Olie tips

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Hallo iedereen,

Ik ben de handvatten van een aantal beitels aan het oliën. Eerst de fabrieksvernis er af en dan enkele lagen gekookte lijnzaadolie op. Hier en daar zijn nu wel donkere plekken te zien, waarschijnlijk van te hard te duwen tijdens het inwrijven.
Ik neem aan dat hout wel een verzadigingsgraad heeft dus hopelijk gaan die plekken er na een tijdje uit naarmate de lagen volgen en ik gelijkmatiger inwrijf.

Heeft iemand tips om dit soort problemen te vermijden? Heeft het bijvoorbeeld nut om de lijnzaadolie eerst wat op te warmen "au bain marie" en dan in te wrijven? Of de beitels onder dompelen in olie?

Alle ervaring is welkom.

Alvast bedankt!
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Ik heb een keer een messen handvat met verwarmde lijnzaad olie behandeld (au bain marie) (aantal keren) en mijn ervaring is dat het er veel dieper intrekt dan wanneer je het "koud" aanbrengt. Het lijkt mij dat door de warmte de poriën van het hout open gaan staan en de olie er verder in kan trekken omdat het minder lobbig word.

Dus wellicht als je die plek blijft houden dat het verwarmen een uitkomst kan bieden.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Het verdunnen zal op z'n minst met Terpentijn dienen te gebeuren, geen terpentine.
En verder, olie die verwarmd wordt is dunner vloeibaar en zal dus dieper intrekken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
oliebad verwarmen maakt voornamelijk de olie (een stuk) minder visceus, zodat die dieper intrekt - met het hout zelf doet ut niet zo veel. Die vlekkerige oliefinish is waarschijnlijk het gevolg van vernis die niet helemaal volledig verwijderd is, dan wel van vernis die op sommige plekken meer in het hout was getrokken dan op andere plekken - ik verwacht dat dat dus blijvend is. Van 'hard duwen' op lijnolie krijg je geen vlekken. Wel van te veel in een keer opbrengen en niet na 10 minuten verwijderen overigens. Dompelen zou ik niet doen, tenzij je het hout echt wilt impregneren (overigens krijg je dan een minder goed uitgeharde olie IN je hout zitten omdat de zuurstof, nodig voor uitharden, daar niet bij kan) - maar dan kun je beter vacuum impregneren, met een vacuvin pot en een foodsaver vacumeermachine (of iets professionelers natuurlijk...).

Verdunnen van lijnolie kan zowel met terpentijn als terpentine. In principe is elk vluchtig oplosmiddel geschikt om de olie te verdunnen en dus beter in te laten trekken. Een keuze voor terpentijn is met name een principiële keuze - natuurproduct vs oliedestillaat. De schadelijke effecten voor de gezondheid en het milieu (althans als gevolg van het verdampen en in het milieu komen na gebruik) zijn redelijk identiek. De enige additionele overweging voor terpentijn is dat die waarschijnlijk ook wat meedoet in de polymerisatie van de lijnolie, en daarmee een modificerend effect op de uiteindelijke finish heeft. Of dat een voor- of een nadeel is in een bepaalde toepassing zul je proefondervindelijk moeten vaststellen.
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Bedankt voor de reacties!
Dan ga ik eerst eens proberen om iets verder te schuren, in de hoop dat het aan enkele restjes vernis ligt en de olie iets verwarmen voor het aanbrengen.
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Omdat een foto meer zegt dan woord, zie onder voor 3 beitels. Beuken heft, 4 lagen lijnolie, allemaal op dezelfde manier aangebracht en toch zo'n verschil in kleur en plekken...
De olie werd aangebracht met een doek, redelijk rijkelijk aangebracht tot het punt dat het net niet meer zou drukken en dan na ± 20-30 min verwijderd met een propere doek. Telkens minimaal 12u gewacht tussen de lagen. Zou dit ook te maken kunnen hebben met de vernis laag die dieper is ingetrokken?

image1.jpg
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Een paar dagen later en ik ben nog niet veel wijzer geworden... Ik heb enkele beitels nogmaals lichtjes geschuurd (180 tot 320) en 1 tot het niveau waar ik de algemene vorm van het handvat zag versmallen.

