Fineerversoepelaar 'Super Soft 2' namaken

Valentijn

Nieuw lid
5 jan 2013
14
0
Het leek me interessant om een oud topic over fineerversoepelaar in 2012 nieuw leven in te blazen (dit topic: http://www.woodworking.nl/showthread.php?6075-Verzachten-van-FINEER/page2)

Ik heb hetzelfde probleem als degene die dit topic startte, namelijk dat ik graag 'super soft 2' zou kopen, maar dat de verzendkosten ontzettend hoog zijn (voor twee flessen van een gallon betaal je 34,9 dollar per stuk bij Veneersupplies.com, en om dit te verzenden kosten het 104,90 dollar... !!).

Het hoofdbestanddeel schijnt Diethylene Glycol Monoethyl Ether (afgekort EGME te zijn). Ik heb net een aanvraag verstuurd naar Labshop.nl, om te kijken of ze dit kunnen leveren/wat het kost. Ik zal het hier posten wat de reactie is.

Ik hoopte hier iemand te vinden die affiniteit met deze materie heeft.
Mijn vraag is eigenlijk: zou het nodig zijn om pure EGME met water te verdunnen, en zo ja, welke verhouding zou dat ongeveer zijn?

In het volgende stuk op de site van Joe Woodworker staat dit (http://www.joewoodworker.com/veneering/flattening.htm):

Super Soft 2™ Veneer Softener - Despite its cheesy name, SS2 is by far, the most effective and user friendly veneer softener available. By temporarily plasticizing wood cells, veneers treated with Super-Soft 2 become easy to flatten and surprisingly flexible. Once dry this softener does not affect the stain absorbing properties of the veneer.

Ultimately, it's the water in this product that makes the veneer soft and pliable. But there is another chemical in Super Soft which is extremely hygroscopic (it attracts moisture). This chemical remains in the veneer even after it feels dry. It is this remnant that keeps some moisture in the veneer and allows the wood to remain soft for several days after the visible water content has evaporated. Check this out... if you get a drop of softener on your work bench and leave it there, the chemicals in SS2 will retain the water content and it won't evaporate for several days!


Hieruit maak ik op het vooral het water is wat het fineer soepel en buigzaam maakt... dus er zal een bepaalde verhouding in het spel zijn.

Het gaat mij in deze toepassing vooral om het glad persen van fineer zonder dat ik er scheuren in krijg. Vooralsnog doe ik het altijd met alleen water, dan in de pers met kranten en verwisselen totdat ze droog zijn. Bij veel houtsoorten gaat dat goed, maar sommige scheuren helaas (bijv. fineer van essen, of beuk met slaap).

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reacties!


 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Ik vind dit wel erg interessant! Ik gebruik nu water als versoepelaar wat ook niet alles is.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
(terug oprakelen van oud topic)

op MP is er iemand uit Enkhuizen die Super-soft 2 aanbiedt, maar nog altijd aan €44,50 per liter. Is de aanbieder 'Hout' toevallig iemand aanwezig op dit forum ?

of waar zou ik fineer soepelmaker voordelig kunnen kopen ?
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Diethyleenglycol monoethyl ether zou niet heel moeilijk te scoren moeten zijn. Alternatieven die denk ik ook wel werken zijn ethyleenglycol monoethylether (cellosolve) en wellicht zelfs simpele glycerol.

Diethyleenglycol monoethylether is feitelijk de simpelste polyethyleenglycolether, een veelgebruikte categorie niet-ionogene surfactanten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.