Pruimenhout gescoord :)

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Dankzij een tip van Roestige spijker een mooi stukje pruimenhout op mp gescoord
ik moest hem wel nog even zelf kappen image.jpg
was beetje winderig vandaag maar alles ging goed ( anders was ik ook niet begonnen )
image.jpg Doordat de boom al erg dood was minder hout meegenomen als eerst gedacht maar toch blij
thuis blijkt het dan toch meer dan als het zo in de wagen ligt image.jpg
image.jpg

En dan kon ik het toch niet laten om alvast iets kleins te draaien
image.jpg image.jpg Wandikte van 5 mm afgewerkt met tungolie
mvg tom
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: KaleIwan

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Bedankt Nico :)
hee Mathieu
ja ik was iets te hevig en had wat te diep uitgehold waardoor ik de bodem eigelijk te dun had gedraaid
dus toen besloten om te kijken hoe dun ik durfde te gaan bovenzijde wAnd is nu een kleine 5 mm naar de bodem toe loopt het op naar 8 a 9 mm
met mijn gekke ronde schraper image.jpg afgewerkt
daarna met distelolie geschuurd tot korrel 250
en omdat ik toen echt moest gaan eten :)
in de olie gezet
na het eten
heb ik het schaaltje omgekeerd op een jamchuck geduwd met het tegencenter en toen het kamertje weggedraaid
jamchuck werkte zo goed dat ik bodem met lage snelheid kon schuren zonder dat het schaaltje loskwam
en mijn jamchuck is een oude mislukte schaal lol

In de bodem zit nog een klein ringetje van de chuck dit kan ik later nog met de hand bijschuren
maar dit was vooral een probeerseltje om te zien hoe het pruimenhout draait
en hij staat gelijk in me lievelingslijstje draait heerlijk en dan is deze stam al erg aangetast door schimmels
mvg tom
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Pruim heeft heel mooi kernhout, soms echt rood. Ik heb hier in Zweden een hele grote die dood was omgehaald. Was dus op stam gedroogd, toen had ik nog niet van houtdraaien gehoord en is het de haard ingegaan:(.

Mooie schaal!
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Bedankt Svenskapelsin :)
zonde maar al doende leren we ik heb vroeger voor ik draaide ook erg mooi draaihout tot brandhout herleid
en ja ik vind de rode kern ook erg mooi
@ Handig18
gelukig heb ik een lieve vriendin die haar vrij dag en auto opoferde voor wat draaihout :)

de maten van het schaaltje zijn trouwens diameter 14 cm
hoogte 6 cm
mvg tom
 
Hoi Tom,

Mooi stukkie hout.
Wordt tijd voor een aanhanger of een grote stationcar.

Voor je het weet ben je ernstig besmet met het hout virus :cool::eek:. Het enige wat mij (gelukkig) beperkt is het ruimte gebrek en mijn lieve eega.
Anders moesten we op bij de buren in de tuin om van de zomer buiten te zitten .

Gr Edwin
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Edwin
ik ben afgelopen augustus eindelijk verhuisd en heb nu buiten een kleine 1000 vierkante meter om lekker vol te leggen met hout :)
en mijn vriendin is ondertussen al mee aan het uitkijken voor nieuw hout :) dus ik ben goed af :)
En dat virus heeft me jaren geleden al te pakken gekregen
Vandaag bijna alles verzaagd
image.jpg
Kwam toch nog wel wat uit
alles nu in het water liggen image.jpg
alleen zijn somige stukken wel erg verot
image.jpg Hier gaat ca lijm niet meer helpen denk ik
mvg tom
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Vandaag nog wat kleine potjes gedraaid ongeveer 10 cm hoog en een 12 cm breed
image.jpg De tekening beloofd erg intresant te,worden
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


image.jpg
Erg leuk draaihout ook al,zitten er hier en daar,erg,aangetaste stukken in
toch ga ik proberen zoveel mogelijk voor te draaien en dan merk ik wel hoe het drogen gaat
mvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    25,9 KB · Weergaven: 238

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Prachtig hout dat heel fijn draait, maar let op, het is fruit bomen hout, en scheurt makkelijk, zorg voor langzaam drogen, Ik heb alleen 4 of 5 stukken gedraaid, en vind het nog steeds een van de mooiste houtsoorten om te draaien :)
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Bedankt allemaal
@Leo
zou het genoeg zijn om
de schalen in papieren zakken te bewaren ?
tot nu toe droogt alles scheurvrij in de kelder
de rest van het hout blijft nu eerst een paar maanden onderwater liggen
dit lijkt erg goed te werken om de schalen stabieler te laten drogen
mvg tom
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb het altijd in een bruin papieren zak gedaan die dan op een koele plaats gezet werd, werkte goed voor mij, zou voor jou ook wel moeten werken denk Ik, kijk af en toe, vooral in het begin waneer het hout nog heel nat is, dat er geen schimmel optreed, if zo, vrije dat er af en plaats in een droge zak, good luck :)
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Oke Leo das hoe ik het nu ook doe
toch denk ik dat voor de stukken waar al een deel dood/ aangetast hout zit
het wateren een oplossing kan zijn
ik ga dit in ieder geval testen met enkele stukken en dan volgt de uitslag van dat expiriment over een jaar of 2 lol
mvg tom
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Nou zoals ik al vreesde
zijn de aangetaste stukken in de voorgedraaide schalen veel te droog in verhouding met het natte spinthout
men de schalen krijgen de neiging om gelijk te gaan barsten dus nu de voorgedraaide schalen ook voor een paar maanden in het water leggen ik hoop dat het dan toch nog te redden is
verder lijkt het me intresant om te zien of mijn gedachte gang klopt
mvg tom
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hu als je zo elke keer een blokje in een grote bak gooit heb je eigelijk geen idee hoeveel er in zo een bak past
Bekijk bijlage 47391 All






es terug netjes in de ton gestapeld en nu 2 jaar laten liggen

Mooi hout tom, maar ik zou de stam in langere lengtes laten, elke kopse kant kan weer makkelijk gaan inscheuren.
Ik heb 3 njaar geleden 2 stammen gehaald van (40cm dik en 1,5 m lang) en de stammen in de lengterichting over het hart doorgezaagd.
Daarna de koppen goed ingesmeerd met kaarsvet en die drogen perfect zonder verder scheuren.
De ervaring die ik heb met zelf wateren in een grote regenton, (400l) zijn slecht.
Ik heb die regenton aangesloten op een afvoer van een dak van 45 m2 en heb daar 2 keer 10 maanden stammetjes in gehad maar deze scheurde naderhand ook open.
Daarbij geeft het ook nog een enorme stank.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
De stank ja dat
en het feit dat ik plek nodig heb om de peer te water
ik heb erg slechte ervaring met peer zo laten drogen

is de reden dat ik de ton nu leeggehaald heb
al het pruimenhout vanonder gestapelt en ton netjes terug vol laten lopen met regenwater uit een ander vat :)
van de 10 schalen met ringschuren die gewaterd zijn is er maar 1 gebarsten vandaar dat ik het toch wel goed vind werken
ander hout wat niet zo gevoelig is voor scheuren laat ik inderdaad langer als die niet in een ton moeten passen
nu kan ik over 2 jaar bijna al het hout wat gewaterd is gebruiken om iets van te draaien het is voor mij een handige manier om het hout te laten liggen tot ik tijd heb om het te verwerken
Mvg tom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.