Alex stelt zich voor...

AlexH

Actieve deelnemer
19 feb 2016
26
2
Hallo,

Ik ben Alex, 25 jaar en woonachtig midden-nederland, Mechanical Engineer van beroep in de olie en gas industrie.
Ik lees sinds een tijdje mee op dit forum vanwege mijn zoektocht naar goed gereedschap en houtbewerkingstechnieken.

Altijd al interesse gehad in hout omdat het zich zo makkelijk laat bewerken (in tegenstelling tot metaal, waar ik dagelijks mee werk). Tevens vormt hout een mooie bron van energie voor de houtkachel.

Voordat ik iets maak, maak ik meestal een volledig gedetailleerd ontwerp in SolidWorks.
Waar ik altijd nog om moet lachen is dat de houtwereld in centimeters werkt, waarbij ik in de metaalsector altijd in millimeters werk waarbij ik, waar nodig, toleranties op de tiende en soms honderdste millimeter hanteer.
Deze nauwkeurigheid zit er diep ingebakken maar is meestal niet haalbaar bij hout (tot frustraties aan toe).

Ik geef dan ook altijd de maten door in millimeters wat bij de lokale houthandel nog wel eens voor verwarring zorgt.

Al met al is de centimeter cultuur erg wennen.. :D

Sinds een half jaartje wonen the misses en ik in een oud boerderijtje met een mooie oude schuur (5x7) als werkplaats.
Inmiddels ook al een aantal projectjes in en om het huis lopen.

Nieuw huis voor familie Kips... (Geimpreneerd Tuinhout/Rabat delen, plexiglas raampjes, het gehele dak scharniert open, binnekant bekleed met betonplex op de bodem en kalkverf op de wanden).
IMG_3529.jpg IMG_3504.jpg IMG_3677.jpg IMG_3669.jpg IMG_3849.jpg IMG_3856.jpg

Nieuwe binnendeuren voor toilet+badkamer... (in progress, 15mm hardhout exterieur multiplex + 1e keus 25mm grenen, volledig verlijmd, moet nog gelakt worden en slot moet nog gefreesd worden).
IMG_4440.jpg IMG_4433.jpg IMG_4431.jpg IMG_4482.jpg IMG_4481.jpg

Wandmeubel naast de schouw... (MDF, verstek, schroeven niet zichtbaar, afgewerkt met schoolbordverf voor matte look).
IMG_2542.jpg IMG_2636.jpg

Tafelblad (ruw, dikke vuren balken gelijmd)..
IMG_2552.jpg

En nog wat random gepruts in de schuur zoals deze kar voor de ShopVac + cycloon (bevalt zeer goed als stofafzuiging).
IMG_4430.jpg

Ben nog aan het orienteren naar fatsoenlijk elektrisch gereedschap, op dit moment leen ik nog veel van m'n pa om te kijken wat ik prettig vind (bovenfrees, verstekzaag etc.).
Ik hoop hier nog veel kennis op te doen en te delen. Ik sta altijd open voor opbouwende kritiek... :)

Gr. Alex
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Hoi Alex, welkom op het forum! Leuke projecten, ze zien er goed uit! Merk je het ook aan de kippen, dat ze beter leggen? ;) En dat centimeterwerk wen je snel genoeg aan, of je houd op met hout. :p (en onbehandeld hout is van nature ook niet echt maatvast..)
 

AlexH

Actieve deelnemer
19 feb 2016
26
2
Staal werkt gelukkig nagenoeg niet, hout heeft de nare eigenschap nogal gevoelig te zijn voor vocht. Maakt het ook wel weer een uitdaging om daar rekening mee te houden. De kippen zijn dolgelukkig, alhoewel ze niet veel eieren leggen (zijdehoenders leggen gemiddeld 1 ei per 2 a 3 dagen).
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Welkom op het forum! Over millimeteren gesproken, als meubelmakers waren wij daar al aan gewend en de afgelopen jaren heb ik aan werkstukken gewerkt waarbij het reslultaat niet naar mijn zin was als ik speling kreeg van enkel tienden aan mm. Dus als je flink doorzet kom je weer op bekend gebied:)


Fons
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
hoi Alex,
welkom! Ik ben ook net nieuw hier, maar ik woonde in het midden van het land en had daar een goed adresje voor plaatmateriaal in Veenendaal bij De Geer. Die rekent toch echt in mm en volgens mij ook op de halve mm nauwkeurig. Ik frustreer me ook als de ruimte te groot is (meer dan 1 mm). 1 oplossing > goed materiaal en fijn-afstelling gebruiken!
Succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.