Botte Felder schaafmessen.

tuoh

Oud hout
Felder heeft voor zijn schaafmachines wegwerp schaafmessen in gebruik, er is behalve in lengte ook keuze in hardheid van deze messen. Voor mijn machine gebruik ik altijd hun HSS + 18% cobalt legering, voor wat ik meestal schaaf een prima mix. Maar uiteindelijk worden deze dingen ook wel eens bot, je kan ze éénmaal draaien en dan is het uit met de pret, herslijpen is geen optie omdat je dan de instelling op de schaafas moet gaan bijregelen, maar dan is het eind zoek.


Een tijdje geleden heb ik een paar messen in stukken geslepen en deze stukjes terug aangeslepen en afgewet. Gemonteerd op een houder is dit een fenomenale krabber geworden;) Lange standtijd, ook op Teak, en makkelijk om ze terug scherp te krijgen eens bot, de krullen vliegen je om de oren;)

Gelukkig zitten er al gaten in!
CIMG5736.jpg

Aktie.
CIMG5737.jpg
 
P

Pel

Guest
Dat is de beste recycling André, en inderdaad een gaatje erin boren valt voor de duivel niet mee.

groet Pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je het mes in tweëen zou slijpen is het ook handig om bijv lijmresten te verwijderen als je veel brede vlakken zoals tafelbladen verlijmt of brede vlakken moet krabben, ben je lekker snel klaar en alles vlak, doe je bijv 30 cm in één keer.
Alleen nog een goede brede houder maken natuurlijk van multiplex bijv.
Maar dit is ook een mooie manier van hergebruik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.