Daarna verwarmde gekookte lijnzaadolie aangebracht met een borstel, 10min laten intrekken en dan afgewreven met een vod. Dit proces 5 keer herhaald, telkens 24 u. gewacht en hier en daar blijven vlekken zichtbaar. Vooral (zoals in bovenstaande foto, middelste beitel, zichtbaar) op de plaatsen waar de "lijnen" van het handvat veranderen.

Ik besef dat dit moeilijk via een online forum te beoordelen is waar het fout gaat maar ik heb totaal geen idee waar het aan kan liggen. Kan een vernislaag zo diep ingetrokken zitten dat men moet schuren tot de gehele vorm veranderd? Bestaat er eventueel een andere manier om -als het daadwerkelijk de vernis is- mogelijke resten te verwijderen zonder schuren?
 
P

Pel

Guest
Dries, wat maakt het uit, het is m.i. zaak dat de beitels qua staal kwalitatief goed zijn, en als er nou een vlekje meer of minder op een handvat zit, so wat? Als je dit al een groot probleem vind, wat moet het worden als je straks een vergissing begaat als je iets maakt? Ik zou er niet zo zwaar aan tillen als ik jou was, er zullen tijdens de werkzaamheden nog wel meer vlekken op komen neem ik aan, tenminste ik neem aan dat je ze gaat gebruiken? Ik denk trouwens dat het in het hout zit, het is m.i. gewoon de tekening van het hout.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Ik kan de antwoorden begrijpen maar geef toe, 't is toch altijd toffer om te werken met materiaal dat goed onderhouden is en er goed uit ziet? Zeker als het over hout gaat, het materiaal waar we zo graag mee werken.
Tuurlijk hoeven die handvatten er niet goed uit te zien maar -net zoals restaureren van oude schaven of zagen- geeft het wel een voldoening. Ik ben ontwerper van opleiding, dat kan me extra parten spelen.
 
P

Pel

Guest
@Dries, perfect werken daar is niets mis mee, maar als perfectionisme gaat doorslaan dan is dat m.i. niet goed. Om terug te komen op de hechten, het zit hoogstwaarschijnlijk in het hout, het hout wordt opgeslagen op latten, het is best mogelijk dat het bv looizuur van de tussenlatten is. Zo kun je nog tig oorzaken bedenken wat deze plekken in het hout heeft veroorzaakt. Kan ook zijn, dat tweede of derde keus beuken gebruikt is, maar daar is de hecht niet minder om.

Groet Pel.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik kan de antwoorden begrijpen maar geef toe, 't is toch altijd toffer om te werken met materiaal dat goed onderhouden is en er goed uit ziet? Zeker als het over hout gaat, het materiaal waar we zo graag mee werken.
Tuurlijk hoeven die handvatten er niet goed uit te zien maar -net zoals restaureren van oude schaven of zagen- geeft het wel een voldoening. Ik ben ontwerper van opleiding, dat kan me extra parten spelen.

Juist het kleurverschil in hout, de verschillende tinten, dan licht naar donker, donker naar link, een knoest hier en een nerf daar, dat is de reden waarom ik hout zo mooi vind. Ik moet binnenkort een bed kopen of eentje zelf maken wellicht, en ik heb er al een paar afgekeurd omdat het hout allemaal dezelfde kleur is.

Maar uiteraard, smaken en inzichten verschillen. Ik zou er niet te zwaar aan tillen en gaan doen wat je er mee wilt doen.
 

tuoh

Oud hout
...... lijnzaadolie aangebracht met een borstel, 10min laten intrekken en dan afgewreven met een vod. Dit proces 5 keer herhaald, telkens 24 u. gewacht en hier en daar blijven vlekken zichtbaar. Vooral (zoals in bovenstaande foto, middelste beitel, zichtbaar) op de plaatsen waar de "lijnen" van het handvat veranderen.
.........

;) die "vlekken" ga je altijd blijven zien omdat op die plaatsen een jaarring doorgesneden is, het lichtere hout dat je dan ziet is van de volgende jaarring. Het heeft dus geen zin om daar een X aantal lagen olie te blijven opsmeren.
Wil je handvatten met een egale kleur dan zul je moeten opteren voor een of andere kunststof:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.