Ringbeitel gekocht zonder handvat.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Ik heb bij Ronald Kanne op de open dag een ringbeitel gekocht zonder handvat.
Natuurlijk moest ik hier een handvat voor maken.
Ik had nog een mooi stuk essen liggen, hier een stukje afgezaagd en op de draaibank tussen de centers gezet.
Stuk was ongeveer 50cm lang en er zat aan één kant een scheurtje in, wat ik heb laten zitten.
Eerst rond gemaakt, dan op de draaibank een gat geboord van 16mm doorsnee en een 150mm diep.
Een stukje koperen pijp opgezocht van 28mm doorsnee en er op pas gemaakt.
Beitel er met een krik ingeperst.
Het geheel is nu 760mm lang
Als laatst druivenpitolie opgesmeerd.

IMGP0585.jpg

IMGP0587.jpg

Nu nog mee leren omgaan.
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hallo "de haan", als ik het goed zie is deze beitel van het merk oneway en noemt hij termite, klopt dit ?
Ik heb namelijk zo pas de zelfde gekocht met een kopje van 8 en 10 mm, er bestaat ook nog 13 mm in.
Ik heb hem zelf nog maar net en eens een proef mee gedaan meer nog niet. Wel kreeg ik te horen dat het niet zo gemakkelijk is om met deze beitel te werken, de "staart" is rond en die zo gemakkelijk omslaan wanneer de beitel te veel wil afnemen. Ook het "happen" zou zich wel eens voordoen. Volgende week ga ik er een werkstuk mee uithollen en dan weet ik er meer over. Als jij er mee gewerkt hebt wil je dan uw ervaring eens vertellen hier op het forum? Veel succes. Gr Stefke
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Stefke, het is inderdaad de termite van oneway.

1 ding is mij wel opgevallen, het imbusboutje heeft een engelse maat en ik ga kijken of ik dat kan veranderen.
Ik laat wel van mij horen als ik er mee gewerkt heb
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Ik wil hem gebruiken om schalen/vazen aan de binnenkant uit te draaien els ik met de schalenguts niet meer dieper kan.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Vergeet niet dat de Termite alleen voor kops hout te gebruiken is.

Hetzelfde geld voor alle ring en haak beitels.
Leo,
Kan je even verduidelijken?
Bedoel je met kopshout bijvoorbeeld een vaasje dat gedraaid wordt uit een stammetje? Dus de groeirichting in het verlengde van de center.
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hallo Leo, kan je me vertellen waarom zo een beitel enkel maar te gebruiken is bij kopshout ?
De beitel weet toch niet of het kopshout is of dat het een schaal is :p
Wanneer er enkel maar kopshout mee te bewerken is zou ik dit erg jammer vinden, ik draai vaak grote kommen die met de guts moeilijk uit te hollen zijn vandaar mijn aankoop van de termite. Ik heb nog maar een klein testje gedaan met deze beitel dus nog geen ervaring hiermee. Ik denk dat het wel een leerschool zal zijn om deze beitel te sturen. Gr Stefke
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ja leo ik dacht ook dat de ring beitel en haak alleen maar voor kopshout te gebruiken was. Laatst zag ik een video waarop de rolly munrow hollower ook voor langshout werd gebruikt.
Hier even een filmpje van een zeer bekwame gebruiker die op een bijzondere manier draait. https://www.youtube.com/watch?v=zfpo3MasyKQ

De Munro-tool heeft een spaandiktebegrenzer, de ringbeitel niet. Dat maakt nogal een verschil, zeker bij langshout.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
De Munro-tool heeft een spaandiktebegrenzer, de ringbeitel niet. Dat maakt nogal een verschil, zeker bij langshout.

