Houten sierplafond geborsteld

malex

Nieuw lid
9 jun 2015
7
0
Hoi Hoi,

Graag zou ik jullie mening/adviezen horen over het volgende:

Een familielid heeft mij benaderd voor een houten sierplafond, ter inspiratie houten-vloeren-Deventer.jpg lekker rustiek geborsteld eiken was het idee. De kosten van het hout viel haar behoorlijk tegen. Hebben jullie ideeën om deze look te creëren maar met voordeliger hout?

Aan de wand zouden 12 van deze 'dingen' IMG-20160316-WA0004.jpg nodig zijn. De balken maat voor het plafond 20x20 en er zijn 5 lengtes nodig van 7,5 meter en 2 lengtes van 4 meter. Ik ben heel erg benieuwd of jullie andere mogelijkheden weten dan geborsteld eiken.

Alvast bedankt! Groetjes Alexandra
 
P

Pel

Guest
Wat een mooi rustieke zolder, ik neem aan dat de balken geen dragende functie hebben, en er voor de sier tegen komen? Je zou de balken niet massief kunnen maken dus drie eiken planken verlijmen zodat het een eikenbalk lijkt, dit kun je ophangen d.m.v. twee latten tegen het plafond te schroeven, en daar hang je de namaak balk dan aan, schroef of spijker de namaak balk vast tegen de latten. De schuine schoren of karbelen tegen de muur zou ik wel massief houden. Gebruik wel droog eikenhout want als het gaat scheuren en trekken wordt het er zeker niet mooier op. Als de balken die er nu al zijn onder een schuine kant hebben, zou je dat in de namaak balken ook kunnen doen door met een spookschaaf en schuurmachine de hoeken af te ronden.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Ik zou het ook doen zoals Pel zegt, alleen zou ik een haalmes gebruiken en nerven (barsten) die er zijn scheef uitsteken met een beitel om het meer ouderwets te laten tonen. Tja het is een beetje gewoonte om te doen maar helemaal niet moeilijk. De hele balk schaaf je met een handschaaf met een bol mes, knap ouderwets resultaat.


Groet,

John
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Ik zou hier juist opteren voor "constructie" Eiken, = vers gezaagd hout en met de nodige kwasten erin, dus relatief goedkoop en in grote maten te krijgen. Het zal de eerste jaren dan wel eens kraken in huis, maar je moet er iets voor over hebben hé.
Anders eens prijs vragen voor gezaagd Douglas, is ook in grote afmetingen verkrijgbaar, kan je nadien eventueel kleuren. Maar het prijsverschil tussen beide zal niet groot zijn denk ik.
 

malex

Nieuw lid
9 jun 2015
7
0
Bedankt voor het meedenken, Douglas had ik inderdaad ook al een prijs voor opgevraagd en dit verschil is zoals Tuoh al zei niet bijzonder veel. Ik ga verder informeren met het idee van Pel om te kijken of dit een optie zou kunnen zijn.

Mocht ik deze klus gaan doen, dan horen jullie er verder over!

Fijne dag allemaal en nogmaals bedankt

Groetjes Alexandra
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Even voor de duidelijkheid: het gaat dus niet om een plafond, maar om (nep) spanten?

Informeer eens bij sloopbedrijven. Dit soort spanten worden vaak weggegooid.

IMG_2903.jpg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Volgens mij komt het goede hout juist vaak bij gebruikte bouwmateriaalhandels terecht waar het dan voor veel geld doorverkpcht wordt. Je mag met dit soort hout echt goed oppassen dat je geen flora en fauna binnenhaalt.

Als vers eiken te duur is zou ik me af gaan gragen of je er überhaupt wel aan moet beginnen. Dan is het misschien verstandig om even door te sparen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.