De nieuwe werkbank

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Nadat het huis zo langzaam aan ergens op begint te lijken, nu wat tijd voor (MIJN) schuur... in het huis heb ik toch niet wat te vertellen dus de schuur maar in :)

Er stond van de vorige bewoner nog een oude werkbank
WP_20160305_006.jpg
Oud onding, en veel te laag (70cm oid) en moest dus weg... maar vind het ook altijd gedoe om vervoer naar de gemeentewerf te regelen en dat op de vrije zaterdag, dus maar op marktplaats, krijg ik nog een bod van 40 euro :confused: dus direct akkoord gegaan,

dus tijd om te knutselen, ik werk eigenlijk alleen maar met (veel) schetsen icm maatvoering,
Zo moet ie er straks uit gaan zien,

WP_20160326_004.jpg

WP_20160326_001.jpg
WP_20160328_002.jpg

WP_20160328_004.jpg

Ik wacht alleen nog op het berken multiplex werkblad wat terug moet komen van de CNC frezer, kan ik in de tussentijd nog even nadenken over de 'kleuren'
ik vind het wel mooi om met 2 soorten lak te gaan werken, bijvoorbeeld bladen/vlakke delen (multiplex) een donkere tint en de balken/staanders (vuren) een lichtere tint,
Heb al een proefstukje opgezet met gekookte lijnzaadolie op beide materialen, (tips zijn graag welkom! :))

Ik heb het paneel geplaatst om hopelijk wat krachten op te vangen, het ligt verzonken in de vuren balken, de verbinding is simpel gehouden, omdat je er toch niks van weer ziet,
vanaf de buitenzijde is ie 10mm verzonken, zodat ie aan de binnenzijde 22mm verzonken ligt, de perfecte maat om een simpele panlat (22x44) te monteren waarop ik dan de lade geleiders weer kan monteren ;)

Heb het 1 en ander geprobeerd, maar mn plaatjes blijven helaas schuin... Het idee lijkt me wel duidelijk denk ik

Edit:

Heb een alternatief mbt de plaatjes:


 
Laatst bewerkt:

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
hey medetweaker :D
Leuk project :) ben benieuwd naar het eindresultaat.. Begin ziet er al strak uit :)
Ga deze zeker in de gaten houden.. mogelijk dat er nog tips komen die ik kan gebruiken :)
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Goed idee zo van de werkbank, altijd mooi om te zien dat men het beste van verschillende werelden gebruikt om iets nieuws te creëren. Ik ben benieuwd naar de vorderingen!
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Bedankt voor de leuke reacties, Uiteraard alleen de netste foto's geplaatst, want het geheel is nog niet verlijmd of voorzien van een schroef.
Iemand die een mooie kleur/lak combinatie weet?

Zelf lijkt me teakkleur met lijnzaadolie wel wat, Als klos/aanslag voor de veritas werkbankschroef wil ik namelijk ook een (echt) stukje teak gaan gebruiken.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Groen voor het vuren en grijs/wit voor de platen?
Voor alle duidelijkheid: Festoolgroen en festoolgrijs ? :cool:
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Ik ben niet zo voor contrasterende afwerkingen als het om één soort materiaal gaat. En praktisch gezien wil je in een werkomgeving ook geen afleiding in de achtergrond. Ik zou het in de olie zetten, dat werkt prettig en is goed bij te houden.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Wel een leuk idee, maar ik ben geen man met een festool budget, meeste is makita en blauw met wit gaat em niet worden ��

Vanavond geen foto's, heb het even gedryfit en het past, dus uit elkaar een paar schroeven en wat lijm en in de klemmen, niet fotowaardig dus
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ik ben inderdaad niet van plan om kleuren toe te passen, de lichte olie kan dus gebeuren met lijnzaad, heb al wel zitten denken aan teak olie, heb daar volgens mij nog een potje van staan?
Die roubo bank had ik idd al eens gezien, das hard maple, wat is dat voor lak?
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Het wachten op het blad duurt wat langer dan gehoopt,

Werkbank is inmiddels wel in elkaar gezet, en is de postbode nog even geweest:
+ een setje lijmtangen van 60cm, deze staat niet op de foto

IMG-20160407-WA0002.jpg
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
De hobbyshop maar eens wat verder opgeruimd, zaterdag is opnieuw 'gestraat' want het was allemaal niet zo vlak, het keukenblok stond eerder elders in de schuur en onder elke mogelijke hoek, dus ook maar eens gesteld... de nieuwe werkbank ook even in de hoek geschoven...

Morgen ga ik de achterwand aftimmeren met wat platen MDF wat ik nog heb liggen, m'n beitels weer eens even fraai maken en even nadenken over een systeem om de werkbank makkelijk verrijdbaar te maken,

WP_20160411_22_54_02_Pro.jpg
WP_20160411_22_53_32_Pro.jpg
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ik ga niet werken met kleuren... Zoals Willem1958 zei wil ik het uitvoeren met een lichte/donkere afwerking.
De platen ga ik vanavond in de olie zetten, en eens achter mijn blad aanbellen.

Gisteravond de achterwand afgetimmerd met wat MDF, maar die wil ik ook nog even witten, want het word zo wel heel donker/klein.
Weet alleen niet wat de makkelijkste goedkoopste manier is, Verf van de action? potje (mdf) grondverf en lak en een paar goedkope rolletjes?

WP_20160412_22_27_41_Pro.jpg

Stiekem denk ik ook nog aan een vloertje, de schuur is niet mooi gesitueerd op het perceel, Staat halverwege de tuin dus een beetje raar en deze wil ik ooit vervangen en achterin wat opbouwen, maar goed... dat ik een luxe uitgave en ik heb wat zaken met hogere prioriteiten, vandaar dat ik niet te veel wil investeren.

Mijn idee is om via martkplaats een vloertje te kopen voor een prikkie (laminaat/parket of massief), dit over de breedte te leggen halverwege (daar rechts waar de hoge kast begint) de schuur en dan gewoon op te sluiten tussen een dorpel (oid) en de achterwand, uiteraard wat foam eronder.

Met deze optie probeer ik de vloer wat egaler te krijgen waardoor ik wat makkelijker kan schuiven en de boel wat rechter staat...
Gaat dit werken of rot me alles binnen no time kapot?

@ImNaiki, de zagen van zijn van het merk Bakuma, en komen uit de set van Fine tools
http://www.fine-tools.com/set.html (de 2e set op deze pagina)
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Ik denk dat zo'n vloer wel gaat werken, maar ligt geheel aan hoe vochtig/geisoleerd de ruimte is.
is het een goed geisoleerde ruimte dan zal er weinig problemen zijn.

Ben trouwens benieuwd hoe goed ze zagen. Ik heb ook een ryoba die best fijn zaagt alleen krijg kramp in mijn handen vind die steel niet zo fijn vast houden.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ik dacht het wel vermeld te hebben, maar de schuur is 0 geïsoleerd, Dat het werkt, begrijp ik maar dat is niet erg, als het maar niet in no time kapot is. Uiteraard wil ik ook niet teveel schimmels...
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Kapot zal het niet gaan, alleen je heb kans dat het gaat werken door mogelijke temp. wisselingen. dus als het echt te strak tegen de muur ligt kan het bol komen te staan. (someone correct me if I am wrong) Al ligt dat wel aan welk materiaal je gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.