commode met berkenmultiplex en berken : hoe verbinden?

rene16

Actieve deelnemer
20 aug 2011
27
1
beste mensen,

mijn dochter gaat in juli bevallen van haar eerste kindje.
Ze heeft gevraagd of ik een commode wil maken voor haar.
Natuurlijk doe ik dat graag. Ik vraag altijd aan mijn kinderen of ze een tekening of plaatje kunnen leveren om mij een idee te geven hoe het moet worden.

Nu wordt het de commode zoals op de foto.
Alleen is het multiplex dan niet wit geschilderd maar transparant afgewerkt.

De lades en onderkant worden van massief Berken ( wat een mooi hout is dat!)

Mijn vraag is nu :
Hoe kan ik het beste de multiplex panelen (18 mm) verbinden?

Aan de bovenkant wil ik het net als op de foto doen met een groef in de zijkanten waar dan de boven kant inkomt
en er links en rechts een opstaand randje is van ca. 1cm
Aan de onderkant komen ze "gewoon" aan elkaar. Ik wil geen zichtbare schroeven en dergelijke gebruiken.

Ik heb aan de volgende manieren gedacht:
1) met bisquits en aan de achterkant komt er nog een wand op die voor extra stevigte zorgt.
2)Met een lange strip uit volhout of misschien ook multiplex. Een soort lange bisquit dus
3) met deuvels

Ook overweeg ik nog om de onderkant onder verstek te zagen en te verbinden.
Maar kan dat stevig genoeg voor zo'n ombouw?

Ik zou graag advies krijgen.
Alvast dank voor reacties!
 

Bijlagen

  • echo-dresser-commode-ecologique-enfant3.jpg
    echo-dresser-commode-ecologique-enfant3.jpg
    72,7 KB · Weergaven: 617
  • 2016-02-22_21-59-26.jpg
    2016-02-22_21-59-26.jpg
    18,2 KB · Weergaven: 619

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
Als je zo'n bisquit-ding hebt zou ik dat doen. Anders optie 3. Sterk zat. Volgens mij is er geen belasting op de verbinding.
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
Bovenzijde met een sponning in de zij panelen??? en de onderzijde met 2 halve sponningen zou ik gedaan hebben en onder de lades een lat van zijkant naar zijkant ook in een sponning
Succes met alle opties groeten Peter-Willem
 

rene16

Actieve deelnemer
20 aug 2011
27
1
Beste mensen , dankjewel voor het meedenken. Na een proef in 18 mm goedkoop multiplex durfde ik het aan met lamellos. Ik heb nu alle naden met 4 lamellos verbonden / gelijmd. Het was wel een hele toer om panelen van 102 x 62 goed verstek te zagen. Ik heb daarvoor een aparte glijpplank / sled gemaakt. Nadat ik de body had gelijmd bleek dit heel stevig te zijn. Geen beweging in te krijgen. De belasting is natuurlijk ook eenvoudig. Geen rare krachten enzo.

Overigens ben ik erg enthousiast over berkenhout. Wat een mooi en fijn hout om mee te werken.

Ik voeg wat foto's toe m'nIMG_20160516_183051.jpgIMG-20160618-WA0000.jpgIMG-20160618-WA0003.jpgIMG_20160516_183100.jpgIMG_20160521_222647.jpg 6IMG_20160529_190035.jpg
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Het ziet er goed gelukt uit. Ook al komt er weinig belasting op, voor je eigen gevoel wil je het wel degelijk hebben.
Misschien zou een kinderbeveiliging op de contactdoos geen overbodige luxe zijn. Zelfs al zijn ze klein, ze willen altijd spelen en ontdekken.
 

rene16

Actieve deelnemer
20 aug 2011
27
1
@WR1944 Het kindje is er nog niet en mijn dochter is supervoorzichtig met zulke dingen dus die beveiliging komt er wel!

Voor de grepen heb ik een speciale frees gekocht van Whiteside. Dat zijn allemaal super fijne frezen.
Ik heb de grote gekocht en dan steeds maar een beetje eraf nemen tot de juiste diepte is bereikt.
2016-02-23_09-35-33.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.