De Wiedemann ringtool heeft ook een spaandiktebegrenzer. Ook met met dit gereedschap kan zowel langshout (kopshout) als dwarshout gedraaid worden. De uiteindelijk geometrie van de snede van deze combinatie doet mij meer aan de gereedschappen met een snijwieltje denken , zoals de Hunter tools of de Simon Hope uitholbeitel met rond widia mesje.
Door de combinatie van de twee elementen is Wiedemann wel naslijpbaar.


https://www.youtube.com/watch?v=l6aKFt2gLSE


groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Weet je wat er gebeurt als je met een schaaf tegen de draad in werkt ??

Dat zelfde gebeurd met een ring beitel of haak twee keer in elke volle ronde van het draaiende hout, lees wat hier staat van de Oneway web-site.

Termite tool.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ja leo ik dacht ook dat de ring beitel en haak alleen maar voor kopshout te gebruiken was. Laatst zag ik een video waarop de rolly munrow hollower ook voor langshout werd gebruikt.
Hier even een filmpje van een zeer bekwame gebruiker die op een bijzondere manier draait. https://www.youtube.com/watch?v=zfpo3MasyKQ

Kopshout, endgrain hout en langshout is allemaal hetzelfde, de draad van het hout loopt in de lengte van het hout waneer het gedraaid word.

Dus als een stok, zoals een boom groeit, de draad loopt in de lengte van de draaibank, van de headstock naar de tailstock.

Met een schaal die van een plank gemaakt word, loopt de draad van het hout niet in de lengte van het hout, maar dwars of haaks op de lengte richting van de draaibank.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
De Wiedemann ringtool heeft ook een spaandiktebegrenzer. Ook met met dit gereedschap kan zowel langshout (kopshout) als dwarshout gedraaid worden. De uiteindelijk geometrie van de snede van deze combinatie doet mij meer aan de gereedschappen met een snijwieltje denken , zoals de Hunter tools of de Simon Hope uitholbeitel met rond widia mesje.
Door de combinatie van de twee elementen is Wiedemann wel naslijpbaar.


https://www.youtube.com/watch?v=l6aKFt2gLSE


groeten,
Ornament

De Wiedemann is geen haak of ringtool type beitel maar een schraper tool met een agressieve rand in dezelfde manier als de Hunter tools, maar zijn dan van Carbide staal gemaakt, hetzelfde voor de Rolly Munrow hollower, het is een schraper, hier is een foto met de begrenzer er af, je kunt de ronde schraper met het inbus boutje zien, het is nogal een kleine foto, maar dat is wat Ik heb.

Munrow hollwer tool tip.jpg

hier een video waar de Hunter tool gebruikt word aan DROOG hout.

https://www.youtube.com/watch?v=5DDfzerfqqs
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kopshout, endgrain hout en langshout is allemaal hetzelfde, de draad van het hout loopt in de lengte van het hout waneer het gedraaid word.

Dit lijkt me niet helemaal juist, althans niet 'ongekwalificeerd'. Je hebt gelijk als je het hebt over de orientatie bij het inspannen: de vaten in het hout lopen in al deze gevallen van center naar center, en de ringen staan daar haaks op - als je van center naar center 'over het hout' kijkt zou je de ringen naast elkaar moeten zien liggen. Echter: kopshout/end grain wood gaat specifiek over de einden - onder kopshout draaien wordt normaliter verstaan het uithollen van de kopse kant van de op de bovenvermelde wijze ingespannen hout. Dit wordt ook vaak ijldraaien genoemd, omdat het hout maar aan 1 kant (de aandrijfkant) ondersteund wordt - er wordt meestal geen gebruik gemaakt van een tegencenter (als het hout dik genoeg is kan dat overigens wel - dan is het geen ijldraaien meer, maar kan het nog steeds kopshout draaien zijn).

Langshout draaien of spindle turning is het in de lengte - evenwijdig aan het bed - draaien en vormen van het op de bovenvermelde wijze ingespannen hout. Waarbij er uiteindelijk altijd een overgang is - zodra je de diameter van je spindel sterk gaat verminderen (bolle of holle vormen draaien, snij je dwars op de vezel en ben je de facto ook kopshout aan het draaien - vandaar ook die opmerking in de beschrijving van Oneway over hun termite over 'pommels'.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.