reparatie scheur in kopshout eiken advies

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Probleem: voor een kantoorpand heb ik, bij hun kopshouten eiken vloer, een balie gemaakt met een L-vormig blad dat eveneens van kops eiken (40mm dik) is gemaakt.
Tijdens het maken van dat blad, is een deel een keer gevallen en wat ingescheurd. Ik heb dat gelijmd en dacht dat het onzichtbaar zou blijven.
Helaas, na het plaatsen, koppelen en oliën is de scheur terug gekomen en door verschil in glans erg zichtbaar geworden. Ik heb de scheur opgevuld met een vulmiddel met schuursel maar kleur en vooral glans blijven erg afwijken.
Het blad is eerst in de Osmo Klarwachs en daarna in de Osmo hardwaxolie(semi-mat) gezet.
Ik dacht de scheur nu af te gaan werken met stopwas, maar twijfel erg tussen de zachte (en daarna oliën) en de harde variant (waarna ik niet meer kan oliën toch).
Voor het kopse eiken dacht ik in ieder geval de donkere kleuren nodig te hebben.
Ik heb met beide producten nog nooit gewerkt en vraag me daarbij nog af of het aanschaffen van een smeltijzer erbij noodzakelijk is of dat er voor eenmalig gebruik een alternatief is.

Op bijgaande foto’s is de scheur niet in beeld, maar de uitstraling en kleur van het blad zijn er wel zichtbaar.
Wat denken jullie: repareren met stopwas? of zijn er alternatieven?
Ik zou ook 2 gescheurde blokjes hout kunnen uithakken/frezen en vervangen maar denk dat dat altijd zichtbaar zal worden en het opnieuw schuren van het hele blad is logistiek nogal een opgave aangezien de balie al in gebruik is.
balie overzicht.jpgkopshouten blad.jpgIMG-20160307-WA0022.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Het is moeilijk om een beeld te vormen van de scheur zonder foto.
epoxy werkt goed om scheuren te vullen als je lakt maar of dat met was ook goed uitpakt

tip maak een proefstukje
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Aangezien het kops hout is kun je dan misschien een paar stukjes flinterdun (dikte van de scheur) gezaagd eiken in de scheur slaan, bij lengte werk is dit al veel lastiger, maar in kopshout zie je het niet als je een beetje kijkt dat je stukjes hebt die dezelfde kleur hebben, daarna plek licht opschuren en opnieuw behandelen? Ik denk dat echt hout erin tikken betere resultaten geeft dan kneedbaar of lijm met zaagsel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Die gaatjes zou ik vullen met heldere epoxy. Dat ziet er beter uit dan gekleurde, wat altijd een beetje doffe vlek wordt. En die scheur, inderdaad, uitfrezen en een nieuw stuk hout er in lijmen.

Mooi ding trouwens.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Zoals je weet blijft eiken altijd werken, dus als je de scheur vult met was heb je altijd kans dat ie weer open gaat staan. Met het alternatief, dwz lijmen, epoxy of blokjes vervangen blijft de reparatie waarschijnlijk altijd veel meer zichtbaar en is veel meer werk, maar zou je altijd nog kunnen doen als de stopwas niet werkt.
Wij hadden stopwas die in de hand zachter werd, dus haal een stukje was af van de staaf en kneed net zo lang tot flexibel wordt en werk deze in met een houten spatel. Deze spatels kun je makkelijk zelf maken van een stukje beukenhout oid, in de vorm van een botte beitel. Met zo'n spatel kun je makkelijk het teveel weghalen en de was precies op hoogte brengen. Dan met een middelfijne schuurlap het laatste olieproduct ter plaatse opbrengen en licht inschuren. Afvegen en kijken of dit voldoende onzichtbaar resultaat geeft, anders herhalen en de plek die je oliët en schuurt vergroten. Maar wel altijd zorgen dat je niet droog schuurt, want dit is altijd zichtbaar.

Succes,
Chris
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Is het wellicht een optie om een decoratief element in het beschadigde gedeelte te verwerken?
Misschien het bedrijfslogo of tekst? Dan kun je een freessjabloon maken en dit gedeelte vullen. Er is vast iemand met een CNC frees die een heel nauwkeurig sjabloon en inleg kan frezen als het om een complexe vorm gaat.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Waarom niet op de designtoer:
Frase een gleufje haaks door de scheur en idem vanaf de andere kant. Vul dit met een in verstek gezaagd passtuk van donker hout (wengé b.v.). Werk het weer af met Cosmo. Staat vast sierlijk als een "bedoeld" hoekaccent.
Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.