Mijn cirkelzaag laat sporen na

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Mijn goedkope zaagtafel laat af en toe zaagsporen na in het hout. Ik verzaagde een stuk merbau (van een buitendeur) en bij een gelijkmatige doorvoersnelheid maakt de machine soms een schreeuwend geluid waarbij de zaagsnede een afdruk krijgt als op bijgesloten foto.
Ik gebruikte een bijna nieuw zaagblad (Ecotools HM-zaagblad Industrial 210 x 30 mm T=24)

Wie weet hoe dit komt en is dit met dit zaagtafeltje te voorkomen?

2016-04-02 13.03.15.jpg
 
P

Pel

Guest
Op zo'n zaagje heb ik vele jaren geleden toen mijn financiële middelen nogal beperkt waren heel veel gemaakt, tot een grote houten tuinbank aan toe. Ik denk dat de zaag geleider niet goed heeft gestaan? die moet je aan de voor en de achterkant vast maken, je kunt beter een blokje hout (hulpgeleider) aan de voorkant tegen de geleider aan maken wat niet verder gaat als ± 4 cm voorbij de voorkant van het zaagblad dan kan het hout met schulpen naar buiten. Als je zoals je nu zaagt en de geleider staat aan de achter kant bijvoorbeeld een millimeter te krap dan vreet de zaag zich in het hout, hij kan beter wat verder naar buiten staan. Dus 50 millimeter vooraan, en 51 millimeter achteraan, staat hij achteraan op 49 millimeter dan krijg je wat jij nu hebt. Om eerlijk te zijn, het zijn eigenlijk geen zaagmachientjes voor het zwaardere werk zoals hardhout zagen!

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
50 mm is goed geschat vanaf de foto! het was 53 mm.
Dank voor de tip.
Ik heb met het afstellen zowel voor als achter dezelfde afstand genomen, volgende keer zal ik het proberen met een iets (1 á 2 mm) ruimere achterzijde. De geleider glijdt niet automatisch haaks, dat heeft als voordeel dat jouw instelling tip best makkelijk in te stellen is.
Dit hardhout ging best ok, de zaag verloor geen toeren en ging er soepel door heen. Het is inderdaad een low budget zaag maar met wat aanpassing is het wel te doen. Ooit, komt er een grotere ...
Ik heb dit weekend ook veel steigerhout gezaagd voor een bartafel, Dat hout was nog best vochtig en dat ging moeilijker, als ik te veel druk uitoefende, dus de aanvoersnelheid te hoog, verloor de zaag toeren tot aan bijna stilstand aan toe. Dat heb ik dus maar rustig aan gedaan, ik wil geen verbrande motor.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Je moet zulke zaag machientjes met zorg behandelen, ik bedoel regelmatig af laten koelen als je veel moet zagen, en rustig het hout er door laten gaan. Dan kun je met zo'n goedkope zaag best wel veel maken tenminste ik heb er veel plezier van gehad. Als je maar zorgt dat er een scherp zaagblad op zit. Ik heb er zelf nog eens sponningen op gezaagd, moest wel opvullen tot de gewenste hoogte, een geleider met lijmklemmen vast gemaakt en hobbelen met de geit. Ik heb het zaagje uit eindelijk te koop gezet op marktplaats wat de gek er voor geeft, bracht het ook nog €50 op. Nog een tip voor je als je een tijd lang veel gezaagd hebt en het zaagblad is vuil, en er zit dan hars en ander vuiligheid op de tanden, dan leg je het zaagblad een tijdje in ovenreiniger zo'n spuitbus weet je wel, afspoelen met water droog laten worden, en het blad is weer als zeg maar bijna gloednieuw.

Groet Pel.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Wat je ook kan doen, is een hulpgeleider gebruiken, 1 die tot de helft van je zaagblad komt. Zo heb je hier helemaal geen last meer van en voorkom je ook kickback. Ik heb het lang niet geweten, maar heb een keer het licht gezien en warempel, geen zaagsporen meer en geen kickback meer..
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wat je ook kan doen, is een hulpgeleider gebruiken, 1 die tot de helft van je zaagblad komt. Zo heb je hier helemaal geen last meer van en voorkom je ook kickback. Ik heb het lang niet geweten, maar heb een keer het licht gezien en warempel, geen zaagsporen meer en geen kickback meer..
Ik en van mening dat je een hulpgeleider moet gebruiken. Zoals je zelf aangeeft is een doorlopende geleider, en zeker bij korte stukken, gevaarlijk.
Terugslag wil je echt niet.
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Je wilt zeker geen terugslag. Heb nog steeds last van mijn pols van een stuk hout dat terug kwam...

Kijk het filmpje hieronder maar eens bij 2:40 probeert hij te demonstreren hoe kick-back ontstaat. Gaat nog bijna echt mis ook.

 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Zeer leerzaam filmpje, voor diegene die zonder spouwmes, en met één lange geleider werken, als je korte latjes of plankjes moet zagen. Moet je een plankje van 2 cm dik schulpen zet de zaag dan op 2.5 cm hoogte met de geleider niet verder dan de as van de zaag!

