Heeft iemand ervaring met de Evolution afkortzaag?

tradibon

Actieve deelnemer
3 nov 2010
42
0
www.tradibon.webklik.nl
Beste forumleden,

Ik ben toe aan een nieuwe afkortzaag. Heeft iemand ervaring met dit model? Het lijkt een goed bruikbaar en stevig ding, maar ik zou graag eens van een gebruiker willen horen hoe hij bevalt.

Henri
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik heb er in het verleden veel over gelezen, het leek toen een goede zaag te zijn. GereedschapPro heeft 'm een tijd verkocht en was er behoorlijk enthousiast over. Volgens mij zijn de eigenschappen alleen van toepassing wanneer het Evolution zaagblad gebruikt wordt, anders gelden de eigenschappen van dat zaagblad.

Wellicht is er nog iemand op het forum die je meer kan vertellen, uit de eerste hand. :)
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Ik heb de zaagtafel van Evolution. En, prijs in acht genomen, ben ik wel heel blij met deze zaagtafel. Misschien niet de nauwkeurigste tafelzaag, maar voor mijn hobbymatig gebruik vind ik ze prima. Ik gebruik deze het meest om hardhout te bewerken en het bijgeleverde zaagblad doet zijn werk goed en nauwkeurig. Ik heb er echter nog geen metalen mee gezaagd... vind ik een beetje gek... daar bestaan andere middelen voor...
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Heb van het weekend met de grote metaalzaak gewerkt 355mm.
en die werkte uitstekend.
bouw kwaliteit is matig en slecht afgewerkt maar hij zaagt prima.
als je em alleen voor hout wil gebruiken zou ik wat anders adviseren
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Het model wat je opgeeft heb ik geen ervaring mee wel met de Evolution Fury 3, die heb ik in de schuur staan en ben er zeer tevreden over. Ervaring met andere afkort machines heb ik niet, vergelijken kan ik dus niet.
Het zaagblad is erg handig :) ik heb er pvc pijp, aluminium, ijzer en hout mee gezaagd en zaagt nog steeds goed al begint het wel minder te worden naar een jaar.
De stofafzuiging is niks meer ernaast dan in de cycloon.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
door de tandvorm kun je niet zo heel snel zagen in hout.
Ook de lage draaisnelheid helpt daar niet aan mee.
Maar dit is omdat dat nodig is bij het zagen van staal ivm warmte ontwikkeling.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Kun je voor dat geld niet beter een ander merk aanschaffen of een leuk 2e hands ding van marktplaats af trekken?
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Kun je voor dat geld niet beter een ander merk aanschaffen of een leuk 2e hands ding van marktplaats af trekken?

Wat ik tijdens mijn zoektocht tegen kwam in die prijsklasse waren eigenlijk alleen maar 216mm zagen, geen 250/260 machines van goede kwaliteit. De DeWalt DWS780 bijvoorbeeld kost al snel €800,-. Er zijn wel afkortzagen in die prijsklasse van bijvoorbeeld Makita, maar die kunnen niet trekken, alleen afkorten.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ja ik heb die grote Rage DB die heeft dubbel verstek en n flink zaag bereik voor n niet zo hoge prijs. Ik gebruik hem ook voor het zagen van steiger pijpen en dat gaat echt prima met dat evolution blad. T is wel n grote lompe machine maar goed door t grote zaag bereik vind ik dat niet erg.

Ik vind de zaagsnede in hout er goed uitzien, ook na t afkorten van n hele lading steigerpijpen. Wat mij betrefd een goed ding voor t geld dat ik er voor neer moest tellen. ( geloof iets van 500 euro ofzo?)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Wat ik tijdens mijn zoektocht tegen kwam in die prijsklasse waren eigenlijk alleen maar 216mm zagen, geen 250/260 machines van goede kwaliteit. De DeWalt DWS780 bijvoorbeeld kost al snel €800,-. Er zijn wel afkortzagen in die prijsklasse van bijvoorbeeld Makita, maar die kunnen niet trekken, alleen afkorten.

De Dewalt DWS778 heeft ook een 250 mm blad en kost behoorlijk wat minder dan de DWS780. De DWS778 heeft ingebouwde glijstangen, waardoor je ook kunt "trekken". Ik heb de afkortzaag ook en ben er tevreden over.

Maar er zijn toch genoeg zagen die een trekfunctie hebben en een zaagblad van 250 - 260 mm? Zie bv deze link. Ik heb die link naar Toolmax toegevoegd, omdat je daar ook op diameter van het zaagblad kunt zoeken. Het maximale budget dat ik heb opgegeven is €650, maar weet niet of dat overeenkomt met jouw budget. Natuurlijk zijn er ook andere winkel die mogelijk andere modellen aanbieden of misschien goedkoper zijn. Maar dit is alvast een start.
 
Laatst bewerkt:

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Ik heb vorig jaar een Makita LS1018 gekocht met een blad 260mm en een capaciteit van 305 mm. Rond dezelfde prijsklasse.
Dan wel niet per se geschikt om metaal e.d. te zagen.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Ik heb zelf de Makita LS0714FLB. Deze keuze gemaakt vanwege het gewicht (veel op klus) en de zaagcapaciteit. Tot 60mm hoogte en 300mm diepte. Hij gaat altijd mee op karwei en zaagt nog even nauwkeurig als drie jaar geleden.

Of de door jou aangedragen zaag de gewenste kwaliteit levert kan ik je helaas geen antwoord op geven. Ik denk dat er heel veel meningen zullen zijn over de verschillende afkortzagen. Je kunt hem bij mij altijd even komen proberen maar wellicht goed om af te gaan op meerdere gebruikerservaringen en zeker zelf te testen voordat je hem aanschaft.
 

tradibon

Actieve deelnemer
3 nov 2010
42
0
www.tradibon.webklik.nl
Hartstikke bedankt voor al jullie antwoorden! Ik kan misschien een tweedehandsje op de kop tikken, vandaar mijn vraag naar ervaringen. Ik concludeer uit jullie antwoorden dat de zaag goed kan voldoen. maar alle waar is naar zijn geld en ik twijfel nog omdat ik er vrijwel alleen hout mee zal zagen. En Ferdy, ik zou graag je Makita eens willen proberen, maar Breda en Friesland is toch nog een heel eindje rijden.:rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.