Testen van mijn nieuwe leunspaan en mijn eerste filmpje

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi iedereen
een tijdje geleden heb ik een electrische laspost gekocht voor een paar tientjes
om zelf leunspanen te kunnen maken
de leunspaan zou nog wat verder opgelast mogen worden maar staat nu al muurvast door de extra dikte die ik erop gelast heb
het uithollen en draaien gaat een stuk vlotter nu ik in 1 beweging de hele schAal rond kan
sorry voor de kwalitiet van het filmpje maar youtube haalde de kwaliteit best naar beneden
ik hoor natuurlijk graag wat ik kan verbeteren :)

 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
9
Leiderdorp
Camera een slag draaien, zodat je breedbeeld hebt in plaats van hoogbeeld:rolleyes:

Klassieke fout die ik zelf nog elke keer maak als ik een filmpje maak:mad:
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hee das een goede tip William
daar ga ik aan denken volgende keer :)
Rjmulder sorry voor de krullen in het volgende filmpje zal ik de stofzuiger slang doorgeven ;)
Bedoeling was vooral om te zien of ik het uithollen een beetje juist deed
de lange filmpjes verliezen te veel qwalitiet als ik ze op youtube plaats :(
ik had het hele uithollen gefilmd om te zien wat ik nog kan verbeteren
mvg tom
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Tom wat werkt voor jou is goed natuurlijk, maar de meest gebruikte manier van het uithollen van een schaal gaat meestal zoiets (zie foto) eerst maak je een dimple (kuiltje ??) in het midden (hout draaiend en met een skew een kuiltje maken) dan boor je een gat tot zowat de diepte die je wilt gaan draaien, daarna maak je de sneden zoals die in de foto getoond worden.

Het is mijn meeste gebruikte methode, niet precies maar op gelijke manier, HDH (Hoop Dit Helpt) :)

sequence of hollowing.jpg
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Hoi Tom,
als je toch aan het lassen bent moet je ook eens proberen om er een te lassen met een platte strip onder een hoek en deze aan de bovenkant iets afronden.
Vind dat zelf iets fijner, omdat de beitel dichter bij het materiaal komt.
Omdat je volgens mij een vrij brede steun hebt zou ik er wel een paar hoekstukjes eronder lassen voor de stevigheid.
Bij een eventuele happer komen er behoorlijke krachten op de steun.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Leo
op die manier heb ik het in het begin ook gedaan
en dat werkte best lekker aangezien ik dan niet zo voorzichtig moet zijn om door de bodem te draaien
alleen deze schaal is 12 cm diep en zo een diepe boren heb ik niet :(
mijn manier van draaien is in hoofdzaak een samenraapsel van al de tips die ik hier op dit leuke forum lees
dus goede raad stel ik alijd oprijs :)

Handige
kom ik nog zo ver in de schaal als ik er hoekstukjes onder las ?
deze leunspaan heeft Mathieu ooit nog gemaakt voor me
en heb ik echt wel ernstig misbruikt op mijn emco toen ik nog maar juist begon met draaien
als ik zelf de volgende leunspaan las
ga ik de las testen en er even met een vuisthamer op beuken :)
Want je hebt een heel goed punt je wilt natuurlijk echt geen las hebben die loskomt
image.jpg bedoel je zo een leunspaan trouwens met de rechte rand ?
Dit werkt inderdaad erg prettig soms
maar ik vind de ronde bovenkant van de leunspaan ook erg lekker werken
alleen mag de diameter van de buis inderdaad kleiner waardoor ik dan korter bij het werkstuk zou komen met de leunspaan
hmmm ik heb nog erg dik betonnetijzer liggen
als het morgen droog is eens even kijken of ik daar iets stevig genoeg mee kan maken
alvast bedankt voor het meedenken :)
mvg tom
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.455
543
Ik geloof niet dat een goede las kan loskomen met een happer. Hoe zou de geschroefde steun van Sorby het dan uithouden ?

foto Willy van Houtte

Beitelsteunen%20Sorby.jpg



Ik ben in ieder geval niet bevreesd voor het loskomen van mijn zelfgelaste leunspanen. Wel de verticale schacht op de juiste manier afschuinen voordat gelast wordt.

groeten,
Ornament
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Ik gebruik de set zoals Ornament hierboven een foto heeft geplaats. Is bij mij nog nooit loskomen. Voordeel is dat je de verschillende steunen er zo op kan schroeven. Wel is er aan de verticale steun een schuin vlak naast de schroefdraad gemaakt en in de hulpstukken een kegelvormig gast. Hierdoor heb je steun helemaal rondom en niet alleen op de schroefdraad.

Johan
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Beton ijzer is slecht te lassen, word hard en brittle.

Ik heb enkele rests gemaakt, en gebruik een stuk plat staal, voor een kortere 6mm is dik genoeg, voor een langere gebruik Ik dikker staal (minder last van vibratie.

Tool rest.jpg short tool rest.jpg
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ik geloof niet dat een goede las kan loskomen met een happer. Hoe zou de geschroefde steun van Sorby het dan uithouden ?

foto Willy van Houtte

Beitelsteunen%20Sorby.jpg



Ik ben in ieder geval niet bevreesd voor het loskomen van mijn zelfgelaste leunspanen. Wel de verticale schacht op de juiste manier afschuinen voordat gelast wordt.

groeten,
Ornament

ik weet niet hoe goed Tom kan lassen...:p
Als hij goed gelast is komt hij zeker niet los, maar wordt hooguit krom:cool:
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Leo goed dat je me dat zegt over het betonijzer dat spaart mij wat probeerversies
om daar achter te komen
deze week ontdekt dat er op 6 kilometer van mij een oud ijzer zaak is daar kan ik vast wel wat toekomstige leunspanen vinden :)
Handige ik heb zelf werkelijk geen idee hoe goed ik nu kan lassen
het is een kleine 17 jaar geleden dat ik het op school geleerd heb
ik moet zeggen het ging best vlot bijna geen plakkers en een mooi smeltbad :)
de eerste verbindingen die ik probeer zaag ik daarna even open om te kijken of het een goede las is :)
mvg Tom
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Hoi Leo goed dat je me dat zegt over het betonijzer dat spaart mij wat probeerversies
om daar achter te komen
deze week ontdekt dat er op 6 kilometer van mij een oud ijzer zaak is daar kan ik vast wel wat toekomstige leunspanen vinden :)
Handige ik heb zelf werkelijk geen idee hoe goed ik nu kan lassen
het is een kleine 17 jaar geleden dat ik het op school geleerd heb
ik moet zeggen het ging best vlot bijna geen plakkers en een mooi smeltbad :)
de eerste verbindingen die ik probeer zaag ik daarna even open om te kijken of het een goede las is :)
mvg Tom

Dan zou ik me geen zorgen maken Tom:cool:
Ik doe zelf het betere bak-en braadwerk!:eek:
De leunspaan welke bij mij diep in een vaas moet heb ik laten lassen door een constructiebedrijf!:eek:, zodat het zeker goed is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.