Zelfbouw stofafzuigunit.

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
gisteren ben ik begonnen met de bouw van een stofafzuigunit.
Al sinds dat ik het ontwerp van mathias wandel heb gezien wist ik eigenlijk al dat ik er een zelf wou bouwen. Soms heb ik getwijfeld om een kant en klaar systeem aan te schaffen maar de kick van het zelfbouwen mis je dan natuurlijk wel.

Nu de aanschaf van de HBM 12" vlak- vandiktebank steeds dichterbij komt en mijn starmix stofzuiger net voldoende kracht bood voor mijn vorige 8" wist ik dat mijn huidige setup niet toereikend zou zijn. Dus... Weer de keuze bestel ik de HBM 100 stofafzuigunit met fijnstoffilter, 7 meter slang en extra zak direct mee of bouw ik zelf wat in elkaar...

gezien de kracht die de HBM 100 heeft en het demonstratiefilmpje van mathias was de keus snel gemaakt, een zelfbouw unit. 2 jaar geleden had ik een kinzo 1500w 4500 toeren handcirkelzaag van een kameraad geleend welke met een mooie stuiter op de grond Total los was verklaard had ik al een leuke motor om het geheel aan te drijven.

Dus, plannen van de site gedownload, plaatmateriaal laten zagen bij lokale Profi bouwmarkt en aan de slag.

bij het demonteren van de motor om na te gaan wat het beste was voor montage vergat ik even dat de as vast zat aan de gearbox en de koolborstels een stukje uitstaken. Gevolg, 2 kapotte borstels. Dus hup internet op en 2 nieuwe besteld.

na wat zaag en slijpwerk is het volgende ontstaan: image.jpg

het lijkt niet veel, vanavond zal ik nog wat meet foto's uploaden.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Interessant! Ik ben zeer benieuwd, want een goede afzuiging ben ik ook nog niet uit. Mede vanwege de ruimte.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Dat probleem heb Ik ook. Momenteel heb ik een 60L blauw vat met daarboven mijn stofzuiger. Stofzuiger is aangesloten op het vals zodat het vat fungeert als cycloon. D'r stofzuiger word vervangen door de te maken impellor, het vat gaat dienen als opvangbak. Ik heb bij HBM een stofzak voor HBM 200 afzuiger besteld, deze komt bovenop het vat. Daartussen komt de uitgang van de impellor net als bij de HBM afzuiginstallaties. Hopelijk werkt het.

vanavond ben ik niet toegekomen aan foto's het moet allemaal snel gebeuren omdat ik pas laat kon beginnen(rond20:45 uur) iig heb ik de bladen van de impellor gezaagd, morgen avond een schuurrol voor aan de "kolomboor" maken en dan de bladen netjes afschuren. Daarna kunnen ze tussen de bladen worden gelijmd.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Vandaag niets gedaan betreft de afzuiger, geen tijd om wat te doen maag genoeg tijd gehad om te denken, waarbij mij de volgende vraag ontstond.

in veel luxe uitvoeringen van stofzuigers en afzuiginstallaties vind je een systeem waarop je dmv een stekker een apparaat op de zuiger aan kan sluiten. Doordat je bijv je zaag inschakeld, schakels automatisch de zuiger in werking.

Hie heet dus systeem, is het (eenvoudig) te bouwen? Of noit mooier, kant en klaar te koop?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Inschakelautomaat. Voor 230 volt onder de €100 nieuw. Op Mp staan een paar aanbiedingen, misschien voor minder.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
@allen, dank voor de snelle reacties. Is het ook zelf te bouwen met een magneet relais waar de schakel en maakstroom beide 230v zijn?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Na een beetje zoeken via google kwam ik zoals bijna altijd weer uit op ons geweldige!!! forum :D
http://www.woodworking.nl/archive/index.php/t-8102.html
een oude link naar een oud deel van het forum, maar de hardware wordt nogsteeds verkocht en zelf bij Conrad. voor 25 euries.
direct 1 besteld met een stopcontact en een stekker, kabel heb ik nog liggen (2 meter 2.5mm 2 aderig geisoleerd).
we zijn dus weer een stap verder :D
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Er staat idd heel veel info op het forum waar je meestal via een omweg achter (moet) komt (komen).
 

PBT

Actieve deelnemer
Na een beetje zoeken via google kwam ik zoals bijna altijd weer uit op ons geweldige!!! forum :D
http://www.woodworking.nl/archive/index.php/t-8102.html
een oude link naar een oud deel van het forum, maar de hardware wordt nogsteeds verkocht en zelf bij Conrad. voor 25 euries.
direct 1 besteld met een stopcontact en een stekker, kabel heb ik nog liggen (2 meter 2.5mm 2 aderig geisoleerd).
we zijn dus weer een stap verder :D

Als ik jou was zou ik direct voor 3 aderig gaan, dan kan je tenminste ook gereedschappen gebruiken die wel aarding nodig hebben
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als je dat topic over de Master/Slave schakeling hebt gelezen, heb je gezien dat ik daar een schakelkast hebt gemaakt.

Die schakeling werkt goed. Handig om te weten, maar de nul is in het kastje gewoon doorverbonden. Ik heb meerdere schakelaars en contactdozen, en kwam in eerste instantie niet uit met het schema. Ik wilde de hoofdschakelaar op zowel de fase als de nul laten onderbreken, dan functioneert die gelijk als veiligheidsschakelaar.

