vlakbank hapt bij weinig afname

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hoi,
Als ik onder 1mm wil afnemen dan hapt mijn vlakbank aan het einde. 1mm en meer gaat goed maar ik wil (in dit geval) zo min mogelijk afnemen om wat meer controle te hebben.
Ik heb de uitvoer, invoer en de messen gesteld. Uitvoer en invoer gelijk aan elkaar gesteld. De messen een fractie hoger dan de uitvoer tafel. Zou niet weten wat het kan zijn.

Iemand een idee?

groeten,
Aaron
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Volgens mij moet je dan toch de uitvoertafel iets hoger stellen. Probeer dat maar eens met kleine stapjes uit.

Fons
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hoi Fons,
Ten opzichte van mijn messen bedoel je? Dan laat ik die wat zakken (is wat makkelijker :eek:

groeten,
Aaron
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
ik denk dat het te maken heeft met je feed rollen, deze worden mogelijk dmv veren naar beneden getrokken zodat er enig speling ontstaat voor oneffenheden. op deze manier komt je houd niet vast door klemmen.
waarschijnlijk zijn je veren niet sterk genoeg om je hout naar beneden te houden door de trilling en mogelijk botte messen gaat ie happen. ik zou eerst eens kijken of mn messen nog scherp genoeg zijn en anders de veren eens vervangen.
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hoi Ihoornweg,
De messen zijn net geslepen, super scherp :) en het gaat om het vlakken, dus de rollen hebben hier geen invloed op (als ik het goed heb).

groeten,
Aaron
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Dan staan je messen idd te hoog. Ik stel ze altijd gelijk met uitvoerblad. Die fractie hoger zou "moeten" omdat hout nog wat terugveert na het vlakken..? Maar als dat al gebeurt is dat zo minimaal, dat kun je met het stellen van de messen amper voor elkaar krijgen. Dus messen vlak met uitvoerblad.
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Heb zelf geen vlak bank dus het is maar een got, maar misschien te veel druk op de achterkant van het werkstuk waardoor je dit in de messen drukt?
Is dit bij lange en korte stukken of alleen bij 1 van de twee?
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hoi Willy83,
Ik zet de druk altijd op mijn uitvoer gedeelte, da zou het dus niet mogen zijn. Ik heb daar wel op gelet want het is geen gekke gedachte idd.

Avos,
Ik heb dat idd zo geleerd (van youtube :rolleyes:), vandaar dat ik dat ook doe. Ik zal het eens proberen om ze gelijk te zetten.

Bedankt.

groeten,
Aaron
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Ik dacht dat het over een vlakbank ging, maar krijg nu de indruk dat je over een vandiktebank spreekt, dat is wel een ander verhaal dan:confused::confused:


Fons
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Zou ik niet weten. Heb idd niet gekeken of ze op 40 graden zijn geslepen (zoals in de gebruiksaanwijzing staat). Zou ik even moeten meten.

Het is een vlak/vandiktebank en het gaat om het vlak gedeelte. Waarom denk je dat het om een vandiktebank gaat?

groeten,
Aaron
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Kunt u mij uitleggen waarom u minder dan 1 mm eraf wilt halen . Daar is een vlakbank volgens mij niet voor gemaakt.
Kunt u beter met de hand schaven.
Mijns inziens horen de messen gelijk te liggen aan de uitvoertafel. De afname regelt de aanvoertafel.
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Dat van die messen heb ik van diverse youtube filmpjes (wood whisperer enz.) maar ik ga zeker ook even proberen om ze gelijk te zetten met de uitvoertafel. Ik heb nooit gehoord dat je niet minder dan 1mm zou mogen schaven. Ik wil de afname beperken omdat ik er anders te snel te veel materiaal af haal. Ik wil dat meer onder controle houden.

groeten,
Aaron
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Dat laatste helemaal mee eens. Je kunt beter minimale afnames hebben voor het beste resultaat. Uiteraard speelt de houtsoort en de breedte, lengte hier ook een rol. Ik schaaf wel eens mij kopshouten snijplanken, dan wil je echt geen 1mm per keer afnemen :)
Maar ook met regulier schaafwerk neem ik liever wat kleinere afnames dan te groot/veel tegelijkertijd.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het is toch de bedoeling om snel materiaal af te nemen.
Als het hout krom is en je haalt het een paar keer over de bank, dan is het zo recht.
Ik snap die controle niet.

O, voor priegelwerk begrijp ik nu. Daar heb ik geen verstand van. Zou ik met schuurmachine doen.
 
Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Het is toch de bedoeling om snel materiaal af te nemen.
Als het hout krom is en je haalt het een paar keer over de bank, dan is het zo recht.
Ik snap die controle niet.

Dat ligt dus wat ja aan het schaven bent. Een gelijmde plank beuken met wat warrig hout of eiken van zo'n 25cm breedt, daar wil je niet te veel tegelijk afschaven. Af laatst had ik nog een stuk Zebrano, dat komt het schaafbeeld niet echt ten goede als je daar veel tegelijk doet. Ik heb ook ruw amerikaans noten als balkjes, dat kan wel weer wat meer tegelijk. Kortom, het is niet abstract, je handelt naar gelang hetgeen je in je handen hebt.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Ik dacht dat het over een vlakbank ging, maar krijg nu de indruk dat je over een vandiktebank spreekt, dat is wel een ander verhaal dan:confused::confused:


Fons
Ik heb me op verkeerde been gezet door de opmerking van lhoornweg over drukrollen, vandaar..... Dan blijf ik bij mijn eerder gemelde advies.

Fons
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Ik zal mijn geval even uitleggen ;)
Het is idd voor snijplanken. ik ben met de gelijmde/gezaagde balkjes bezig die recht gemaakt moeten voordat ze gekanteld worden (kopse kant). Ik heb hier niet heel veel materiaal overschot en er hoeft van een kant ook niet veel af. Even recht maken voordat hij door de vandiktebank gaat. Het gaat nu dus nog niet om de kopse kanten.
Straks als de plank gelijmd is dan wil ik hem ook lichtjes over de vlakbank gooien en dan is het dus wel kops hout.

groeten,
Aaron

- - - Updated - - -

Oke Fons ;). Ik ga dat morgenavond even proberen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.