spilfreesmachine met 8 of 12 mm opname?

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Heren,

Ik ben op zoek naar een spilfreesmachine (asmaat 30 of 40 mm) waarbij ook is voorzien in een opnamemogelijheid voor 8 en/of 12 mm freesjes op de as. Ik weet dat ze bestaan, maar kan er niets over vinden, hoe driftig ik ook google. Iemand enig idee over merken en mogelijkheden?

Groets, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dank voor de reacties. Hammer en Felder voorzien inderdaad in een dergelijke mogelijkheid maar daar komt dan het door Tuoh al vermelde relatief lage toerental om de hoek kijken en, niet in de laatste plaats, de investering, de prijzen zijn niet misselijk en geld is schaars. Het accessoire van Robland kan ik niet vinden maar ik ga nog wel even een rondje bellen. Ik begin te geloven dat het toch twee aparte machines moeten worden en dan wil ik eigenlijk niet ivm de beschikbare ruimte. Ook een grote werkplaats raakt eens vol....

Ik ben er nog niet helemaal uit maar overweeg dan toch een gebruikte, zware gietijzeren, spilfrees met een solide doorvoerapparaat aan te schaffen en dan zelf een freestafel te bouwen voor het kleinere en fijnere freeswerk. Mocht iemand nog idee hebben betreffende een alternatief dan hoor ik dat graag.

Er staat me trouwens bij dat iemand hier op dit forum ooit een spilfrees aangepast heeft/heeft laten aanpassen voor gebruik met 8 en 12 mm freesjes en daarvoor ook een hoger toerental heeft bewerkstelligd, uiteraard ben ik benieuwd of dat een efficiënte en werkbare oplossing is. Ik kan het hier niet vinden, iemand anders wel?

Groets, Rob.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Een van onze forumleden van het eesrte uur, Houtbewerker, heeft op zijn Hammer machine een aanbouw gemaakt voor een bovenfreestafel. Kun je in dit topic bekijken. Neemt dus nagenoeg geen extra machineruimte in beslag.


Fons
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik heb onlangs een Holzmann FS 160L aangeschaft.

Hallo Charles,

Dat lijkt een fraaie oplossing, moet ik zeggen, maar gebruik je de Holzmann bedrijfsmatig? Ik heb het idee dat de machine daarvoor net even te licht is uitgevoerd, qua vermogen en bouw, of valt dat mee? Vind jij het hoogste toerental (9000) voldoende voor het fijnere werk met kleinere freesjes?

Misschien moet ik wat beter uitleggen waarvoor ik de machine wil gebruiken. Ik krijg steeds meer opdrachten voor kozijnen of delen daarvan tbv restauratiewerk, deels in zachthout maar ook veel hardhout. Hiervoor heb ik power en stabiliteit nodig. Daarnaast zit er aan die restauratieopdrachten vaak veel fijn freeswerk, waarbij dan de kleinere freesjes handiger zijn. Veelal schaaf ik de kozijnen en sierranden uit het handje als het kleinere delen betreft (das nog altijd sneller gedaan dan alles uit de kast trekken en instellen EN een stuk rustiger) maar voor de grotere opdrachten gaat dat gewoon te langzaam. Vandaar mijn speurtocht naar een acceptabele combi.

Dit alles gelezen hebbende, zou jij de Holzmann hiervoor een acceptabele machine vinden?

Groets, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@ Emilio: Daar heb je gelijk in, ik heb de specs niet goed gelezen. Neemt niet weg dat de investering in een Felder er een is die ik me (nog) niet kan veroorloven.
@ Fons: Dat topic zocht ik inderdaad, maar ik had me niet gerealiseerd dat het ging om een extensie met een ingebouwde bovenfrees. Dacht dat hij de machine elf had aangepast. Niettemin een oplossing om eens goed over na de denken.

Groets, Rob.
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Ik heb de freesmachine voor hobby-matig gebruik.
Vroeger heb ik veel kozijnen, ramen, deuren, kasten etc. gemaakt. Ik werkte toen met machines van Scheppach en Robland.
De Holzmann doet niet onder voor de Scheppach, integendeel zelfs.
Ik ben nu op zolder bezig met een wandkast van in totaal 12 meter lengte en 240 cm hoog met laden, deurtjes, lijstwerk etc. Het betreft een x maanden of misschien x jaren project. Ik heb er geen haast mee. Nu is bijvoorbeeld de tuin belangrijker.
Geen probleem met de Holzmann tot dusver. Ik moet wel zeggen dat er veel keus is met de wisselmessen voor de freeskop. De spantang heb ik af en toe gebruikt voor bijzondere profielen of voor werk met ronde of boogvormige werkstukken.
Het kan goed met de 9000 toeren, tenminste voor hetgeen ik er mee doe.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@ Charles55: Dank voor je reactie. Dit wordt dan toch een serieuze optie. Laatste vraag, waar heb jij je machine gekocht?

Groets, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.