Aarde moet je ook aansluiten, niet alle machines zijn tweeaderig dubbel geïsoleerd.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Als je dat topic over de Master/Slave schakeling hebt gelezen, heb je gezien dat ik daar een schakelkast hebt gemaakt.

Die schakeling werkt goed. Handig om te weten, maar de nul is in het kastje gewoon doorverbonden. Ik heb meerdere schakelaars en contactdozen, en kwam in eerste instantie niet uit met het schema. Ik wilde de hoofdschakelaar op zowel de fase als de nul laten onderbreken, dan functioneert die gelijk als veiligheidsschakelaar.

Aarde moet je ook aansluiten, niet alle machines zijn tweeaderig dubbel geïsoleerd.

hoe bedoel je dit? zou je een kleine schematische tekening kunnen maken?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het schema was een kladje, dat kan ik zo gauw niet terug vinden. Strekking is dat de gebruiksaanwijzing van Kemo ( van de master/slave schakeling) expliciet schrijft dat je de drie aansluitingen gescheiden en volgens schema moet aansluiten.

In elektrische installaties, dus ook die in je huis, wordt de nul echter bij elkaar gedaan. Met de multimeter meten de drie nuldraden ook gewoon door, dus die zitten in het kastje doorgelust. Schakelen gebeurt alleen met de fase.

Ga je niet net zoals ik een schakelkast maken, maakt het niet uit, dan kun je gewoon twee contactdozen en een netsnoer aansluiten, zoals in het schema is aangegeven. Zet er wel een aarde bij, zodat je geaarde apparaten kunt aansluiten. Die kun je van de twee contactdozen met die in het netsnoer met een lasdop bij elkaar doen.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Het schema was een kladje, dat kan ik zo gauw niet terug vinden. Strekking is dat de gebruiksaanwijzing van Kemo ( van de master/slave schakeling) expliciet schrijft dat je de drie aansluitingen gescheiden en volgens schema moet aansluiten.

In elektrische installaties, dus ook die in je huis, wordt de nul echter bij elkaar gedaan. Met de multimeter meten de drie nuldraden ook gewoon door, dus die zitten in het kastje doorgelust. Schakelen gebeurt alleen met de fase.

Ga je niet net zoals ik een schakelkast maken, maakt het niet uit, dan kun je gewoon twee contactdozen en een netsnoer aansluiten, zoals in het schema is aangegeven. Zet er wel een aarde bij, zodat je geaarde apparaten kunt aansluiten. Die kun je van de twee contactdozen met die in het netsnoer met een lasdop bij elkaar doen.

dank, ik was van plan om één contactdoos aan te sluiten en de slave rechtstreeks aan te sluiten, de module wordt dan ook in de stofafzuiging ingebouwd.

Ik zit er aan te denken om nog zo'n schakeling aan te schaffen voor mn stofzuiger. maar, ik wil de stofzuiger ook kunnen blijven gebruiken zonder de schakeling. nu zat ik er aan het volgende te denken:

de masterslave schakeling maken zoals in de handleiding beschreven, maar tussen de master/slave schakeling en de stofzuiger een diode weerstand. teven een directe verbinding om de schakeling heen met een aan en uit schakelaar.. als de master/slave wordt ingeschakeld word de stofzuiger ook ingeschakeld, de schakelaar zorgt er voor dat er geen kortsluiting wordt gegenereerd. wanneer je de handmatige schakeling gebruikt zorgt de diode weerstand er voor dat er geen stroom bij de master/slave schakeling komt. uiteraard kunnen niet beide schakelingen tegelijk worden ingeschakeld, dat is iets om rekening mee te houden. tenzij daar ook een component voor bestaat (wanneer er stroom door kanaal A loopt wordt kanaal B onderbroken en viseversa)?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Pssst, Zijn er nog vorderingen? :rolleyes:

sorry, momenteel niet, ik zit met een klein probleem, de motor die ik had gekozen voor de slakhuisafzuiger is een motor van een Kinzo 25C756 cirkelzaag waarvan de ombouw kapot was. helaas blijken de koolstofborstels ook kapot te zijn en tot nu toe heb ik nog geen vervangende borstels kunnen vinden, de gene die ik tot nu toe besteld had waren of te klein of veel te groot. dus ik moet eerst of de juiste koolborstels vinden of een nieuwe donor / motor vinden. daarnaast was ik vergeten de impellor uit te balanceren voor voor het verlijmen dus deze moet ook opnieuw worden gemaakt. (back to square one)... in de mei vakantie staat een ander project gepland, een ombouw voor afvalcontainers van steigerplanken, in juni moet de afzuiger af zijn, hopen dat ik het haal..
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Als je dan toch een andere motor moet kopen, koop dan een (enkelfase) kooiankermotortje. Is borstelloos, lager geluidsniveau en bedrijfszeker. En makkelijk tweedehands verkrijgbaar.

mvg
klaas0639
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Als je dan toch een andere motor moet kopen, koop dan een (enkelfase) kooiankermotortje. Is borstelloos, lager geluidsniveau en bedrijfszeker. En makkelijk tweedehands verkrijgbaar.

mvg
klaas0639


klinkt goed, maar zijn die er ook in 4000rpm+ versie voor onder €100?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.