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Probleem dat je laat zien lijkt mij vooral aan de as te liggen die niet goed in de lager zit. Zeker als er ook nog gekke geluiden komen. Overigens hebben we dit onderwerp wel vaker bij de kop gehad, waarbij de meningen nogal wat verschillen. Op de ambachtschool was de hulpgeleider die jullie noemen een van de eerste lessen in de machinale. (Naast het monteren van het zaagblad met de tanden naar de juiste kant gericht:D) Verder leerden we het zaagblad altijd met spouwmes te gebruiken en de zaag zoveel mogelijk in de hoogste stand te zetten zodat de kracht van de tanden vooral neerwaarts was gericht en het hout op de tafel werd gedrukt, omdat anders een potentiele lanceerkracht achterwaarts krijgt. Dit kan het gevolg van de tip van Pel zijn, maar hulpgeleider en spouwmes helpen dat grotendeel voorkomen.

Fons
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Moet je een plankje van 2 cm dik schulpen zet de zaag dan op 2.5 cm hoogte met de geleider niet verder dan de as van de zaag!

Groet Pel.
Ziet er gevaarlijk uit!
Ik snap echter niet dat een "halve" geleider, niet voorbij de as, dit kan voorkomen?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
De grootste veroorzaker van kickback is een stuk hout wat op de 1 of andere manier tegen de opkomende kant van je zaagblad gedrukt wordt. Op het moment dat het gezaagde stuk voorbij de hulpgeleider komt, wordt het min of meer weggedrukt van het zaagblad af. Er is iig geen druk tegn het vlad aan, tenzij je het zelf doet. Als je werkstuk dan volledig gezaagd is en voorbij de hulpgeleider is, is er geen druk tegen het zaagblad en kan je het er weg van leiden. Zo wordt het risico zodanig verminderd dat je wel hele gekke dingen moet doen om de sporen uit je OP te krijgen of erger..
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Misschien moest ik ook maar het zaagblad hoger gaan instellen. Meestal stel die zo in dat er max. 3 tanden boven het werkstuk uitkomen. Had ik ergens gelezen. Volgens mij om hoek tussen de tanden en het werkstuk zo laag mogelijk te houden en dus versplintering tegen te gaan.

Iemand ideeën over?

Probleem dat je laat zien lijkt mij vooral aan de as te liggen die niet goed in de lager zit. Zeker als er ook nog gekke geluiden komen. Overigens hebben we dit onderwerp wel vaker bij de kop gehad, waarbij de meningen nogal wat verschillen. Op de ambachtschool was de hulpgeleider die jullie noemen een van de eerste lessen in de machinale. (Naast het monteren van het zaagblad met de tanden naar de juiste kant gericht:D) Verder leerden we het zaagblad altijd met spouwmes te gebruiken en de zaag zoveel mogelijk in de hoogste stand te zetten zodat de kracht van de tanden vooral neerwaarts was gericht en het hout op de tafel werd gedrukt, omdat anders een potentiele lanceerkracht achterwaarts krijgt. Dit kan het gevolg van de tip van Pel zijn, maar hulpgeleider en spouwmes helpen dat grotendeel voorkomen.

Fons
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik kan even niet bij mijn gebruiksaanwijzingen, anders zocht ik het op, maar ik meen dat in de gebruiksaanwijzing van de Bosch PTS10 staat dat de zaag 2mm boven het werk moet uitkomen.
Het kickback verhaal heb ik hier op het forum vaker gelezen, en ik stel mijn zaag nu ook hoger in. Ondervind daar geen nadeel van, en het scheelt nog werk ook.
 
P

Pel

Guest
Over het in stellen van de hoogte van de zaag zijn de meningen nogal verdeeld, soms wordt geschreven de zaag op volle hoogte zoals Fons zegt, wat eigenlijk ook een logische verklaring geeft in het neer drukken van het hout door de zaag. Sommige zeggen de zaag afstellen ± 1.5 cm boven het hout, ik stel hem meestal zo af, dat het hout onder het scharnierpunt van de beschermkap door kan. Het is gelukkig altijd goed gegaan en werkt prima, en heb nog nooit een kickback op de zaag gehad

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Meestal is de gedachtegang dat je, door de zaag laag te stellen weinig risico hebt dat je vingers er helemaal en een keer af gaan. Dan blijven er in ieder geval stukjes aan bungelen zodat de dokter weet wat waar aan hoort:rolleyes:;) Maar daar hebben we toch meestal de beschermkap voor. Het is echter een wijdverbreide mening dat het zo hoort overigens, maar ja zo leerden we dat op de ambachtschool en de logica klopt volgens mij nog altijd. Net zoals het op een goede plaats zetten van de (hulp)geleider waar Pel het over heeft!

Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Het terugslag risico komt bijna altijd door het ontbreken van het spouwmes, dus een lager gesteld blad werkt dan eigenlijk altijd wel zonder problemen. Is slechts een oude gewoonte die ik hanteer en waar ik voor het zaagbeeld ook wel eens van afwijk.

Fons
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Ik had ook altijd zaagsporen met mijn vorige Van Cranenbroeker. Dit kwam omdat er speling op de zaagas/ zaagblad zat. Ik heb nu een Harwi met spelingsvrij zaagblad / as en normaliter moet ik zoeken naar de gezaagde kant; met andere woorden géén zaagsporen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.