet wordt.Aan de voorzijde is het een kelder maar aan de achterkant stap je zo buiten.Onder de serre wordt de ruimte op dezelfde manier dicht gemaakt.We hebben even getwijfeld om alles van steen te maken (onder en tussen de staal constructie) .er wordt daar veel gebouwd met porenbeton.Dat zijn die grijze blokken bestaande uit korreltjes.Maar dat is helemaal niet geisoleerd vandaar dat ik aan houtskelet zat te denken.
Koude bruggen zullen er toch zijn tussen de ramen in.Komt zoveel mogelijk glas in om van het uitzicht te genieten.En een houtkachel natuurlijk.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Omdat het huis er al 100jaar staat gaat een nieuwe aanbouw niet zakken :confused:

De aanbouw komt dus op de eerste verdieping/op palen. Ik hoop dat je er wel een constructeur bij haalt? Laat hem ook aangeven welke bescherming het staal nodig heeft.
Heb je in Dld geen vergunning nodig en bouwtechnische eisen waaraan je moet voldoen?
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Klopt heeft ook niks met elkaar te maken maar was meer bedoeld als reactie dat het stenen huis eerder zou gaan zakken als de aanbouw.
Waar wij het huisje hebben doen ze niet moeilijk over vergunningen,toen we het kochten met de burgemeester afgesproken of het mocht en was geen enkel probleem.
De staalconstructie is niet berekend maar zwaar overkill (gekregen balken en palen),verder is deze gegalvaniseerd dus ook dat is geen probleem.

Wss gaan we de onderkant van de serre toch in porenbeton uitvoeren,dit is minder goed geisoleerd maar rot niet weg.
Dan de serre zelf in houtskelet ivm de betere isolatie.

wel bedankt voor alle reacties.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Dat je betonblokken gebruikt zegt niets over de isolatie. Je kan er immers isolatie buiten of binnen langs maken. Werk het plan wel goed uit, om koudebruggen te voorkomen.

Hoe weet je dat het zwaar overkill is als het niet berekend is? Ik zie een hoop aannemers dit soort uitspraken vaker doen, en meestal blijkt dat het nét aan de eisen voldoet. Er wordt in de bouw veel te veel met aannames en bouwen op "ervaring" gewerkt. Laat staan als die ervaring ontbreekt.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Ik ben het wel met Bijtel eens, werk je plan goed uit en voorkom dat je moet improviseren als je bezig bent, dit loopt meestal niet zo goed af:p Voor de zekerheid zou ik nog even alles doorrekenen aan de hand van vastregels kom je meestal al wel een eind.
Een tijdje geleden is er in Den Bosch een gevel van een oud pand op straat gevallen omdat ze dachten dat het aan de eisen voldeed...
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
ipe 180 met een overspanning van 3,5 meter (7 meter met 3 palen) welke later onder de buitenzijde nog worden ondersteund door porenbeton/houtskelet gaat echt niet doorhangen.Ik kan alles laten berekenen door een ingenieur aan de overkant die al jaren winkelcentra's met parkeer garages berekend,maar vind dat eigenlijk zonde van zijn energie.Ik zal als ik met de constructie bezig ben wel foto's maken en hier ook posten.Ga nog wel eens op zoek naar een berekening (vuistregels) die ik thuis voor de achtergevel heb gebruikt.Dit staat ondertussen ook al weer 20 jaar zonder scheuren in het metselwerk.
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
binnenzijde gipsplaat panlat 20x50 damdichte folie regel 38x189(SLS) osb 10 mm met ventilatie gaten panlatten met potdeksel buiten zijde de onder regel op de vloer kan je ook geventileerd aanbrengen dan geen damp open folie noodzakelijk
sorry een bedrijfs ongeval gehad dus typen is niet helemaal goed.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
dank je,de waterkerende,dampopen folie aan de buitenzijde moet dan rechtstreeks op de osb gemaakt worden en daar weer panlatten op (verticaal) en dan potdekselen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.