houten stokken afronden

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Wie heeft een idee om meer dan 1000 stokken van 14 mm op een simpele snelle manier aan het uiteinde af te ronden?
 

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
Heb je een bovenfrees met tafel?
als het een mooie bol moet zijn dan kun je met een R7 radius frees en wat creatieve hulpstukken wel een opstelling maken.

Je stok door een hulpblok steken en langzaam ronddraaiend naar je frees bewegen. Eenmaal uitgelijnd moet dat snel en makkelijk gaan.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
jongens, er moet geen punt aan en het uiteinde moet net zo worden als het uiteinde van de steel van een hark of pollepel. en zoiets is niet snel en netjes te doen op een band schuurmachine. Dus het moet iets worden met een aanslag en iets dat rondom de stok draait of waar de stok in opgesloten tot een aanslag in rond kan draaien, met de hand.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Ik denk dat je het beste zelf een hulpmiddeltje kan vervaardigen. Ik zit te denken aan het concept van een puntenslijper, maar dan met een kwartronde guts (r ~ 7mm) als mes.
Mijn gevoel zegt dat als je van 2 zijden haaks op elkaar een 15mm gat in een balkje maakt, en die gaten elkaar laat kruisen, je dan de guts met een wig in het ene gat kan vastzetten.
dan kan je je stokken in de boormachine steken, en in het andere gat steken. Het gat waar de guts niet in zit moet dan wel doorlopend zijn om de spanen kwijt te raken.

Geen tijd om te schetsen wat ik bedoel momenteel, sorry...
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
op de freestafel een aanslag maken zodat je hem van de zijkant tegen de frees kan drukken en dan de steel rond draaien.
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Ja, met de bovenfrees. Blokje erop met een gat erin wat iets ruim 14 mm is en dan een halfronde frees met zo'n kogellagertje in de machine. Dan hoef je maar 1x af te stellen en kun je daarna de stokken gedachteloos in het gat steken en als een potlood ronddraaien.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Volgems mij heeft hopmangj de oplossing al aangedragen. En de haan doet het met een aanslag.
Ik zou ook net als hopmangj een balk met een gat haaks op de tafel leggen en de steel erin ronddraaien.
Ik denk bij elkaar paar uurtjes werk en dan zijn ze klaar.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Puur uit nieuwsgierigheid: Waar gaan deze stokken voor gebruikt worden?

Mss ook wel leuk en handig voor de raadgevers die hier al op volle toeren draaien.
 
Laatst bewerkt:

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ja, ik denk ook dat hopmangj de oplossing heeft. ik weet niet waar de stokken voor zijn, het is de vraag van een klant. bedankt allemaal voor het meedenken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.