Regionale demodag van Radius

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Op 23 april organiseert de afdeling Scheldedraaiers van de Nederlandse Vereniging van Houtdraaiers Radius samen met de Vlaamse Gilde van Houtdraaiers een demodag.
Deze wordt gehouden in Halsteren (NB) en staat bol van de activiteiten.
Er zijn diverse demonstraties van vermaarde houtdraaiers uit Nederland en België evenals een slijpservice waar u kunt kunt nemen van de diverse slijpmethodes.
Ook zijn een aantal commerciële partijen aanwezig met een aanbod van interessante houtdraaiartikelen.
Een catering is er ook evenals een loterij met als klapper een Woodfast draaibank.
Dus komt allen. Ook niet-leden zijn welkom; de entree is gratis.

Bekijk bijlage Demodag van Radius op 23 april 2016.pdf
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ziet er super uit maar ik kan waarschijnlijk die dag niet. Erg jammer aangezien het programma er zeer goed uit ziet.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
wat moet ik me voorstellen over die paardenmessen (door Carlo van Gremsberghe)? wat zijn dat voor dingen?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Dank je O Peatey,

dit soort messen kende ik niet. Weer wat bijgeleerd. Wordt zeker een boeiende dag .

groeten,
Ornament
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Beste forumleden,
De regionale demodag van Radius in Halsteren is aan het naderen.
Mijn doos met blokjes staat klaar om jullie te trakteren op een demo wat betreft excentrisch draaien.
De beitels nog eens slijpen en afwetten, plus werkstukken in dozen steken om jullie te laten genieten van mijn creaties.
Jullie zijn van harte welkom bij mij.
Het is de eerste maal dat ik deelneem in Halsteren en via collega's heb ik vernomen dat het een zeer boeiende organisatie/plaats is om iets te zien.
Ik heb er in ieder geval zin in. Jullie toch ook?
Pinokkio heeft er ook zin in.
Tot zaterdag 23 april 2016.

Groetjes,
Sirjacobs Didier.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Inmiddels is mijn schema gewijzigd en kan ik wel, alleen nog ff nadenken over de 2,5 uur heen en 2,5 uur terug.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Betekent dit een oproep tot carpoolen?

Dat was het niet, dan had ik wel gezegd: Ehhh iemand Carpoolen? Maar ik doe dat eigenlijk nooit.

Maar is wel een goed idee van je.

Ik woon in Montfoort, als jij of Wim het ook interessant vinden dan doneer ik graag wat in de benzine pot.

Ik ben voornemens om ook naar het zuiden te gaan vanuit bussum als er houtwormen mee willen graag een pb.

Zie bovenstaande. Mocht je dit niet lezen stuur ik nog wel een PM.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De demodag in Halsteren komt er heel vlug aan.
Alles staat in dozen en pakketjes staan klaar.
De beitels zijn geslepen en de motivatie is heel groot.
Wat wil je nog meer?
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Vanmorgen om 9 uur door Wim (Kluck) opgepikt in Montfoort en op weg naar het zonnige Halsteren, Noord Brabant. Onderweg beetje kennis kunnen maken en zitten kletsen over van alles en nog wat, vooral hobby gerelateerd.

Aangekomen in Halsteren, we waren er best snel, bleek dat het al zoeken was naar een parkeerplekje, dat beloofde veel :). De kettingzaag kunstenaar zat buiten op een krukje zijn zaag al vast te slijpen, klaar voor een flinke portie machinaal geweld.

Binnen bleek het al gezellig druk te zijn en al vlug waren we op weg naar lokaal 002, voor een demo diep uithollen. Aldaar aangekomen zagen we een flinke beitel, ingeklemd tussen nog meer ijzer om al dat geweld met diep uithollen te beteugelen. Helaas had de demonstrateur maar 1 werkstuk, dus kon er niet al te veel worden uitgehold omdat er nog meer demo's gegeven moesten worden met dit werkstuk, wel was er de mogelijkheid om zelf even een poging te wagen. Aangezien ik normaal niet verder dan 5-8 cm uithol, liet ik deze mogelijkheid om meer dan 30cm uit te hollen maar aan me voorbij gaan :).

