principe van houttdraaien

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Hallo,

Even een vraagje mijn vader is meubelmaker geweest (is ermee gestopt enkele jaren geleden) hij heeft altijd een Scheppach draaibank inc. koppieerapparaat gehad.

Aangezien ik nu zelf met deze hobby ben begonnen (foto's van mijn keuken hebben jullie wel gezien in een ander topic) heeft mijn buurman de poten gedraaid op een hout draaibank. Nu zegt mijn vader dat dat heel anders draaien is dan op de Scheppach draaibank die hij had.

Wie kan mij uitleggen wat het verschil in draaien is?
Ik bedoel naar mijn weten is het principe toch hetzelfde van draaiwerk op een houtdraaibank.

Groeten Jesse
 

tuoh

Oud hout
De werking van gelijk welke houtdraaibank is in wezen steeds hetzelfde, het stuk draait rond en de draaier brengt de beitel tegen het hout, enkel de gebruikte techniek is bij elke draaier verschillend.

En dan bedoel ik specifiek de manipulatie van de draaibeitels, elke draaier heeft zo zijn eigen manier van werken ontwikkeld, zelfs als de opleiding identiek is gaat in de loop der jaren elk voor zich de draaibeitels anders gebruiken.

Werkstukken draaien met een kopieerapparaat of uit de losse hand is ook een heel verschil, er zijn zelfs tussen de verschillende merken kopieerapparaten grote verschillen in het gebruik ervan.

Je zal eens meer uitleg moeten vragen over wat er anders is, anders blijft het raden.


Mvg,

André
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
yep,ben het helemaal eens met andre. er is veel verschil in draaien en draaien. met een kopieermachine heb ik zelf niet gewerkt en zal dat ook niet snel gaan doen als hobby'st.
met wat foto's wordt alles vast een enorm stuk duidelijker

rick
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
ik heb er helemaal geen verstand van.
Ik weet dat beide machines draaien en toerental geregeld konden worden en beide hadden indentieke beitels.

Ik zal me pa eens vragen wat hij nu bedoeld dan zal ik het hier ook even posten.
Mijn vader had een kopieerapparaat erbij omdat hij meubelmaker was en dus alles indentiek moest wezen.

De poten die mijn buurman draait doet die uit de hand zonder koppieerder dus een echte kenner zal er misschien verschil in zien. Ik vind dit juist wel mooi omdat de gehele keuken handgemaakt is en uniek wordt.

Een foutje mag je best zien vind ik want iedereen maakt fouten, de manier is alleen om ze niet op te laten vallen. Ik heb al veel meubels gezien ook in de duurdere zaken en ook daar vind je fouten in.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.