Nieuwe hengel

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
houten hengeltje gemaakt. Getoond: het hengeltje, het belangrijkste gereedschap (blokschaaf, schraapschaaf, en schaafmal) en het gebruikte boek...

Photo%2011-04-16%2017%2015%2052-small.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee - dit was toch te veel een leerproces. Er zijn ook tientallen bespreekpuntjes aan het hengeltje. Maar werpen en vissen doet 'ie wel... Hij gaat zeker deze zomer mee naar Noorwegen om vanuit de kano de vlagzalm mee te belagen. Hij is wel wat zwaarder geworden dan de bedoeling was (moest een 4tje worden maar is een stevige 5 geworden). De volgende wordt hopelijk een echte 4. Daar zal ik ook wat meer van vastleggen...
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Gaaf hoor, zelf een hengel maken. Gewoon omdat het kan! Als je de kans krijgt bij de volgende hengel, ik zou graag de foto's zien. :)

En hopelijk vang je een paar mooie zalmen daar in Noorwegen! :D
 
P

Pel

Guest
Van welk materiaal heb je de hengel gemaakt Henk, en welke geleide ogen heb je gebruikt?

Groet Pel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Van welk materiaal heb je de hengel gemaakt Henk, en welke geleide ogen heb je gebruikt?

Bamboe (tonkin cane), en ja, Martijn, dit inderdaad splitcane. De geleideogen zijn standaard hardverchroomde slangenogen - komen bij Ton Temming vandaan. Het startoog is ook een klassiek hardchroom oogje, dat vind ik mooier dan die nog ouderwetsere agaat-gevoerde ogen. Lijm is epoxy, en lak is een 2K PU bootlak. Daar ben ik niet tevreden over - wel over de lak zelf (gebruik ik ook op mijn peddels) maar niet de mogelijkheid om er in 1 keer een high-build finish mee te maken. Zal dus de volgende keer toch in meerdere lagen moeten. Kan ik ook gelijk de oneffenheden in de wikkelingen beter wegwerken. Ik dacht dat de wikkelingen geen uitsteeksels meer hadden, maar de lak dacht daar anders over.

Het handvat is overigens ook van hout, da's nauwelijks zwaarder dan kurk, en hout verrassend goed vast (ik wou voor een eerste probeersel geen 40 euro alleen aan kurk spenderen); alleen die opstaande rand aan het eind, waar de reelhouder zit, is met hout niet zo'n succes - kurk is toch flexibeler, maar die houten rand snijdt gewoon in je handpalm. Die gaat dus nog afgedraaid worden.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.