Vraag aan de domino DF500 gebruikers

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Een vraagje aan de domino DF500 gebruikers.

Hoe gebruiken jullie de domino bij materiaal dunner dan 20mm b.v. met een dikte van 12 mm?
De diepte instelling is minimaal 12/13 mm.

De hoogte instelling is minimaal 10 mm
Voor de hoogte instelling is er een e.v.t. een domiplate beschikbaar ($64,95 ex verz.) maar die is imperial in ¼ en ¾ “

Ben benieuwd wat voor oplossingen jullie hiervoor gebruiken? (liefst met plaatjes):)

Mvg,:).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
12 mm zou geen probleem mogen zijn zonder aanpassingen of hulpmiddelen. De minimale afstand tussen de aslijn van het freesje en de aanslag is 6 mm. En het freesje van 4 mm is korter dan de andere. De maat op de diepte instelling klopt dan wel niet, zal je dus moeten testen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
12 mm zou geen probleem mogen zijn zonder aanpassingen of hulpmiddelen. De minimale afstand tussen de aslijn van het freesje en de aanslag is 6 mm. En het freesje van 4 mm is korter dan de andere. De maat op de diepte instelling klopt dan wel niet, zal je dus moeten testen.
Inderdaad, ik had er niet aan gedacht dat het 4 mm freesje korter is en op stand 15 is het ongeveer 6mm.
Vanaf de onderkant diepte instelling in de laagste stand is het ook 6mm, dus moet ik het hout laten uitsteken op de werkbank bij bewerking.
Het kwartje is gevallen mathieu, bedankt.
Mvg,:).
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Plak met dubbelzijdig tape dunne plaatjes hout of kunststof op de aanstoot .
Zelf heb ik een Lamello , en daar ik het ook zo.

Yep. Zo deed ik het dit weekend ook bij de duo-deuveler. 2 vulplaatjes van 2mm erop geplakt met plakband.

Ik wilde 12mm multiplex met 8mm deuvels verbinden. Minimale hoogte is 6.5mm, en dat is erg krap want het hout scheurt snel uit (in dit geval aan de verkeerde kant). 2mm erbij, dan scheurt het in ieder geval niet aan de zichtzijde :)
Moet ook maar eens kleinere maten deuvels/frezen gaan kopen...
 

WR1944

Oud hout
Als je de vernieuwde versie van de Domino hebt zit er een hoogte-instelling op van 12 mm. Dit is een extra trapje van het hoogte-schuifje en is bij mij niet gemerkt. Dan zit de hoogteaanslag 6 mm boven de hartlijn van de frees. Bij materiaal dat dunner is dan 16 mm zou de onderkant van de Domino de top van de werkbank raken. Dan moet het materiaal iets overhangen op de werkbank. Het 4 mm freesje is 10 mm korter dan de overige frezen. De 4 mm domino's zijn 20 mm lang dus het freesje moet 10 mm diep frezen. Dan moet je de instelling voor 20 mm gebruiken.
Heb je echter een ouder model Domino dan is de kleinste hoogte-instelling 16 mm. Dan zit de hoogteaanslag 8 mm boven het hart van het freesje. Dan moet je een plaatje van 2 mm dik onder de zool van de hoogteaanslag plakken. In Nederland had ik een oud model Domino maar ik weet niet of je het schuifje kunt aanpassen door er een extra trapje op aan te brengen. Je moet dan ook een extra klik hebben om het schuifje verder naar achteren te trekken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.