Even terug naar de kantine dus, voor een bakkie thee. De thee was echter nog niet op en we konden terug naar 002 voor de demonstratie snijdend draaien of draaiend snijden, wat jullie willen :). Deze demonstratie was voor mij een feest der herkenning aangezien dit precies de manier is dat Christiaan Jorg ons geleerd heeft. Erg leuk en een teken dat het met de techniek (nu nog de uren maken) wel goed zit.

Daarna konden we gelijk blijven zitten voor de derde demo. Het kleuren van hout. Ik zal heel eerlijk zijn, ik ging omdat ik nieuwsgierig was maar eigenlijk vind ik verven van hout oerlelijk. Gewoon omdat het de structuur van het hout verstopt, wat voor mij juist het mooiste is van hout. Echter, al snel zagen we via een paar voorbeelden, dat dit niet voor niets kleuren heette ipv verven. En jawel, iets wat niet vaak gebeurd bij mij gebeurde nu wel, ik moest mijn mening bijstellen en niet een klein betje ook. Wat een prachtige werkstukken kwamen er voorbij. Wel gekleurd maar nog steeds met het hout in al zijn pracht en praal. Dus gauw opletten of de demonstrateur het ook nog een beetje goed kon uitleggen en voordoen.... En ja hoor, de demo duurde 3 kwartier maar eerlijk gezegd had het voor mij ook 2 uur lang mogen duren. Goede voorbeelden, geduldige uitleg, rondgang door de zaal, alles was in orde en achteraf nam hij ruim de tijd om vragen te beantwoorden, niet 1 keer, niet 2 keer, nee, dezelfde vragen bleven geduldig beantwoord worden, met een glimlach. Zelfs toen Wim en ik na 10 minuten nog even terug gingen om iets te vragen, stonden er nog steeds mensen om hem heen ;).

Ik kon het dus ook niet laten om wat spirit stain en cellulose sanding sealer te kopen. Niet dat ik er gelijk mee aan de gang ga, ik heb geen nog geen hout om mee aan de gang te gaan (28 mei maar eens zoeken in Zwolle :)), maar dan heb ik het maar alvast in huis. De pennen welke ik zag die hiermee gemaakt waren, waren ongelooflijk mooi terwijl er best nog wat schoonheidsfoutjes in zaten. Dus kan je nagaan hoe mooi ht zou zijn als ze helemaal top waren. Op de koop toe kregen we nog een kleine les over het stabiliseren van hout dus wie weet ga ik op zoek naar een vacuum of pressie pot.

Daarna op naar de zaal om verder te gaan met het bekijken van de werkstukken waarbij er echt een aantal zeer mooie werkstukken stonden en natuurlijk even langs bij de Belgische gepetto waar het hout ditmaal scheef in de draaibank zat :). Rare jongens die Vlamingen. Al met al een zeer geslaagde dag. Goed en strak georganiseerd, sommige mooie demonstraties, een prijsuitreiking waar over de prijzen nog best gediscussieerd kon worden (smaken verschillen) en vooral veel aardig volk. En het leuke is, ik voel me tussen de meeste bezoekers echt een jong manneke met mijn 46 jaar.

Complimenten dus nogmaals aan de organisatoren, hulde!


De buit: ik heb me ingehouden.
20160423_183949.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik ben net klaar met eten en wil even een verslag maken van de radius demo d dag. Neem je wim mee maait ie al het gras weg voor mijn voeten. Maar hij verwoord prima wat we gezien hebben. Onze gewaardeerd medeforumlid Didier kreeg de tweede prijs. Gefeliciteerd Didier. Hoewel er altijd discussie zal zijn wie de mooiste had vind ik dat didier's inzending veel beter was dan de twee andere prijswinnaars. Gelukkig bepaald de jury. Een geslaagde dag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.